۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۷۰۲۰۵۴
هدایتگران فرهنگ(۱۸)؛

ساختار حکمرانی فضای مجازی برسه مدل استوار است

ساختار حکمرانی فضای مجازی برسه مدل استوار است
تقی پور گفت: نظام حکمرانی استوار بر سه حوزه و ساختار است که در ساختار حکمرانی مدل فرا دولتی، دولتی و فرو دولتی را داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رضا تقی پور نماینده مجلس و رئیس کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در جلسه ۱۳۲ شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای بااشاره به طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و توصیه رهبرمعظم انقلاب بر مدیریت فضای مجازی در سطح ملی، گفت: رهبری فرمود، اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و اگر من مشغله‌هایی نداشتم شخصاً مدیریت این فضا را بر عهده می‌گرفتم و این مطلب نشان از اهمیت بالا در پرداختن به فضای مجازی است.

نماینده مجلس ضمن بیان فرمایشات رهبری در رابطه با رها بودن فضای مجازی افزود: حضرت آقا نسبت به فضای مجازی گلایه مند هستند و فضای مجازی در ایران را رها شده می دانند در حالی که تمام کشورهای پیشرفته دنیا نظام سیاستگذاری و قانون گذاری و تنظیم مقررات دقیقی برای فضای مجازی خود دارند.

وی با بیان اینکه حکمرانی سه وجه دارد، اظهار کرد:  حکمرانی از طریق فضای مجازی یعنی مسائل مطرح در فضای واقعی را می‌توان با گسترش فضای مجازی از طریق فضای مجازی کنترل کرد، همچنین گسترش فضای مجازی مسیری برای اعمال حاکمیت در همه حوزه‌ها است نه تنها فضای مجازی و حکمرانی فضای مجازی یعنی بر هر اتفاقی در این حوزه می افتد حکومت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی چهار گروه حکمرانی بیشتر نداریم، تصریح کرد: الگوی اول لیبرالیستی که آمریکا آن را مدیریت می کند، الگوی دوم نظام مشارکتی در اروپا، نوع سوم نظام دورگه ای کنترل دموکراتیک آسیای شرقی و نوع چهارم نظام فکری کنترلی است که چین صاحب آن است و موفق هم بوده است.

تقی پور، نظام حکمرانی را استوار بر سه حوزه ساختار حکمرانی، حیطه حکمرانی و اصول حکمرانی دانست و افزود: در ساختار حکمرانی سه مدل فرا دولتی، دولتی و فرو دولتی را داریم.

وی با اشاره به مراحل پی ریزی و تهیه مقدمات برای طی مراحل تصویب اظهار داشت: پیشنهاد این طرح در مجلس دهم داده شد و نهایتاً در مجلس یازدهم با عنوان صیانت از کاربران فضای مجازی ارائه شد و به کمیسیون فرهنگی ارجاع خورد  و آن ها نیز به مرکز پژوهش ها واگذار کردند، در طرح حاضر سعی شده است که طرح کوچک‌تر و محدود تر شود و با فضای نظریه‌های جمعی سازگار باشد.

تقی پور در مقام توضیح طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، خاطرنشان کرد: اساس نامه حاضر با ۶ فصل کلیات، تنظیم گری، شرایط و ضوابط اعضای فعالیت‌ها و فعالیت خدمات، حمایت از خدمات پایه کابردی،تکالیف و تعهدات سکوها و پلتفرم‌ها و خدمات آنها و مسئولیت‌ها و ضمانت‌های اجرایی تدوین شده است.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت حوزه علمیه اظهار کرد: از حوزه های علمیه جهت حمایت علمی و پشتیبانی در گفتمان سازی ضرورت تنظیم مقرارت برای فضای مجازی کشور کمک و استمداد می طلبیم.

ارسال نظرات