۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۳۱۹۸۵۶

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور نشان ناشر برگزیده را دریافت کرد

خبرگزاری رسا ـ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، نشان ناشر برگزیده هشتمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال را دریافت کرد.
مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي نور

 

به گزارش خبرگزاری رسا، این مرکز در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال نشان‌های «سرآمد» را به عنوان ناشر دیجیتالی برتر و برای «سامانه مشابه‌یاب سمیم نور» دریافت کرد.

 

نرم‌افزار اندرویدی، «همراه نور» نیز عنوان شایسته تقدیر را در هشتمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به خود اختصاص داد.

 

مدیر بخش ارتباطات و تبلیغات مرکز نور گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با تلاش محققان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی محصولات ارزشمندی را به جامعه علمی جهان عرضه کرده و نشان سرآمد ناشران دیجیتالی برتر در بخش الهیات هشتمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 رحمانی ادامه داد: مرکز نور در سال 1368 در شهر مقدس قم تأسیس شد و در طی نزدیک به سه دهه فعالیت در زمینه داده‌کاوی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی با بهره‌مندی از ابزار و امکانات به‌روز پژوهشی، اکنون به عنوان یک مرکز بزرگ پژوهش دینی، تجربیات ارزشمندی را کسب کرده است.

 

 وی گفت: تنوع در تولید، جامعیت، قیمت مناسب نسبت به نشر مکتوب، دوام و ماندگاری آثار، امکان تکثیر مجدد در کوتاه‌ترین زمان، حمل و نقل آسان، تسهیل در امر تحقیق برای پژوهشگران، عدم نیاز به صفحه آرایی، صحافی و طراحی و ... از ویژگی‌ها و برجستگی‌های نشر دیجیتال است که با تلاش کارشناسان نور این افتخار نصیب مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی شد.

 

 رحمانی اظهار کرد: در سال 1394؛ نشر چند هزار جلد کتاب از طریق تولید حدود 70 عنوان نرم‌افزار دسکتاپی در قالب‌های کتابخانه‌ای، معجم موضوعی، دانشنامه‌ای همراه با پیشرفته‌ترین فناوری برنامه‌نویسی و امکانات و قابلیت‌های پژوهشی؛ همچنین نشر کتب از طریق نرم افزارهای تلفن همراه تنها بخشی از خدمات مرکز نور بوده است.

 

 وی با اشاره به نرم‌افزار اندرویدی «همراه نور» اثر شایسته تقدیر در بخش نرم‌افزارهای تلفن همراه هشتمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال گفت: این نرم‌افزار کتابخانه‌ای امکان دسترسی به چندین کتاب در حوزه علوم اسلامی و انسانی را با امکانات و قابلیت‌های پژوهشی همچون جستجوی پیشرفته در متن کتاب‌ها فراهم می کند.

 

 رحمانی ادامه داد: امکان مطالعه آفلاین، بوکمارک‌گذاری صفحات، اضافه کردن یادداشت، مدیریت ویژگی‌های نمایش متن، امکان انتخاب و به اشتراک گذاری متن، ویجت کتاب‌‌های اخیر، بخش علاقه‌مندی‌ها، ارائه فهرست براساس نویسندگان و موضوع و ... برخی از ویژگی های این نرم‌افزار کتابخانه اندرویدی است.

 

 مدیر بخش ارتباطات و تبلیغات مرکز نور با اشاره به کسب نشان سرآمد توسط «سامانه مشابه‌یاب سمیم نور» در عنوان پایگاه اینترنتی علمی، پژوهشی و دانشگاهی، بخش پایگاه‌های اینترنتی و رسانه های برخط این جشنواره گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در زمینه وب نیز محصولات ارزشمندی در اختیار پژوهشگران و محققان قرار داده است که از جمله آن‌ها پایگاه اینترنتی سمیم نور است.

 

 وی افزود: این وبگاه با استفاده از فنون مشابهت‌یابی و با بهره‌گیری از اطلاعات متنی (اعم از مقاله و کتاب و ...) به بررسی میزان مشابهت مقالۀ ارائه شده با محتوای اطلاعاتی خود می‌پردازد. از این رو، متونی را که مشکوک به انجام انواع سرقت علمی و سوء رفتار پژوهشی هستند، برای قضاوت کاربر بازیابی می‌کند.

 

 رحمانی ادامه داد: پایگاه اینترنتی مجلات تخصصی نور بزرگترین بانک مقالات علوم اسلامی و انسانی، پایگاه اینترنتی کتابخانه دیجیتال نور برترین پایگاه کتابخانه‌ای علوم اسلامی، پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، پایگاه اینترنتی اندیشوران، پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث، پایگاه اینترنتی متن کاوی، سداد نور، نورنگ و ... از دیگر محصولات تحت وب نور هستند.

 

 جشنواره رسانه‌های دیجیتال، پاییز هر سال با فراهم‌آوردن بستر رقابت میان تولیدکنندگان به شناسایی و ارزیابی تولیدات همان سال می‌پردازد. این ارزیابی توسط متخصصان فناوری اطلاعات، کارشناسان فرهنگی و تولیدکنندگان موفق تحت عنوان کمیته داوری و براساس مدل ارزیابی و رده‌بندی رسانه‌های دیجیتال که به شکل کاربرگ‌های داوری در آمده است انجام می‌گیرد. همچنین فعالیت کمیته داوری زیر نظر هیئت علمی جشنواره، متشکل از استادان علوم رایانه، خبرگان فرهنگی و صاحبان این صنعت صورت می‌گیرد./998/د102/ق 

منبع: مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور

ارسال نظرات