۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۷۵۸۸۶۱
اخبار انتخابات (۶)؛

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی
احزاب اصلاح طلب در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در زمینه شیوه عملکرد جبهه اصلاحات دچار اختلاف بوده و با آشکارسازی چرایی اختلافات می‌کوشند تا فشار افکارعمومی بدنه خود را به سوی تعدیل پیش ببرند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در پی شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری یک سال زودتر از موعد و 8 تیر 1403 برگزار می‌شود و در مهلت 5 روزه ثبت نام 80 نفر برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کردند و نامزدهای نهایی منتظر تأیید صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان هستند؛ از این رو در این بسته مروری بر اخبار انتخاباتی و اظهار نظرهای گرایش های مختلف سیاسی درباره نامزدهای انتخاباتی خواهیم داشت.

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی درباره انتخابات

ممنوعیت هرگونه فعالیت تبلیغاتی انتخاباتی در دستگاه‌های دولتی

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در بخشنامه‌ای هرگونه فعالیت انتخاباتی در دستگاه‌های دولتی را ممنوع اعلام کرد.

متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

بخشنامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی

ضمن گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی که همواره بر اجرای قانون و عدم استفاده غیرمجاز از امکانات دولتی تأکید داشت، با توجه به اینکه بر اساس ماده (68) قانون انتخابات ریاست جمهوری، مصوب 1364 با اصلاحات بعدی، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات به هر وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد و استفاده از امکانات دولتی و دستگاه‌های اجرایی و در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور برای این کار و فعالیت انتخاباتی کارمندان دولت در ساعات اداری ممنوعیت داشته و جرم محسوب می‌شود و همچنین با توجه به ممنوعیت فعالیت انتخاباتی دستگاه‌های اجرایی و مدیران و کارکنان آنها با استفاده از جایگاه خود به نفع یا ضرر هر یک از نامزدهای انتخاباتی، مقتضی است تمامی دستگاه‌های اجرایی اقدامات و مراقبت لازم را در جهت پیشگیری از وقوع هرگونه جرم و تخلف به عمل آورند و در صورت بروز آن با خاطیان برخورد قانونی مناسب را انجام دهند.

 

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی درباره انتخابات

بسیج دانشجویی ورود مصداقی له یا علیه نامزدها نخواهد داشت

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور طی بیانیه‌ای با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت:

قدرت نظام سیاسی کشور که پس از حادثه تلخ شهادت رییس جمهور به سرعت و طبق ظرفیت قانون اساسی مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را فراهم نمود، مایه مباهات نظام اسلامی است. در همین راستا شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور توجه نخبگان و آحاد ملت را به موارد ذیل جلب می‌نماید.

 1.  نقش آفرینی کنشگران صحنه انتخابات در این ایام بسیار مهم خواهد بود، رفتار صحیح این افراد می‌تواند برگ زرین دیگری بر افتخارات کشور عزیزمان رقم بزند.‌ انتظار بی جایی نیست که کنشگران سیاسی کشور با درک صحیح از  این مهم تمام توان خود را در جهت تقویت آن به کار گیرند. و پرداختن به مسائل حاشیه ای، نسبت دادن نسبت‌های ناروا به نامزدهای دیگر و یا هر اقدامی که موجب خدشه به اعتماد عمومی و نظام سیاسی کشور شود را مذموم شمارند.

2- عرصه نام‌نویسی نامزدهای انتخابات 1403 از جریانات و احزاب مختلف سیاسی خط بطلانی بود بر جریان تحریم مشارکت در انتخابات، که در انتخابات مجلس گذشته سعی در تضعیف  جمهوریت نظام اسلامی داشتند. حال سوال اینجاست این افراد با چه رویی پای در عرصه انتخابات گذاشته اند؟ آیا این رفتار دوگانه بیش از هرچیزی بیانگر رفتار غیر مبنایی، مبتنی بر منافع و غیر صادقانه با مردم نیست؟

3. احساس مسئولیت‌های برخی شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان ادوار جامانده از مجلس فعلی و ثبت نام افرادی که توانایی و سابقه آنها هیچ نسبتی با جایگاه رفیع ریاست جمهوری ندارد، اهمیت وجود نهاد شورای نگهبان  را بیش از پیش آشکار نمود. انشالله اعضای محترم آن مجموعه با دقت به مر قانون عمل کرده و ضمن نگهبانی از اصل 115 قانون اساسی زمینه را برای برگزاری انتخاباتی با صحت، سلامت و مشارکت بالا فراهم خواهند نمود.

4. شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی معتقد است آنچه که امروز کشور به آن نیاز دارد ادامه حرکت پرشتاب به سمت آرمان‌ها، اهداف و حل مسائل کلان کشور و البته ممانعت از عقبگرد به روزهای تلخ دهه از دست رفته (دهه 90)  است. رئیسی عزیز به گواه دوست، دشمن و نیز آمارهای کلان در این سه سال حرکت عمومی اقتصادی و سیاسی کشور را به سمت و سوی مطلوب جهت داده و در مسیر آن حرکت کرده بود و حال مهم است که این مسیر با شتاب مضاعفی ادامه پیدا کند.

5- به نامزدهای محترم نیز توصیه می‌کنیم ضمن پرهیز از تخریب ها و رقابت به شیوه غربی ها ، مشی رییس جمهور شهید را در بحث رقابت انتخاباتی در پیش گرفته و هیچگاه اخلاق سیاسی را فراموش نکنند و خدا را در نظر بگیرند و به یوم الحساب فکر کنند.

6. بی شک بسیج دانشجویی، شان کنشگری و رسالت کنونی خود در انتخابات پیش رو را تلاش در تبیین ویژگی های رئیس تراز جمهوری اسلامی و اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می داند و هر گونه ورود مصداقی له یا علیه نامزدها را نادرست تلقی می نماید.

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی درباره انتخابات

رییس دفتر رئیس جمهور:

همکاران من در دولت که کاندیدا شده‌اند، در پایان اجماع کنند تا یک رئیس‌جمهور با رای بالا پیروز شود

اسماعیلی، رئیس دفتر شهید رئیسی گفت: دولت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

وی افزود: همکاران من در دولت که کاندیدا شده‌اند سعی کنند در پایان اجماع کنند تا یک رئیس‌جمهور با رای بالا پیروز شود.

صولت مرتضوی وزیر کار، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، امیرحسین قاضی‌زاده رئیس بنیاد شهید و چند تن دیگر از اعضای دولت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ اعلام کاندیداتوری کرده‌اند.

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی درباره انتخابات

زاکانی: در انتخابات رای‌ می‌آورم

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: برای حضور در انتخابات و در صورتی که شورای نگهبان من را تایید صلاحیت کند، مرخصی می‌گیرم.

وی افزود: هرکس احساس وظیفه کرده است، عزیز است. اوج عقلانیت است که جبهه انقلاب تصمیم جمعی بگیرد.

زاکانی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر در انتخابات رای نیاورید به شهرداری تهران باز می‌گردید، تصریح کرد: باید همین بشود، ولی رای می‌آورم.

شهردار تهران درباره برنامه‌های شهردای برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شهرداری تلاش می‌کند تا زمینه برای مشارکت بالا فراهم شود. خط قرمز را به همه معاونان و شرکت‌ها گفته‌ام که کسی در شهردای حق کار سیاسی به معنای ورود برای اشخاص و به طور اولی برای بنده را هم ندارد.

وی افزود: این خط قرمز برای خود من پررنگ‌تر است. در خصوص موضوع مشارکت هم در شهرداری تلاش می‌کنیم فضا به سمت جذب مشارکت پیش برود.

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی درباره انتخابات

وحیدی: مشکل و اعتراضی در روند ثبت‌نام‌ها نداشتیم

وزیر کشور گفت: مشکل و اعتراضی در روند ثبت نام ها نداشتیم و طبیعتاً کسانی که واجد الشرایط نبودند نمی‌توانستند ثبت نام کنند و این کار با دقت لازم انجام شد.

احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: انتخابات بر طبق مقرراتی که پیش بینی شده انجام خواهد شد و در وقت خودش در همان مهلت 50 روز که قانون اساسی پیش بینی کرده همه کارها به نتیجه خواهد رسید.

وی افزود:‌ مشکل و اعتراضی در روند ثبت نام ها نداشتیم و طبیعتاً کسانی که شرایط ثبت نام نداشتند نمی‌توانستند ثبت نام کنند و این کار با دقت لازم انجام شد و آنهایی که شرایط اولیه ثبت نام را داشتند ثبت نام کردند؛‌ مراحل بعدی، تایید صلاحیت با شورای محترم نگهبان است.

