۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۲۵۰۰۲۷
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان تبیین کرد؛

نسبت های هفت گانه فرهنگ و تربیت

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این که میان تربیت و فرهنگ هفت نسبت وجود دارد، گفت: تربیت در بستر فرهنگ جامعه صورت می‌گیرد و از آنجا که ما در فرهنگ اسلامی و ایرانی غوطه‌ور هستیم، تربیت باید بر اساس اصولی که فرهنگ جامعه آن را تعیین می‌کند یعنی اصول اسلام صورت گیرد.
امين الله دادگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سید امین‌الله دادگر، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ظهر امروز در افتتاحیه همایش کشوری «تربیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی؛ جایگاه و اقتضائات» در تربیت معلم شهید هاشمی‌نژاد دانشگاه فرهنگیان گفت: هیچ مانعی در زمینه برنامه‌ریزی و تحقق مطالبات رهبری در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد.

 

 وی با بیان این که محدودیت‌های منابع و نیروی انسانی باید برای رسیدن به مطالبات رهبری برطرف شود، افزود: حیات و پویایی دانشگاه وابسته به تحرک علمی، فرهنگی و سیاسی است و در این زمینه دانشجویان واساتید هر کدام وظیفه‌ خود را باید به خوبی  انجام دهند.

 

دادگر در ادامه به بیان نقش موثردانشگاه فرهنگیان پرداخت و تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی که مأموریت ویژه در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی دارد باید سهم خود را نسبت به اقتدار علمی و فرهنگی تعیین کند.

 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: دستیابی به تمدن نوین اسلامی نتیجه‌ای است که از رهنمودهای رهبری می‌گیریم.  

 

وی با تأکید بر این که برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی گام‌هایی باید برداشته شود، تصریح کرد: اولین گام در زمینه ایجاد تمدن نوین اسلامی، انقلاب اسلامی بود که با سرنگونی رژیم فاسد پهلوی اتفاق افتاد و گام بعدی ایجاد نظام اسلامی است که این نیز تا حدودی شکل گرفته و برای گام سوم دولت اسلامی با قانون اساسی به وجود آمد.

 

راه اندازی فضای نقد نظر و آزاداندیشی در دانشگاه فرهنگیان

دادگر ادامه داد: لازمه دولت اسلامی کار علمی، فکری، فرهنگی و تربیتی است که کادرسازی آن اتفاق افتاده است و تحقق جامعه اسلامی گام چهارم است که باید قوانین اسلامی در جامعه پیاده شود و مراکز علمی در این زمینه باید ورود پیدا کنند.

 

دادگر با اشاره به این که  کرسی‌های نظریه‌پردازی از انتظارات مهم دانشگاه فرهنگیان است، عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان در این زمینه می‌تواند قطب علوم تربیتی شود و فضای نقد نظر و آزاداندیشی باید در دانشگاه راه بیفتد.

 

حجت‌الاسلام علیرضا صادق‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر این که میراث فرهنگی گذشتگان باید به نسل آینده منتقل شود، گفت: آموزش و پرورش نباید در انتقال میراث فرهنگی به آیندگان کوتاهی کند.

 

نسبت های هفت گانه فرهنگ و تربیت

وی به مسؤولیت سنگین معلمان اشاره و بیان کرد: حرکت تربیتی در آینده متکی به فهم و بصیرت است که باید هر روز بر فهم و بصیرت معلمان افزوده شود چرا که بر اساس نظریه تحول بنیادین تربیت یک فرآیند تعاملی و زمینه‌ساز هویت متربیان است که این فرآیند یک طرفه نیست بلکه هم استاد و هم دانشجو در آن نقش‌آفرین هستند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان این که ما به دنبال شکل‌گیری شخصیت مناسب هستیم، تصریح کرد: تربیت باید بر اساس نظام معیار اسلامی باشد.

 

وی با اشاره به این که میان تربیت و فرهنگ هفت نسبت وجود دارد، عنوان کرد:  تربیت در بستر فرهنگ جامعه صورت می‌گیرد و ما در فرهنگ اسلامی و ایرانی غوطه‌ور هستیم، لذا تربیت باید براساس اصولی که فرهنگ جامعه آن را تعیین می‌کند اتفاق بیفتد و اسلامی باشد.

 

حجت الاسلام صادق‌زاده تصریح کرد: فرهنگ جامعه یک واقعیت معصوم و بی‌خطا نیست بلکه خرافات و غلط‌ها با آن همراه شده که لازمه آن این است که این فرهنگ پالایش و تصفیه شود و معلم تنها انتقال دهنده میراث فرهنگی نیست بلکه وی توسعه دهنده و رشد دهنده فرهنگ است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان به دوری از افراط در زمینه فرهنگ تأکید کرد و گفت: معلمان پیشگام در تحول جامعه هستند.

 

حجت الاسلاک صادق‌زاده با اشاره به اهمیت تعامل سازنده با فرهنگ‌های دیگر خاطرنشان کرد: ما نباید در انزوای فرهنگی باشیم و دور خود دیوار بکشیم بلکه باید با سایر فرهنگ‌های شرقی و غربی تعامل سازنده برقرار کنیم.

 

وی با بیان این که فرهنگ یک حقیقت ثابت در همه جامعه نیست بلکه خرده فرهنگ‌ها نیز در جامعه وجود دارد، خاطر نشان کرد: تربیت باید نسل را آماده کند تا با خرده فرهنگ‌ها برخورد مناسب داشته باشد./934/پ202/ب5

 

ارسال نظرات