در طرح صیانت، پیوست رسانهای و اقناع سازی در اولویت باشد
معصومه نصیری کارشناس و تحلیلگر رسانه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به تصویب کلیت طرح تنظیم مقررات فضای مجازی گفت: روز های گذشته کلیات طرحی توسط برخی نمایندگان مصوب شد که افکار عمومی آن را با نام طرح صیانت میشناسد اما مصوبان معتقدند طرح، جدید است و خدشهای برای فعالیت کاربران ایجاد نمیکند؛ این نکتهای است که از سوی مخاطبان مورد پذیرش واقع نشده و نگرانیهایی را ایجاد کرده است؛ نگرانیهایی که بر اساس عدم شفافیت و اقناع افکار عمومی مدتهاست که وجود دارد اما گویا برخی از نمایندگان مجلس ترجیح دادهاند بدون رفع آن و توجه به فرامتن موجود، آن را تصویب کنند.
وی افزود: بر اساس رصد دیتاک، کاربران توییتر با ۱۷۰ هزار توییت، ۱۰۸ هزار ریتوییت، ۹۶۷ هزار لایک و حدود ۲۰۰۱ مطلب در ساعت نسبت به این مصوبه واکنش نشان دادند، این کاربران با استفاده از هشتگهای #طرح_صیانت، #صیانت، #طرح_صیانت_خیانت_است و #نه_به_طرح_صیانت این طرح را مانع دسترسی آزاد و حق انتخاب کاربران ایرانی دانسته اند.
کارشناس و تحلیلگر رسانه با اشاره به واکنش کاربران فضای مجازی عنوان کرد: توییت «نمیدونم چرا در مورد طرح صیانت اینقدر رو مشاغل اینترنتی تاکید میکنید؟ استفاده از اینترنت آزاد حق ماست حتی اگه به هیچ شغل و اقتصادی ربط نداشته باشه» با 14.4 هزار لایک و 1038 ریتویت برترین محتوای این بستر بوده است.
مدرس و پژوهشگر سواد رسانه فضای رسانه ای کشور را با این طرح همراه ندانست و اظهار داشت: بستر خبر نیز نسبت به این مصوبه واکنش هایی داشته است و تیتر امروز اکثر روزنامههای جریانات متنوع سیاسی از زوایای مختلف به این موضوع اختصاص داشته است، روزنامه رسالت با تیتر «تصویب ناصواب صیانت»، روزنامه خراسان با تیتر «ایست به کمیسیون صیانت»، روزنامه آفتاب با تیتر «روز تلخ اینترنت» پرداختند و برخی دیگر از بسترهای خبری نیز به شیوه و زمان کمی که برای تصویب این طرح اختصاص یافته نقد وارد کردهاند.
وی پیوست رسانه ای را یک ضرورت برشمرد و ابراز کرد: آنچه نباید از نظر دور داشت فراتر از محتوای طرح، بی توجهی تصویب کنندگان به فرامتن و طبق روال گذشته فقدان پیوست رسانهای و تلاش برای اقناع افکار عمومی و همراهسازی کاربران با موضوعاتی با این درجه از دربرگیری است.
نصیری با تاکید بر اینکه هیچ مخاطبی نسبت به ضرورت دسترسی محتوای ایمن و پاک شکی ندارد، تصریح کرد: نگاهی به تجربه زیسته سایر کشورها نیز حاکی از نگاه جدی آنها به حوزه محافظت از افکار عمومی و تقویت زمینههای حکمرانی سایبری است اما قطعا هیچ کشوری هم بدون آموزش، اقناع افکارعمومی درباره چرایی ضرورت مراقبت از حوزه امنیت روانی جامعه و از همه مهمتر ایجاد فضای امن و پلتفرمهایی با مزیت رقابتی و دسترسیهایی همانند یا بهتر، نتوانسته است نسبت به تحقق هدف تعیین شده، توفیقی حاصل کند.
کارشناس رسانه در پایان خاطرنشان کرد: بی توجهی تصویب کنندگان به نگرانیهای موجود در افکار عمومی که بخش قابل توجهی نیز ریشه در عدم شفافیت و پاسخگویی به سوالات و رفع دلهرهها و ساخت جریان رسانهای خنثی کننده جریان رسانه ای معارض ایران در این زمینه دارد، قطعا باعث خواهد شد ضمن آسیب به سرمایه اجتماعی و اعتمادزدایی، فرایند اقناع افکار عمومی با تاخیر و تعلل مواجه شود، آقایان فراموش نکنید بدون توجه به فرامتن، هیچ تصمیمی توفیق نخواهد داشت.