وزیر کشور مطرح کرد:‌ فرصتی گذاشته شده که به هر دلیلی اگر در مرحله اول انتخابات به نتیجه نرسید، مرحله دوم در هفته بعدش صورت بگیرد.

وی ادامه داد:‌ همانطور که در مجلس شورای اسلامی انجام شد، با تدابیری که پیش بینی شده و هماهنگی همه دست‌اندرکاران و حضور گسترده مردم، در بحث امنیت نیز مشکلی نخواهیم داشت و همه پیش بینی های لازم انجام شده.

وحیدی تاکید کرد:‌ تعرفه های انتخابی نیز چاپ شده و در وقت خود توزیع خواهد شد.

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی درباره انتخابات

دهقان: دولت باید در انتخابات بی طرف باشد

محمد دهقان معاون حقوقی ریاست جمهوری در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره بازگشت گزینه عجله دارم در تاکسی‌های اینترنتی، اظهار کرد: ما هنوز تصمیمی اعلام نکرده‌ایم و قرار است کتبا اعلام کنیم که بزودی صورت می‌گیرد.

وی درباره موضع دولت در انتخابت ریاست جمهوری، بیان کرد: کارکنان دولت مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری نباید از جایگاه خود علیه یا له کاندیدایی اقدامی انجام دهند و از امکانات دولتی به نفع کاندیدایی استفاده کنند. ما این را به کل کارکنان دولت اعلام کرده‌ایم و بخشنامه آن را هم صادر می‌کنیم زیرا دولت باید در انتخابات بی طرف باشد.

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی درباره انتخابات

خاتمی در بیانیه ای: 

اگر پیشنهاد «جبهه اﺻﻼﺣﺎت» محقق شود در انتخابات شرکت می‌کنم/ نامزد مورد نظر باید در باور و عمل ملتزم به اصلاحات و تحول باشد

سیدمحمد خاتمی در بیانیه ای درباره انتخابات اعلام کرد: اﯾﻦ ﺑﻨﺪه‌ی ﮐﻮﭼﮏ ﺧﺪاوﻧﺪ که ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎور ﺑﻮده و ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎﯾﺪ در ﮐﻨﺎر ﻣـﺮدم و ﺑـﺎ ﻣـﺮدم ﺑود و ﺧﯿﺮ و ﺻﻼح آﻧﺎن را خواست، ضمن تایید راﻫﺒﺮد اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﺟﺒﻬﻪ اﺻﻼﺣﺎت، اگر پیشنهاد جبهه محقق شود در انتخابات شرکت می کنم.

بسم الله الرحمن الرحیم

بارها گفته‌ام و باز هم می گویم که استقرار سامان مردم سالاری که خواست دیرینه‌ی ملت ایران و گشاینده راه به سوی آینده‌ی بهتر است با انتخابات و از راه آن میسر است؛ در صورتیکه انتخابات سالم و رقابتی باشد و انتخاب کننده مردم باشند نه حاکمان. و ما تا رسیدن به انتخاباتی معیار فاصله داریم.

ولی با توجه به اوضاع و احوال درونی و بیرونی و پیرامونی چه بسا شرکت در انتخابات موجه باشد ولو اینکه شرایط انتخابات کاملا مطلوب وجود نداشته باشد.

اﯾﻦ ﺑﻨﺪه‌ی ﮐﻮﭼﮏ ﺧﺪاوﻧﺪ که ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎور ﺑﻮده و ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎﯾﺪ در ﮐﻨﺎر ﻣـﺮدم و ﺑـﺎ ﻣـﺮدم ﺑود و ﺧﯿﺮ و ﺻﻼح آﻧﺎن را خواست، ضمن تایید راﻫﺒﺮد اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﺟﺒﻬﻪ اﺻﻼﺣﺎت، اگر پیشنهاد جبهه محقق شود در انتخابات شرکت می کنم.

