۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۷۵۹۳۶۱
اخبار انتخابات (۱۲)؛

حل مسأله به سبک روحانی!/ یار آشنای پورمحمدی

حل مسأله به سبک روحانی!/ یار آشنای پورمحمدی
بیانیه عجیب آقای روحانی در حالی صادر می‌شود که تقریباً هیچ کارنامه هشت ساله دولت تدبیر و امید است و رشد تورم، گره زدن حل مشکلات مردم به مذاکرات و برجام، اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش و ترک فعل‌های اجرایی فراوان از یادگاری‌های دولت روحانی برای جامعه و مردم بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سومین روز از آغاز تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری در حالی طی می شود که تقریبا ستادهای تبلیغاتی نامزدها در شهرهای مختلف  فعالیت خود را آغاز کردند و جریان ها و گروه های مختلف سیاسی به دنبال حمایت از کاندیداهای مورد نظر خود هستند.

در این بسته خبری نگاهی به مهمترین اخبار انتخابات ریاست جمهوری و تحلیلی از مواضع جریان های سیاسی خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.

از بیانیه ده بندی روحانی برای رئیس‌جمهور منتخب تا تحلیلی بر گفت‌وگوی تلویزیونی اول پزشکیان

میرشمسی رئیس ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده شد

محمدرضا میرشمسی از امروز به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آغاز به کار کرد.

از بیانیه ده بندی روحانی برای رئیس‌جمهور منتخب تا تحلیلی بر گفت‌وگوی تلویزیونی اول پزشکیان

محمدمنان رییسی رئیس ستاد سعید جلیلی در قم شد

هم‌زمان با آغاز تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، محمدمنان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان رییس ستاد سعید جلیلی در قم انتخاب و فعالیت‌های این ستاد آغاز شد.

محمدمنان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ستاد مرکزی سعید جلیلی در استان قم در خیابان صفائیه کوچه ۳۷ پلاک ۱۲ دایر بوده و همه روز میزبان حضور افراد و علاقه‌مندان به این نامزد انتخاباتی است.

همچنین ستاد مرکزی محمدباقر قالیباف دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز فعالیت خود را آغاز کرده و طبق برخی شنیده‌ها رییس ستاد آن در استان قم تا عصر امروز معرفی می‌شود.

طرفداران مسعود پزشکیان در استان قم نیز در تدارک برپایی ستاد این داوطلب هستند و به‌احتمال زیاد رییس ستاد مرکزی وی در استان قم نیز تا پایان امروز معرفی خواهد شد.

گفتنی است هنوز اطلاعات و تحرک چندانی از آغاز فعالیت سه داوطلب دیگر «مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی» در قالب آغاز ستادهای تبلیغاتی در استان قم احساس نشده‌ است.

از بیانیه ده بندی روحانی برای رئیس‌جمهور منتخب تا تحلیلی بر گفت‌وگوی تلویزیونی اول پزشکیان

جبلی: هیچ تغییری در زمان برگزاری مناظره‌های تلویزیونی نداریم

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما درباره احتمال تغییر در زمان برگزاری مناظرات خصوصاً آخرین مناظره تلویزیونی، تأکید کرد: زمان تبلیغات انتخابات و برگزاری مناظرات خصوصاً در هفته دوم با مناسبت‌هایی هم‌زمانی پیدا کرده است که کار را یک‌مقداری سخت کرده است و تلاش کردیم حتی‌الامکان این محدودیت‌ها را درنظر بگیریم، به‌نظر نمی‌رسد جابه‌جایی اتفاق بیفتد، چرا که آخرین روز انتخاب‌شده برای مناظره یک روز قبل از سکوت انتخاباتی است و به‌دلیل فشردگی زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، امکان این تغییر وجود نخواهد داشت.

وی افزود: دوره‌های قبل 5 مناظره نداشتیم و امسال این اتفاق افتاده است، تنها یک روز که سه‌شنبه است و روز عید غدیر آخرین مناظره تلویزیونی را داریم و برنامه هم به‌گونه‌ای تنظیم شده است که شب این مناظره اجرا شود و کمتر دچار تداخل زمانی مستقیم با برنامه‌ای که طراحی شده است، بشویم.

گفتنی است؛ از روز گذشته برخی در فضای مجازی عنوان کرده‌اند تغییراتی در زمان‌بندی‌ برنامه‌های تبلیغاتی ریاست‌جمهوری به وجود آمده است که پیگیری‌ها از صداوسیما نشان می‌دهد تغییراتی تا الآن به وجود نیامده و بنابر همان جدول اعلامی شبِ قرعه‌کشی برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون، برنامه‌ها پیش خواهد رفت.

