۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۷۳۹۴۱۰
تولیت حرم مطهر شاهچراغ مطرح کرد؛

دگرگونی جوهره یک ملت، هدف اساسی جنگ نرم و استعمار فرهنگی

دگرگونی جوهره یک ملت، هدف اساسی جنگ نرم و استعمار فرهنگی
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری به تبیین استعمار کهن، نو و فرانو پرداخت و گفت: در استعمار فرانو یا فرهنگی، جوهرۀ یک ملت دگرگون می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) در جمع شرکت کنندگان اردوی آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز به موضوع «استعمار فرانو» اشاره کرد و گفت: «هری لویس» که خود بیش از سی سال استاد دانشگاه هاروارد بوده است در کتاب «نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد»، بر این نکته تاکید می کند که دانشگاه هاروارد در دروس عمومی مانند شناخت دموکراسی تلاش می کند که ارزش های خاص لیبرال دموکراسی را در وجود دانشجوی خود نهادینه کند تا آنان این ارزش ها را در سرتاسر جهان تبلیغ نمایند و اینگونه فرهنگ و تمدن مورد نظر غرب، جهانی شوند. این نگاه در حقیقت همان نگاه استعماری جدیدی است که از آن به «استعمار فرانو» تعبیر می شود.

استاد دانشگاه تهران در ادامه به تشریح دوره های مختلف تاریخی استعمار پرداخت و گفت: استعمار را به لحاظ تاریخی به سه دوره تقسیم می کنند که شامل «استعمار کهن»، «استعمار نو» و «استعمار فرانو» می باشد. در «استعمار کهن»، یک کشور، کشوری دیگر را مستعمره خود می کند، مثلا انگلستان که همه چیز هندوستان را تحت سلطه خود قرار داده بود. دوره استعمار انگلستان در هند، حدود یک قرن و نیم از ۱۸۰۰ تا ۱۹۴۷ میلادی طول کشید و یا کشورهای آفریقایی بسیاری که مستعمره کشورهای مختلف غربی بوده اند.

وی افزود: «استعمار نو» به این شکل بود که دولت استعمارگر، یک فرد اهل کشور مورد نظر را پیدا می کرد و ضمن آموزش و تربیت آن فرد، تلاش می کرد تا او را به حاکمیت سیاسی آن کشور رسانده و از طریق این حاکم وابسته، تمام آرمان ها، ایده ها و ارزش های خودشان را به خورد مردم آن کشور بدهد. به قدرت رسیدن رضاخان در ایران، نمونه ای از این نوع استعمار است. و یا «پل برمر» آمریکایی، که پس از حمله ایالات متحده به عراق، از اردیبهشت ۱۳۸۲ تا تیر ۱۳۸۳،  به عنوان رئیس کشور در عراق حضور داشت.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری در ادامه به توضیح «استعمار فرانو» پرداخت و گفت: استعمار فرانو همان استعمار فرهنگی است. استعمار فرهنگی به این معناست که فکر و فرهنگ ملتی به گونه‌ای ساخته شود که آن ملت همان‌گونه فکر کند که قدرت استعمارگر فکر می‌کند، همان سبک زندگی را بپسندد که قدرت استعمارگر می‌پسندد، همان ساختار سیاسی را برگزیند که قدرت استعمارگر طراحی کرده‌است، از همان هنری لذت ببرد که قدرت استعمارگر لذت می‌برد، همان اقتصادی را بطلبد که قدرت استعمارگر می‌طلبد و در یک کلام، سر در همان آخوری کند که قدرت استعمارگر برایش آماده کرده‌است .

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: در استعمار فرهنگی، جوهرۀ یک ملت دگرگون می‌شود، داشته‌ها، ارزش‌ها و افتخارات خود را به‌کلی فراموش می‌کند و یک‌سره به راهی می‌رود که به خودش و تاریخ و دین و ملیت خودش بی‌ارتباط است؛ یعنی به یک خودباختگی کامل می‌رسد.

وی ادامه داد: استاد شهید مرتضی مطهری در این خصوص می گوید: «اگر ملتی خودباخته شد، خودش و روحش را درمقابل ملت دیگر باخت، یعنی اگر استعمارِ روحی و فکری و فرهنگی شد، دیگر به‌دنبال آن، با کمال افتخار، استعمار سیاسی و استعمار اقتصادی را می‌پذیرد؛ یعنی سرمایه‌های مادی خودش را دودستی به او تقدیم می‌کند و [این کار را] برای خودش هم افتخار می‌شمارد. نوکری بیگانه را با کمال افتخار می‌پذیرد. چرا؟ چون استعمار فکری و فرهنگی شده».

تولیت حرم مطهر گفت: با استعمار فرهنگی، راه برای همۀ انواع استعمار، اعم از اقتصادی، نظامی، سیاسی و علمی، گشوده می‌شود و عملاً یک ملت در همۀ شئون خود، زیر سلطۀ استعمار قرار می‌گیرد.

این استاد حوزه با بیان اینکه «جنگ نرم» دشمن، همان «استعمار فرانو» است، گفت: نه فقط ملت ما، بلکه تمام کشورهای شرقی، در معرض هجمه بی امان فرهنگ و تمدن غربی قرار گرفته اند. راه مقابله با این استعمار خاموش و این جنگ نرم این است که در فضای ذهنی جوانان خودمان، سنت ها، داشته ها، تمدن اصیل ایرانی-اسلامی و ارزش های کهن خودمان را نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها، هیچ صبقه تاریخی و فرهنگی خاصی ندارند و بسیار تلاش می کنند تا یک عنوان فرهنگی برای خودشان بسازند، اما ایران عزیز ما، یک کشور کهن با این همه سرمایه های فکری و فرهنگی، دانشمندان و علمای بزرگ، و این انقلابی است که به اعتراف بسیاری از دانشمندان حوزه سیاسی، بزرگترین انقلاب مردمی جهان در طول تاریخ است. این فرهنگ و تمدن اصیل و داشته های ارزشمند باید دائما برای نسل امروز در فضاهای فکری و معرفتی مختلف، بازگو و تبیین شوند، و اینگونه می توان با جنگ نرم دشمن، مقابله کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها بر ضرورت «جهاد تبیین» تاکید کرده اند و آن را هم واجب عینی دانسته اند که بر گردن تک تک جوانان این کشور است و هم واجب فوری که از نوع جهاد است. سختی دارد، کار و تلاش و زحمت می برد اما باعث می شود که ملت همواره سربلند باشند و آن عزت ها و ارزش های کهن که ریشه در ملیت، دین، فرهنگ و توکل ما دارد، پابرجا بماند و عملاً از مرزهای جغرافیایی فراتر برویم و کشورها و ملت های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهیم.

وی افزود: امروز شاهد هستیم که جریان محور مقاومت، روز به روز فراتر از مرزهای ما حرکت می کند و به پیش می رود و با همین ارزش های الهی که انقلاب اسلامی و خون پاک شهدا به جهان عرضه کرده است روز به روز فراگیرتر می شود. این نسل هم باید در این مسیر متعالی با همه وجود تلاش کنند.

ارسال نظرات