نشست تخصصی «عرفان حلقه در جنگ و پساجنگ ۱۲روزه و سناریوهای پیشرو» برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، نشست تخصصی «عرفان حلقه در جنگ و پساجنگ ۱۲روزه و سناریوهای پیشرو» صبح امروز با حضور کارشناسان، اساتید و پژوهشگران حوزه معنویتهای نوظهور و عرفانهای کاذب در خبرگزاری رسا برگزار شد. در این نشست، ابعاد فعالیت جریان عرفان حلقه، تهدیدات روانی و فرهنگی آن و نقش رسانهها در مقابله با عرفانهای نوظهور بررسی شد.
حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر مجتهدزاده مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور در ابتدای این نشست عرفانهای نوظهور را یکی از مصادیق جنگ نرم دشمن علیه ایمان و هویت دینی جوانان دانست و تأکید کرد: بسیاری از سرکردگان این فرقهها با نهادهای بیگانه در ارتباط هستند و مأموریت دارند باورهای دینی جامعه را تضعیف کنند.
وی با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از اهداف دشمن تضعیف باور دینی نسل جوان و ترویج بیقیدی اخلاقی در جامعه است.
حجتالاسلام والمسلمین مجتهدزاده افزود: جریانهای موسوم به عرفانهای انحرافی با شعار صلح، انرژی و اتصال کیهانی ایمان مردم را هدف قرار دادهاند و ارتباطات مالی و فکری سرکردگان این جریانها با دولتها و نهادهای بیگانه دلیل اصلی حمایت رسانهای و سیاسی غرب از آنان است.
وی با اشاره به پیشینه محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه، گفت: طاهری نه تحصیلات حوزوی دارد و نه حتی مدرک دیپلم و با ادعای عرفان و درمان معنوی ذهن و روان افراد ناآگاه را تحت سلطه خود درآورده است.
این مقام قضایی بازنشسته همچنین به روشهای خطرناک عرفان حلقه اشاره کرد که شامل ایجاد دورههای دهمرحلهای برای دور کردن پیروان از عبادات و توصیه به ترک نماز و اعمال عبادی بود.
وی افزود: در برخی پروندههای قضایی، جسارت به قرآن و ارتباط با نیروهای شیطانی مشاهده شده و برخی پیروان به دلیل این فعالیتها دچار آسیبهای روانی و جسمی شدند.
وی در پایان تأکید کرد: عرفان حقیقی اسلامی بر پایه تهذیب نفس، عبادت و اطاعت از خدا و اولیای الهی شکل میگیرد در حالی که عرفان حلقه انسان را از مسیر الهی جدا میکند و جای خدا و پیامبر را با شخصی خطاکار عوض میکند.
حجتالاسلام محمدحسین پیشاهنگ معاون علمی و مسئول گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، نیز در ادامه این نشست نقش رسانهها را در مقابله با عرفانهای نوظهور برجسته دانست و گفت: رسانههای خارجی با ضریب دادن به عرفانهای کاذب، معنویت ساختگی را جایگزین معنویت اصیل اسلامی میکنند. ولی متأسفانه رسانههای ما از بیان و ترویج عرفان اصیل اسلامی منتسب به مکتب انقلاب اسلامی پرهیز دارند.
وی افزود: در جنگ ۱۲روزه اخیر یکی از محورهای کمتر دیدهشده دشمن القای نوعی معنویت تسلیم و انفعال بود؛ عرفانهایی که به ظاهر بر صلح و عشق تأکید دارند اما جامعه را از روح جهاد، مقاومت و مسئولیتپذیری تهی میکنند.
حجتالاسلام پیشاهنگ با اشاره به ظرفیتهای عرفان اسلامی، اظهار داشت: ما سالها از ظرفیت عرفان نوین اسلامی که در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب تبلور یافته، غفلت کردیم. این عرفانی است که با خودسازی شروع میشود، با جامعهپردازی رشد کرده و در مرحله جهاد تمدنسازی به بلوغ و تکامل میرسد. این عرفان کنشگر، جذاب و پرتکاپوی عصر جدید، عرفان عصر خمینی است که برای جهان آینده با سرانگشتان مقام معظم رهبری محور بندی شده و اگر عرضه شود جاذبه بسیار بالایی دارد. ما از عرضه این عرفان اصیل و نوین غفلت کردهایم و با پر نکردن خلاءهای معنوی جامعه، میدان را به عرفانهای جعلی واگذار کردیم.
وی تأکید کرد: رسانههای داخلی باید ماهیت انحرافی معنویتهای کاذب را برای مردم روشن سازند و معنویت واقعی اسلامی را معرفی کنند.
وی به ارائه نمونههای عینی پرداخت و گفت: اگر عرفانهای کاذب مثل عرفان حلقه با ادعای درمانگری و فرادرمانی، مردم را جذب میکنند چرا رسانه ملی ما هنوز از بیان و نمایش شفایافتگان حرم امام رضا(ع) ابا دارد؟!! شفایافتگان حرم امام رضا(ع) نمونهای روشن از معنویت کارآمد اسلامی هستند و باید در قالب فیلم، گزارش و روایت رسانهای به مردم نشان داده شوند.
حجتالاسلام پیشاهنگ در پایان هشدار داد: مقابله با عرفانهای کاذب تنها با احیای معنویت حقیقی اسلامی و حضور فعال رسانهها در عرصه تبیین ممکن است و روشن است که این موضوع مستلزم حمایت و هدایت رسانه از سوی اساتید و صاحبنظران دینی و متخصصان فرق، ادیان و عرفان ممکن نیست.
حجتالاسلام رسول حسنزاده استاد ادیان و معنویتهای نوظهور در ادامه نشست، عرفان حلقه را ابزاری برای تضعیف ایمان و هویت مردم دانست و افزود: عرفانهای کاذب بازوی نرم جریان سکولاریسم و الحاد هستند که به جای عبودیت، خودبنیادی و خودشیفتگی را در پیروان تزریق میکنند.
وی با اشاره به ادعای بنیانگذار عرفان حلقه گفت: او هیچ تحصیلات دینی و علمی نداشت و مجموعهای نامنسجم از مفاهیم مختلف را به نام دین ارائه کرد.
حجتالاسلام حسنزاده تصریح کرد: عرفان حلقه با تغییر تدریجی باورها انسان را از مسیر دین و اخلاق دور میکند و حتی ابلیس را به عنوان خالق جهان معرفی میکند.
وی افزود: پیروان این جریان به دلیل تهدید و القاهای ذهنی گرفتار وابستگی روانی شدند و اختیار خود را از دست دادند.
وی در پایان تأکید کرد: عرفان حقیقی انسان را به عبودیت و فروتنی در برابر خداوند دعوت میکند در حالی که عرفان حلقه خودشیفتگی و خودخدایی را ترویج میکند. این همان مسیری است که خود طاهری طی کرده است و اکنون نیز خود را نوعی انسان-خدا معرفی کرده است.
محمدجواد نصیری کارشناس معنویتهای نوظهور، نیز در این نشست به ماهیت انحرافی و تهدید نرم عرفان حلقه اشاره کرد و گفت: اکثر عرفانهای نوظهور با پوششی معنوی و درمانی وارد میشوند و ادعای شفا دادن دارند اما فاقد پایه علمی و دینی هستند.
وی افزود: طاهری پس از ناکامی در ادعاهای درمانگری پیروان آسیبدیده را برای کنشهای اعتراضی و آشوب تحریک میکرد و برخی از آنها را در ارتباط با رسانههای فارسیزبان معاند به ابزار تبلیغاتی تبدیل نمود.
نصیری تأکید کرد که عرفان حلقه تنها جریان فکری نیست بلکه ابعاد امنیتی نیز دارد؛ ابتدا با شعار درمان وارد میشود سپس باورهای دینی پیروان را تحریف میکند و آنها را از نظام فکری اسلام جدا میسازد.
وی افزود: پیروان این جریان دچار اختلالات روانی، توهم و اضطراب شدید میشوند و روابط خانوادگی آنها تخریب میگردد.
وی در پایان بر ضرورت آگاهیبخشی، اطلاعرسانی و معرفی معنویت حقیقی اسلامی به نسل جوان برای مقابله با نفوذ جریانهای کاذب تأکید کرد.
دکتر امین رضائینژاد پژوهشگر معنویتهای نوظهور و عرفانهای کاذب، در این نشست با تحلیل فعالیت جریان عرفان حلقه در جنگ دوازدهروزه، افزود: این جریان نه تنها به فعالیتهای معنوی محدود نبود بلکه برخی از گروهها علناً از حملات نظامی دشمن تمجید کرده و تلاش کردند شور انقلابی و همبستگی مردم را تضعیف کنند.
وی گفت: برخی فعالان این جریان هرجومرج و آشوب را به عنوان «انرژی ذخیرهشده» تصور میکردند و از بحرانها برای سودجویی اقتصادی و روانی بهره میبردند.
رضائینژاد تصریح کرد: فعالیتهای عرفان حلقه موجب شکاف در جامعه، تضعیف اعتماد به نهادهای دینی و تشویش اذهان عمومی شد و حتی پس از پایان جنگ آثار روانی آن ادامه دارد.
وی افزود: مقابله با این جریانها نیازمند رصد دقیق، آگاهیبخشی عمومی و تقویت نهادهای دینی و معنوی سنتی است تا مانع سوءاستفاده از بحرانهای اجتماعی و جنگی شود.
حجتالاسلام حسین عرب پژوهشگر و کارشناس جریانهای عرفانی و معنویتهای نوظهور در پایان این نشست با تحلیل نقش معنویتهای نوظهور در جنگ دوازدهروزه گفت: دشمن ابتدا انگیزههای مادی و سیاسی را بهانه میکند اما با گذر زمان تلاش دارد انگیزهها را به سمت معنویت و الهیات سوق دهد.
وی افزود: لیدرهای معنویتگرا ممکن است با پوشش فعالیت معنوی وارد ایران شوند و اثرگذاری معنوی آنها حتی در صورت دستگیری ادامه خواهد داشت.
حجتالاسلام عرب تأکید کرد: عرفانهای کاذب بدون اطلاعرسانی و تبیین صحیح پایگاه اجتماعی گستردهای ندارند و مهمترین راهبرد مقابله، آگاهیبخشی عمومی و روشنگری درباره اهداف و شیوههای جریانهای معنویتگرا است.
وی افزود: تبیین درست، ابزار مقابله فرهنگی و اجتماعی با جریانهای کاذب است و مانع نفوذ معنوی و اجتماعی آنها در اغتشاشات آینده میشود.
نشست تخصصی خبرگزاری رسا نشان داد که عرفان حلقه و جریانهای مشابه، تهدیدی جدی برای ایمان، هویت دینی، امنیت روانی و همبستگی ملی محسوب میشوند. کارشناسان بر لزوم هوشیاری جامعه، اطلاعرسانی دقیق و بهرهگیری از ظرفیت رسانهها و نهادهای فرهنگی برای مقابله با این جریانها تأکید کردند. آنها همچنین ضرورت معرفی و بازنمایی معنویت اصیل اسلامی و عرفان اهلبیتی به نسل جوان را مهمترین راهبرد پیشگیری از نفوذ عرفانهای کاذب و تهدیدات دانستند.
مهدی الهی