 

از بیانیه ده بندی روحانی برای رئیس‌جمهور منتخب تا تحلیلی بر گفت‌وگوی تلویزیونی اول پزشکیان

لطفا مردم را به لوبیای سحرآمیز ارجاع ندهید

یکی از نامزدهای انتخاباتی به تازگی در نطق تلویزیونی خود گفته است که دولت من دولت خانواده با ترکیبی از مدیران عاشق شهادت خواهد بود!

اما اثر این عبارت‌های ناترکیب و مفاهیم کلی در انتخابات چیست و با رأی مردم چه می‌کند؟!

این سخنان موجب انحراف مردم از رأی خوب می‌شود و رأی خوب هم آن رأیی است که به میزان کاهش تورم، تخفیف‌های مالیاتی، کاهش هزینه‌های درمان، سطح تسهیلات فرزندآوری و مقولاتی از این دست بر اساس کارآمدی و کارنامه نامزدها داده شود.

حرف زدن از چیزهایی مثل دولت عشق، دولت خانواده، عشق به شهادت، تقوا و... همگی کلّی‌بافی بیفایده برای مردم و البته برای خود نامزدهاست.

برخی از این مقولات به لحاظ فلسفی کاملا بی‌معنی (از قبیل دولت خانواده) و برخی هم ناملموس و بیفایده (مثل دولت عشق) هستند؛ ارجاع دادن مردم به لوبیای سحرآمیز و مغیّبات و مقولات درونی هم عملا ظلم به انتخابات و مردمسالاری دینی است.

مثلا مردم چطور می‌توانند تقوا یا عشق به شهادت یک مدیر را بفهمند؟ اصلا مگر فهم چنین مغیّبات و خفیّاتی ممکن است؟ مثلا در یکی از انتخابات‌های گذشته شاهد بودیم که گفته شد رأی به فلانی مخلصانه‌ترین رأی است.

باید از گوینده این جمله پرسید که با کدام دستگاه یا مقیاس به چنین قضاوتی رسیده است.

باید شجاعانه به مردم گفت که این قبیل مواضع و سخنان وقتی بیان می‌شود؛ رأی خوب را به سمت رأی بد منحرف می‌کند و همانطور که در صدر مطلب هم گفتیم، رأی خوب یعنی آنکه بر اساس کارنامه به برنامه‌های مشخص اقتصادی داده می‌شود.

افزایش ۱۵ درصدی مشارکت مردم در انتخابات

اکبر منتجبی، سردبیر روزنامه سازندگی در یادداشتی نوشت: آنچه در چند روز گذشته دیده‌ایم، تکان خوردن جامعه بی‌رمقی است که تا پیش از این و به‌خصوص در دو انتخابات قبل اساساً میلی به رای دادن نداشت اما اکنون در تردید است که رای بدهد یا ندهد؟

عموم نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده این است که مشارکت مردم در انتخابات با حدود ۱۵ درصد افزایش روبه‌رو بوده است.

از بیانیه ده بندی روحانی برای رئیس‌جمهور منتخب تا تحلیلی بر گفت‌وگوی تلویزیونی اول پزشکیان

حسام‌الدین آشنا مشاور پورمحمدی شد؟
 
امروز گمانه‌زنی‌هایی در برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی به عنوان مشاور رسانه‌ای مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین شده است.
 
حالا، حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا شما به عنوان مشاور رسانه‌ای مصطفی پورمحمدی تعیین شده‌اید؟، گفت: در بین نامزدهای موجود، هر نامزدی که علاقه به گرفتن مشورت از کارشناسان داشته باشد و یا علاقه‌مند مشورت گرفتن از کارشناسان باشد، حق دارد از این مشورت‌ها برخوردار شود.
 
از طرف دیگر عبدالمهدی مستکین سخنگوی ستاد انتخاباتی مصطفی پورمحمدی نیز در خصوص مشاوره حسام‌الدین آشنا اعلام کرد: قرار دولت ایشان(پورمحمدی) تعامل و گفت‌وگو با همه نخبگان و دلسوزان نظام و انقلاب است.
 
سخنگوی ستاد انتخاباتی مصطفی پورمحمدی تصریح کرد: از این حیث، شیوه و شخصیت آقای پورمحمدی و دولت ایشان بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و گفت‌وگو و مشورت با مجریان کارآمد و چهره‌های شاخص، علمی، فرهنگی و اقتصادی است.
 
