۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۷۵۷۳۱۴
حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری در گفت‌وگو با رسا:

کسانی که فهم صحیحی از عدالت خواهی ندارند، عدالت طلب شدند

کسانی که فهم صحیحی از عدالت خواهی ندارند، عدالت طلب شدند
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که گاها مشاهده می شود که افرادی اصلا نمی دانند که عدالت چیست و عدالت طلب چه کسی می باشد؟ هدف از ادعای عدالت طلبی این گونه افراد را، رسیدن به اغراض مادی، سیاسی و دنیایی خود، عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به این که مسئله عدالت و عدالت طلبی یکی از اهداف حکومت و انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: قطعا باید سمت و سوی جامعه دینی به سمت و سوی تحقق عدالت باشد؛ اما طبیعتا ممکن است در این مسیر، اشتباهاتی نیز وجود داشته باشد.

وی افزود: گاهی مشاهده می شود کسانی که مدعی عدالت طلبی و عدالت خواهی هستند، از مسیر اصلی منحرف می شوند؛ البته رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به فهم صحیح عدالت خواهی نیز توصیه هایی دارند؛ یعنی کسانی که به دنبال عدالت طلبی هستند، علاوه بر این که کار آنان امری مقدس و مطابق با دستورات دینی است؛ اما باید مفهوم عدالت و عدالت طلبی نیز برای آنان روشن و واضح باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: چه بسا ممکن است فهم صحیحی از عنوان مقدس و مطلوب(عدالت طلبی) برای برخی از افراد، اصلا رخ نداده باشد و گاها فرد، اصلا نمی داند که عدالت چیست و عدالت طلب چه کسی می باشد؟ در این صورت، این افراد، غالبا این گونه مسائل را با هدف رسیدن به اغراض مادی، سیاسی و دنیایی خود، مطرح می کنند.

باید عدالت طلبی از مسیر شریعت دنبال شود

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با بیان این که باید عدالت طلبی از مسیر شریعت دنبال شود ابراز کرد: گاهی ممکن است که فردی در غالب عدالت خواهی و عدالت طلبی، کارهایی بر خلاف شرع و دستورات دینی انجام دهد؛ در حالی که ما عدالت و عدالت طلبی را به عنوان امر مقدسی که در چارچوب امربه معروف و نهی از منکر و موازین دینی گنجانده می شود، می پذیریم.

وی افزود: اگر از چارچوب شریعت خارج شده و بدون بررسی و تحقیق لازم، به افرادی تهمت زده و یا با آبروی افراد بازی شود، اینها اموری است که خلاف شریعت بوده و مورد قبول اسلام نمی باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: باید مصالح کشور و نظام اسلامی در موضع گیری ها مد نظر قرار گرفته و اگر در گوشه ای انحرافی وجود دارد از مجرا و مسیر خود دنبال شود؛ معنای این کار این نیست که ما واقعیات را ندیده و با افراط و تفریط ها، به بهانه فسادی که ممکن است در گوشه و کنار وجود داشته باشد، فعالیت های مثبت نظام اسلامی در جهت تحقق عدالت را که صورت گرفته است، زیر سوال ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری افزود: متاسفانه امروزه برخی از جریان ها و گروه ها به این سمت و سو رفته اند که در کنار انتقاد، فعالیت های مثبت را هم زیر سوال برده و یا اصلا به این نکات توجه لازم را نمی کنند؛ درحالی که نباید از امیدآفرینی غفلت کرده و آب در آسیاب دشمن ریخته شود.

سعید چراغی

ارسال نظرات