۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۴۶۱۲۶۴
استاد حوزه علمیه خواهران:

روحانیان مروج فرهنگ ازدواج آسان در جامعه باشند

استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) گفت: انتظار می‌رود طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه به عنوان الگوهای دینی جامعه پیشقدم شوند و با تبیین بحث ازدواج آسان در بین آحاد مردم به ویژه خانواده‌ها مشکلات پیش روی جوانان را تا حدودی تسهیل کنند.
ازدواج آسان

خانم مهری باقری استاد مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه نیاز انسان به امنیت و آرامش روحی و روانی همچون نیاز او به غذا است، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن مجید ازدواج را یکی از راه‌های به آرامش رسیدن زن و مرد عنوان کرده است. بر این اساس در آیه شریفه «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا»، لام در واژه «لتسکنوا» در اصطلاح اهل ادب در مقام بیان علت است و در این جا علت خلق و یا جعل زوج را بیان می‌کند و هدف اصلی ازدواج را رسیدن به سکینه و آرامش می‌داند.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: حال باید ببینیم این آرامش نتیجه کدام ازدواج‌ است. در دین مبین اسلام ازدواج دارای ابعاد فقهی و روانی بوده و مراد ما در اینجا بُعد روانی ازدواج است و نکاحی که با عقد صحیح شرعی صورت بگیرد اثر روانی ازدواج که در آیه قرآن بدان اشاره شده، بر آن مترتب می‌شود. بر این اساس نخستین شرط رسیدن به آرامش و سکینه مد نظر قرآن، عقد صحیح شرعی است.

وی با بیان اینکه ازدواج صحیح در روایات اهل بیت(ع) عامل کامل شدن ایمانِ افراد مؤمن دانسته شده است، افزود: واژه «ایمان» از ریشه «امن» به معنای امنیت و آرامش اعتقادی است و این به تنهایی برای انسان کافی نبوده و نیازمند به امنیت و آرامش رفتاری نیز است از این رو ازدواج صحیح با فرد دیندار باایمان موجب استقرار امنیت و آرامش اعتقادی و رفتاری در فرد شده، و رشد و کمال انسان را موجب می‌شود.

این کارشناس دینی با ابراز تاسف از ترویج فرهنگ مبتذل غربی در بین جوانان ایرانی، اظهار داشت: در جامعه غربی ازدواج صحیح و اصولی بین زن و مرد را به عنوان محدودیت و مخالف آزادی عنوان کردند و این تفکر غلط را در بین جوانان ترویج دادند که خود را زیر بار مسؤولیت‌های ازدواج محدود نکنید، از این رو آزادی‌های جنسی بین جوانان گسترش یافت، و نهاد خانواده و کرامت انسانی در غرب رنگ باخت.

وی افزود: به نظر می‌آید یکی از دلایل تجرد در بین برخی دختران و پسران دهه شصت تاثیر پذیری از همین فرهنگ غربی است به این صورت که ازدواج را نوعی محدودیت تلقی کردند. از این رو یکی از راهکارهای حل این معضل فعالیت‌های صحیح فرهنگی است.

باقری در ادامه با بیان اینکه داشتن مهارت در بیان مفاهیم دینی به جوانان بسیار مهم است، تصریح کرد: تبیین سبک زندگی اسلامی و آگاهی بخشی به جوانان در زمینه ازدواج سالم و نیز تبیین خطرات گرایش به فرهنگ مبتذل غربی به همراه تحلیل تاریخی باید از مقطع دبیرستان شروع شود.

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: ازدواج اصلی‌ترین راهکار و کم هزینه‌ترین راه برای جلوگیری از بروز انحرافات اخلاقی و فساد اجتماعی است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه وظیفه گفتمان سازی و معرفت افزایی را در جامعه بر عهده دارند، یادآور شد: حوزه علمیه خواهران برای تقویت بنیان خانواده‌ها فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند. برگزاری دوره‌های آموزشی برای مادران و دختران، جلسات نقد و بررسی آسیب‌های اجتماعی و مشکلات پیش روی جوانان با حضور نخبگان حوزه و دانشگاه و نظایر این‌ها از جمله اقداماتی است که از طرف حوز‌های علمیه پیگیری و اجرایی می‌شود.

باقری در پایان با بیان اینکه در امر ازدواج نیازمند یک انقلاب اجتماعی و حرکت جمعی هستیم، گفت: انتظار می‌رود طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه به عنوان الگوهای دینی جامعه در این زمینه پیشقدم شوند، و با تبیین بحث ازدواج آسان در بین آحاد مردم به ویژه خانواده‌ها مشکلات پیش روی جوانان را تا حدودی تسهیل کنند./302/9592/ب1

ارسال نظرات