از بیانیه ده بندی روحانی برای رئیس‌جمهور منتخب تا تحلیلی بر گفت‌وگوی تلویزیونی اول پزشکیان

روحانی: رئیس‌جمهور منتخب باید برای 10 مسئله راه‌حل داشته باشد

حسن روحانی در بیانیه‌ای ۱۰ موضوع را مطرح کرد و گفت رئیس‌جمهور آینده باید برای این موضوعات راه‌حل داشته باشد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق در بیانیه‌ای به‌مناسبت انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، سؤالات ده‌گانه‌ای را به عنوان «ملاک انتخاب رئیس‌جمهور» مطرح کرده است.

وی تأکید کرده کسی که می‌خواهد مسئولیت اجرائی کشور را به‌عهده بگیرد، باید حداقل برای ده مسأله اصلی رفع تحریم، رشد سرمایه‌گذاری، سالم و رقابتی شدن اقتصاد، حق اینترنت مردم، شفافیت و توازن بودجه، اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی، تأمین سلامت ارزان، اجرای تام و تمام قانون اساسی، تضمین آزادی‌های مدنی و اعتلاء اخلاق در جامعه، راه‌حل روشن داشته باشد و بتواند این راه‌حل را محقق کند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: من به‌عنوان خادم مردم در 45 سال گذشته، که 8 سال آن را با رأی اعتماد شما، در مسئولیت ریاست‌جمهوری گذرانده‌ام، وظیفه خود می‌دانم که تجربه‌ای را که اندوخته‌ام با صاحبان آن رأی پرافتخار در میان بگذارم و با اطلاع دقیق از سختی‌ها و موانع بی‌شمار در تحقق اراده مردم در این سمت، اولویت‌ها در «ملاک انتخاب رئیس‌جمهور» را مورد تصریح و تأکید قرار دهم.

آنچه مهم‌تر از خصوصیات شخصی و جناحی و سلیقه‌ای اشخاص است، قدرت شناخت و توانایی آنان در سکانداری کشور برای حل مسائل اصلی ایران است. لذا مردم، حق دارند که از مدعیان، دلیل بخواهند و داوری کنند.

در عرصه انتخاب بالاترین مقام اجرائی کشور، احراز صلاحیت‌های عمومی از جمله التزام عملی به اصول دینی و سیاسی نظام ـ که از شرایط لازم تقبل هر مسئولیت اجتماعی است ـ کفایت نمی‌کند؛ بلکه فردی که خود را شایسته این سمت می‌داند، به جای شرکت در مسابقه تظاهر به شرایط حداقلی، باید برای مردم ثابت کند که دانایی و توانایی حل مسائل اساسی کشور را دارد.

در حال حاضر مشکل اصلی مردم، گرانی کمرشکن و رشد ناچیز اشتغال در سال‌های اخیر است که در افزایش «شاخص فلاکت» در سال‌های اخیر نمایان شده است. کسی که می‌خواهد مسئولیت اجرائی کشور را به عهده بگیرد، باید حداقل برای ده مسأله زیر راه‌حل روشن داشته باشد .

این بیانیه عجیب آقای حسن روحانی در حالی صادر می شود که تقریباً هیــچ کارنامه هشت ساله دولت تدبیر و امید است و رشد تورم، گره زدن حل مشکلات مردم به مذاکرات و برجام، اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش، اشتباهات فاحش دیپلماتیک و ترک فعل های اجرایی فراوان از یادگاری های دولت روحانی برای جامعه و مردم بوده است.

همچنین با وجود اینکه رهبر انقلاب سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی نامیدند، اما دولت با بی‌تدبیری تمام مجوز واردات كالاهاي لوكس‌ساز را صادر کرد تا خط بطلانی بر اقتصاد مقاومتی کشیده باشد! دولتمردان اعتدالی نه تنها کاری برای اقتصاد مقاومتی نمی‌کردند، بلکه در مواردی آن را تمسخر نیز می‌کردند! این لکه ننگ بر عملکرد کارگزاران قوه مجریه با این جمله رهبر انقلاب در اسفند 95 بیش از پیش نمایان شد: «اگر اقتصاد مقاومتي اجرا مي‌شد وضع زندگي مردم اين‌گونه نبود.»

از بیانیه ده بندی روحانی برای رئیس‌جمهور منتخب تا تحلیلی بر گفت‌وگوی تلویزیونی اول پزشکیان

واکنش دیرهنگام محمد شریعتمداری به رد صلاحیتش: قهری در کار نیست

شریعتمداری در بیانیه‌ای نوشت: اکنون مجال مجادله نیست و باید همه باهم همت کنیم تا مشارکتی پرشور خلق کنیم که هم در داخل نشاط آفرین و سرمایه اجتماعی برای اصلاح امور و بهبود وضعیت شود و هم در شرایط پیچیده امروز منطقه و دنیا پیامی جامع به همه جهانیان باشد.

واکنش دیرهنگام محمد شریعتمداری به عدم احزار صلاحیت خود: قهری در کار نیست

شریعتمداری در بیانیه‌ای پس از عدم احزار صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان نوشت: اکنون مجال مجادله نیست و باید همه باهم همت کنیم تا مشارکتی پرشور خلق کنیم که هم در داخل نشاط آفرین و سرمایه اجتماعی برای اصلاح امور و بهبود وضعیت شود و هم در شرایط پیچیده امروز منطقه و دنیا پیامی جامع به همه جهانیان باشد.

از بیانیه ده بندی روحانی برای رئیس‌جمهور منتخب تا تحلیلی بر گفت‌وگوی تلویزیونی اول پزشکیان

پزشکیان پس از انتقاد اصلاح‌طلبان از مصاحبه تلویزیونی: باید صدای مردم را بشنویم

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در پیامی در صفحه اجتماعی خود در ایکس(توییتر) بعد از اولین سخنانش در برنامه تلویزیونی، نوشت: دیدگاه های شما درباره اولین برنامه تلویزیونی را شنیدم. نگرانی، همدلی و همراهی شما را ارج می‌نهم.

ما برای اداره کشور نیاز داریم صدای مردم را بشنویم، ایرادات را بپذیریم و اصلاح کنیم. با هشتگ برای_ایران گوش شنوای شما در فضای مجازی هستم و خود را پاسخگو می‌دانم. با من حرف بزنید.

پزشکیان این سخنان را در حالی مطرح می‌کند که برخی از اعضای جبهه اصلاحات بعد از سخنانش واکنش‌های زیادی نشان دادند به عنوان مثال «جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، با انتقاد از اظهارات پزشکیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نوشت: «ضمن حمایت از آقای دکتر مسعود پزشکیان به‌عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، باید گفت سخنان شب گذشته ایشان در گفت‌و‌گوی خبری موجب گلایه بسیاری از علاقه‌مندان گردید».

 

از بیانیه ده بندی روحانی برای رئیس‌جمهور منتخب تا تحلیلی بر گفت‌وگوی تلویزیونی اول پزشکیان

تحلیلی بر گفت‌وگوی تلویزیونی اول پزشکیان

مسعود فروغی، قائم‌مقام مدیرمسئول فرهیختگان در یادداشتی نوشت: تا قبل از حضور پزشکیان در تلویزیون و در تقریبا ۳۰ ساعت ابتدایی کار، حمایت اصلاح‌طلبان از او بسیار زیاد بود. این نوع حمایت از یک چهره جدید در انتخابات ۹۲ فقط در یک هفته پایانی و بعد از چند دلربایی روحانی از بدنه اجتماعی آن‌ها در مناظره‌ها دیده می‌شد.

این موج حمایتی، اما پس از حضور در تلویزیون دچار یک شوک تردیدآمیز شد. او در گفت‌وگوی ویژه خبری با لحنی آرام و جملاتی غیرجنجالی سعی کرد نگاه کارشناسی خودش را تبیین کند. کلمات استفاده‌شده از سوی پزشکیان باعث شد رسانه‌های خبری نتوانند تکه‌های تندوتیزی از این گفتگو بزنند. مساله‌ای که برای شروع یک مبارزه انتخاباتی و آینده آن کمی ابهام‌آمیز است. 

نحوه ورود پزشکیان به انتخابات در گفت‌وگوی تلویزیونی کمی به محاسبات اصلاح‌طلبان آسیب وارد کرد. آن‌ها بعد از چند دوره اخیر برای راضی کردن بدنه رای خودشان کار سختی دارند. 

پزشکیان بدون شک در اولین فرصت مبارزه انتخاباتی موفق نبود، او احتمالا می‌خواست از گزینه «رادیکال کردن» فضای انتخابات استفاده نکند. برخی می‌گویند اساسا شخصیت پزشکیان این‌گونه نیست. در روایت رسانه‌های اصلاح‌طلب از جلسه برخی چهره‌ها با او در روز‌های اخیر هم این برداشت قابل فهم است.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات