۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۴۴۱۸۷۴
حجت الاسلام رفیعی تشریح کرد؛

آثار لقمه حرام و حلال در جامعه از نگاه اسلام

حجت الاسلام رفیعی با تشریح آثار لقمه حرام و حلال در جامعه از نگاه اسلام، گفت: بیشترین هلاکت روحی به واسطه لقمه حرام است و مهمترین و اعظم حجاب‌ها، حجاب لقمه حرام است و در مقابل مهمترین عبادت پرهیز از حرام خوری است.
حجت ‌الاسلام ناصر رفیعی حجت ‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی حجت ‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه چهارشنبه، 13 مردادماه، در ادامه سلسله نشستهای بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که با حضور اندیشمندان دینی در مهدیه مصلای شهرکرد در حال برگزاری است، به بررسی آثار لقمه حرام و لقمه حلال در جامعه از نگاه اسلام پرداخت.

 

حجت الاسلام رفیعی از قول مرحوم نراقی در کتاب معراج ‌السعاده گفت: بیشترین هلاکت روحی به واسطه لقمه حرام است و مهمترین و اعظم حجاب‌ ها، حجاب لقمه حرام است و در مقابل مهمترین عبادت پرهیز از حرام خوری است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه بحث خود را در سه بخش تقسیم بندی کرد و در بخش نخست از نگاه قرآن به بحث خوردن و لقمه حرام پرداخت.

 

این مقام مسؤول گفت: خداوند متعال در قرآن کریم در ۸ مورد به انسان دستور داده است بخورید و در مقابل این ۸ دستور ۸ تکلیف بر عهده انسان قرار داده است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

 

وی با اشاره به توصیه های قرآن در مورد خوردن و آشامیدن اظهار داشت: خداوند در قرآن می فرماید بخورید ولی در مقابل عمل صالح انجام دهید، شکر خدا را به جا آورید، به فقیر و حیوانات هم بخورانید، اسراف هم نکنید و از گامهای شیطان به دور باشید و طغیانگر و ظالم هم نباشید و از فساد در زمین هم دوری کنید.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در قرآن کلمه ای وجود دارد در رابطه با لقمه حرام، به اسم «سحت» که حضرت علی(ع) در تفسیر این کلمه فرمودند: «سحت» یعنی لقمه حرام که مصداق این لقمه حرام شامل رشوه، ربا، حق‌ الناس، خدعه، کلاه‌برداری، گرانفروشی می ‌شود؛ مصداق بارز سحت در جامعه امروز ما اختلاس، وام ‌های کلان و حقوق های نجومی است.

 

حجت الاسلام رفیعی در ادامه آثار لقمه حرام را تشریح کرد و افزود: کاهش ثواب عبادت و عدم اجابت دعا از اثرات لقمه حرام است؛ در روایت داریم کسی که یک لقمه حرام بخورد چهل روز نمازش مورد قبول نیست.

 

وی اثر دوم لقمه حرام را قساوت و سنگدلی عنوان کرد و در این رابطه با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به سپاه دشمن فرمودند: شکمهای شما از مال حرام پر شده است وگرنه در مقابل ولی خدا شمشیر نمی کشیدید.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه لقمه حرام توبه ندارد و این اثر دیگری از آثار لقمه حرام است، ابراز داشت: چنان که در روایت داریم شخصی نزد امام باقر(ع) آمد و گفت: یابن رسول ‌الله! عمری را در دربار بنی امیه سپری کردم، آیا من توبه دارم؟ حضرت در پاسخ فرمودند: خیر مگر این که تمام حقوقی را که گرفته ای برگردانی.

 

کارشناس برنامه سمت خدا محرومیت از رشد و ترقی اقتصادی و لطمه به نسل انسان و مورد لعن ملائکه واقع شدن را از دیگر آثار لقمه حرام برشمرد و گفت: در روایت داریم لقمه حرام آن هنگام که از دهان پایین رود، انسان مورد لعن تمامی فرشتگان قرار خواهد گرفت.

 

این مقام مسؤول در بخش سوم از بحث خود به تعدادی از آثار لقمه حلال اشاره کرد و ابراز داشت: در روایت هست اگر کسی چهل روز لقمه حلال بخورد قلبش نورانی می ‌شود و حکمت به قلبش القا  و زبانش نیکو و دینش حفظ می‌شود.

 

حجت الاسلام رفیعی در نتیجه ‌گیری از این بحث تأکید کرد: فرافکنی نکنید و هیچ گاه مثال را روی کثرت نبرید، هر کس به اندازه خود مراقبت کند تا درگیر لقمه حرام نشود./202/9457/ب1

ارسال نظرات