درباره‌ی نامزد مورد نظر ﺿﻤﻦ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻟﺰوم ﺑﺮﺧﻮرداری وی از ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﺎم، ﺑﻪ وﯾﮋه راﺳﺘﮕﻮﯾﯽ، ﭘﺎﮐﺪاﻣﻨﯽ، ﭘﺎﮐﺪﺳﺘﯽ و ﻋﺰم و ﺗﻮان ﺧﺪﻣﺖ صادقانه ﺑﻪ ملت، ﺑﯿﺎن ﭼﻨﺪ ﻧﮑﺘﻪ را مفید ﻣﯽ داﻧﻢ:

۱- نامزد مورد نظر باید در باور و عمل ملتزم به اصلاحات و تحول و تلاشگر در جهت اصلاح در همه عرصه‌های ساختاری و رویکردی باشد.

در اﯾﻦ ﻟﺤﻈﻪ از زﻣﺎن ﮔﺮﭼﻪ ﺗﺤﻮل اﺳﺎﺳﯽ دور از دﺳﺘﺮس و ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻮي آن ﺑﺎ دﺷﻮاریﻫﺎی فراوان روﺑﺮو اﺳﺖ، وﻟﯽ ﻧﻔﺲ ﺑﺎور ﺑﻪ تحول و اﺻﻼح ﺳﺒﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﺜﺒﺖ و سازنده ﺑﺎ ارﮐﺎن ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﺮدم و بکارگیری همه امکانات و ظرفیت هائی که در اختیار دارد، که چندان هم زیاد نیست، در جهت تحول مثبت در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی گام بردارد و اﻣﯿﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮدی ﺗﺪرﯾﺠﯽ اوﺿﺎع را ﺑﯿﺸﺘﺮ و نگرانی‌ها از ﺑﺪﺗﺮ ﺷﺪن ﺷﺮاﯾﻂ را کمتر کند.

۲- ﻓﻬﻢ درﺳﺖ ﺗﺤﻮﻻت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﻪ وﯾﮋه ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت زﻧﺎن و ﺟﻮاﻧﺎن و بخش متوسط و پایین جامعه بخصوص بخش های کمتر برخوردار از یکسو و جلوگیری از افول سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و انسانی که متاسفانه روز بروز تضعیف شده است و تلاش پیگیر برای بهبود زندگی و معیشت مردم با رویکرد اقتصادی مطلوب در جهت توسعه همه جانبه و پایدار همراه با عدالت از سوی دیگر، دارای اولویتی اجتناب ناپذیر است.

۳- درد ﺑﺰرگ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎ ﺿﻌﻒ ﺧﺮدورزي در ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ و ﺳﻮء ﺗﺪﺑﯿﺮ در مواجهه با ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و ﺑﺤﺮان ﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد و ﭘﯿﺶ رو اﺳﺖ.

ﻧﺎﻣﺰد ﻣﻮردﻧﻈر ﺑﺎﯾﺪ زمینه‌ی ﺧﺮدورزی و ﺗﻮﻗﻒ ﺑﯽ‌ﺧﺮدی را در ﻫﻤﻪ اﻣﻮر و ﺳﻄﻮح بخصوص ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺗﻮان ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ، عالمانه و ﺣﺮﻓﻪ ای ﮐﺸﻮر و اﻟﺘﺰام ﺑﻪ ﺧﺮد ﺟﻤﻌﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ آورد. و از ﺟﻤﻠﻪ اهتمام ﺑﻪ روﯾﮑﺮد ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﻋﻠﻤﯽ در همه عرصه های حکمرانی و نیز اﻗﺪام ﺑﺮاي رﻓﻊ ﺗﺤﺮﯾﻢ ﻫﺎي ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ و برخورداری کشور از امکانات بین المللی در جهت توسعه همه جانبه کشور از ﻃﺮﯾﻖ اﻧﺘﺨﺎب ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻋﻘﻼﻧﯽ، ﻓﻌﺎل و ﻣﺘﻮازن و ارﺗﻘﺎء ﺟﺎﯾﮕﺎه اﯾﺮان و ﻣﻨﺰﻟﺖ اﯾﺮاﻧﯿﺎن در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ و  اﺳﺘﻔﺎده بهینه از ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ راهبردی و ﺗﻮان ﺗﺎرﯾﺨﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﯾﺮان و اﯾﺮانی در ﺟﻬﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﻠﯽ مقتضای خردورزی است.

اﻣﯿﺪوارم ﻫﻤﮕﺎن و ﺑﺨﺼﻮص ﻣﺴﺌﻮﻻن و دﺳﺖ اﻧﺪرﮐﺎران اﻣﺮ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت ﺑﺎ درکﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺣﺴﺎس ﮐﻨﻮﻧﯽ ﮐﺸﻮر و ﻧﯿﺰ ﮔﺴﺘﺮه و ژرفای ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﻣﺮدم، زﻣﯿﻨﻪ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ آورﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺮﯾﺎن ﻫﺎ و ﺑﺨﺶ ﻫﺎي مختلف ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻧﺎﻣﺰد ﻣﻄﻠﻮب ﺧﻮد را در ﺻﺤﻨﻪ ﺑﺒﯿﻨﻨﺪ. انشاءالله.

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی درباره انتخابات

کارگزاران علیه سازوکار جبهه اصلاحات

احزاب اصلاح طلب در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در زمینه شیوه عملکرد جبهه اصلاحات دچار اختلاف بوده و با آشکارسازی چرایی اختلافات می‌کوشند تا فشار افکارعمومی بدنه خود را به سوی تعدیل پیش ببردند!

انتقادات درونی نسبت به راهبردهای انتخاباتی جبهه اصلاحات افزایش یافته و در این زمینه برخی از احزاب اصلاح طلب با بیان ضرورت پرهیز از مکانیسم جبهه اصلاحات از تعیین نامزدهای اصلاح طلب تاکید دارند، رویه جبهه اصلاحات به شیوه‌ای شده است که خود عامل اختلاف در جریان اصلاحات شده است.

در این رابطه گفته می‌شود که کارگزارانی ها یکی از منتقدان اصلی رویه فعلی جبهه اصلاحات ایران بوده وبه صراحت هشدار داده است که سیاست‌های جبهه اصلاحات ایران علاوه بر تکرار شکست اصلاح طلبان در انتخابات ۱۳۸۴ از دیگر سو سرمایه اجتماعی این جریان را نزولی خواهد ساخت.

در همین زمینه جدیدترین گفتگوی محمد قوچانی رئیس کمیته حزب کارگزاران سازندگی بخشی از اختلافات به ویژه در خصوص تعیین نامزدهای اصلاح طلبان را به نمایش می‌گذارد.

قوچانی با بیان اینکه جبهه اصلاحات باید ۳ نکته را مورد توجه خود قرار دهد در بیان نکته نخست می‌گوید، هرگونه تعیین نامزدها و اینکه تصمیم‌گیری کنیم پیش از اینکه شورای نگهبان اعلام نظر کند، ‌ به نظر من نوعی اشتباه استراتژیک است؛ یعنی حمایت جبهه اصلاحات از برخی نامزدها نه تنها شانس آنها را در حاکمیت برای تائید صلاحیت افزایش نمی‌دهد، بلکه این امکان را کاهش هم می‌دهد. بهتر است که جبهه اصلاحات صبر و تأمل کند تا ببیند که امکان نامزدی برای چه افرادی وجود دارد و چقدر این امکان به پیشبرد تفکرات و گفتمان اصلاحات و نه الزامات تشکیلات، ‌ کمک می‌کند.

این عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی در ادامه با تاکید بر لزوم پرهیز اصلاح طلبان از اختلاف تاکید می‌کند، درخواست مشخصم از آقایان خاتمی و روحانی و سید حسن خمینی این است که به جای تمرکز و حمایت از نامزدهای خود، به تشویق ملت برای مشارکت و رسیدن به یک نامزد واحد و ملی بپردازند. حضور مردم بسیار مهم و عدم حضور آنان بسیار خطرناک است. پس از پایان ثبت‌نام‌ها مکانیزم انصراف‌ها فارغ از هر نتیجه‌ای در دستور کار باشد. واگذاری امور به سازوکار فعلی جبهه اصلاحات دردی از ما دوا نمی‌کند. جبهه اصلاحات تشکیل شد که دیگر اتفاقی مثل ۸۴ تکرار نشود؛ اما الان خود به عامل اختلاف بدل شده است.

بیان این مطالب اما از سوی یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اما بیانگر آن است که؛

۱- احزاب اصلاح طلب در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در زمینه شیوه عملکرد جبهه اصلاحات دچار اختلاف بوده و با آشکارسازی چرایی اختلافات می‌کوشند تا فشار افکارعمومی بدنه خود را به سوی تعدیل سیاست‌های جبهه اصلاحات بکار گیرند.

۲- تا به این جای کار مشخص شده است که جبهه اصلاحات می‌کوشد تا به صورت رسمی کاندیداهای خود را قبل از بررسی از سوی شورای نگهبان اعلام کرده و شورای نگهبان را تحت فشار برای تأیید نامزدهای خود قرار دهد. مساله ای که با مخالفت احزاب اصلاح طلب مواجه شده و تصریح شده است که این اقدام خطایی استراتژیک است.

۳- تاکید بر مشارکت مشروط که از سوی اصلاح طلبان ساختاری در چارچوب مقاومت مدنی در برابر حاکمیت طرح و بیان شده از سوی احزاب اصلاح طلب نه یک اقدام در مسیر تعامل که یک هماوردطلبی و مبارزه تعبیر شده و از هژمون شدن طیف رادیکال بر راهبردهای جریان اصلاحات حکایت دارد.

۴- تاکید احزاب اصلاح طلب مبنی بر لزوم حمایت از نامزدهای گفتمانی و نه تشکیلاتی و بهره گیری از نامزدهایی که بتوانند از گفتار اصلاحات، میانه‌روی و صلح و اصلاح و توسعه سیاسی و اقتصادی در کشور حمایت کنند به معنای آن است که آنان گرچه مدل انتخابات ۷۶ را مورد تاکید قرار می‌دهند اما تصریح می‌کنند برای جلوگیری از مدل انتخابات ۸۴ و روی کار آمدن فردی همچون احمدی نژاد باید مدل انتخابات ۹۲ مورد تاکید قرار گیرد، یعنی رفتن به سوی نامزد گفتمانی و در شرایط کنونی شخصی همچون علی لاریجانی!

در نهایت اینکه احزاب اصلاح طلب با تعریف نامزدی افرادی همچون محمد صدر ذیل نامزدهای تمرینی ضمن به چالش کشیدن انتخاب خاتمی از سوی دیگر سازوکار کنونی جبهه اصلاحات را به چالش کشیده و بر این باورند فرجام شیوه فعلی انتخاباتی جبهه اصلاحات تکرار شکست ۸۴ برای اصلاح طلبان می‌باشد.

 

از ممنوعیت فعالیت انتخاباتی در دستگاه های دولتی تا بیانیه خاتمی درباره انتخابات

واکنش وحید حقانیان به خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری تسنیم با انتقاد از ثبت‌نام وحید حقانیان در انتخابات نوشته بود: متاسفانه در روز‌های گذشته برخی افراد علیرغم اینکه سابقه مسئولیت اجرایی متناسب و چندانی هم نداشتند به عنوان داوطلب نامزدی ریاست‌جمهوری ثبت نام کردند، اما بدتر اینکه در تیزر‌های انتخاباتی‌شان، نقطه ثقل تبلیغ را وابستگی به دفتر مقام معظم رهبری قرار دادند؛ مسئله‌ای که قطعاً اقدامی غیراخلاقی و به دور از نگهداشتن حرمت این نهاد بسیار والاست.

سید وحید حقانیان نیز در واکنش به حمله خبرگزاری تسنیم به او نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

سلام علیکم

در دولت من یکی از اولین اصلاحات، تغییر ریل رسانه‌های منتسب به نهاد‌های حاکمیتی کشور است. در حالیکه این رسانه‌ها به طور مستقیم از بیت المال مسلمین و بودجه نظامی کشور ارتزاق می‌کنند، برخلاف قانون و دستور صریح امام راحل، به طور مداوم در سیاست داخلی کشور دخالت می‌کنند.

در آخرین لجن پراکنی یکی از این رسانه ها، ضمن نادیده گرفتن مسئولیت‌های خطیر اینجانب از ابتدای انقلاب تاکنون، طوری القا کرده‌اند که نقطه ثقل حضور حقیر در انتخابات، وابستگی به دفتر مقام معظم رهبری است. در صورتی‌که آشکارا از همان ابتدا اعلام کرده‌ام که حضورم در عرصه انتخابات با تصمیم شخصی بوده است.

اما مردم به خوبی دریافته‌اند که همه این تلاش‌های مذبوحانه این رسانه منفعل در اکثر بزنگاه‌های حساس کشور، به جهت ترس از شکست کاندید مورد حمایت‌شان است.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات