۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۵۰۱۹۵۷
آیت الله مهدوی:

طفره رفتن از گفتن مرگ بر آمریکا نشان از مشکل اعتقادی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در حال حاضر داعیه دار تفکر افراطی تبری کسانی هستند که تحت عنوان شعیان انگلیسی مطرح می شوند؛ از طریق ماهواره ها و رسانه ها به مقدسات ادیان دیگر توهین می کنند و بدین واسطه موجبات خون ریزی افراد بی گناه زیادی را فراهم می کنند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی بعد از ظهر امروز که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: رشد معنوی انسان در گرو توکل بر خداوند است.

وی در ادامه مبحث آثار و نتایج توکل کردن بر خداوند افزود: انسان متوکل به کمال و رشد معنوی می رسد و به سبب این رشد و کمال محبوب پروردگار عالم می شود؛ انسان فطرتاً کمال جو است و اشخاصی که دارای کمال باشند را دوست دارد و در ظاهر هم به آن ها ابراز علاقه می کند.

آیت الله مهدوی توضیح داد: محبت ورزیدن به شخص معلول وجود دو مسأله است؛ نخستین مسأله وجود کمال در شخص مورد نظر است و دومین مسأله ای که وجودش لازم است، شناخت محبوب توسط محب است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: کمالات در دو دسته تقسیم بندی می شوند، نخستین دسته کمالات، آن کمالاتی است که وجودش برای یک شخص هیچ نفع اخروی ندارد مثل ثروت و دومین دسته از کمالات آن هایی است که وجودش در یک شخص او را در آخرت بهرمند می کند؛ دسته نخست کمالاتی هستند که بسیاری از افراد توجه بسیار زیادی به آن ها دارند به سبب فانی بودن، از دیدگاه اسلام اصلاً کمال محسوب نمی شوند ولی دومین دسته از کمالات به سبب باقی بودنش در دنیا و آخرت، از منظر دین اسلام کمال محسوب می شوند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که علاقه خداوند به انسان بر اساس وجود کمال در وجود انسان است، اظهار کرد: اظهار علاقه بسیار شدید خداوند به پیامبر(ص) دلایل نسبی ندارد و باید دلیل این ابراز علاقه ها را به کمالات بی نظیر پیامبر(ص) مربوط بدانیم؛ بر اساس مسأله ای که بیان شد باید متذکر شوم که خداوند شدیدترین علاقه ها را به ذات خودش دارد چرا که وجودش سرچشمه همه کمالات است و برخلاف همه موجودات در وجود و صفات وجوبیت دارد.

وی با بیان این که انسان باید شدیدترین علاقه را نسبت به خداوند داشته باشد، اذعان کرد: آیه صد و شصت و پنجم سوره بقره که می فرماید«...وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ...» تبیین کننده این مسأله است که مؤمنان حقیقی شدیدترین علاقه را نسبت به خداوند دارند.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) در روایتی می فرمایند، وقتی کسی به خداوند توکل می کند از هر چیز ارزشمندی ارزشش بالاتر می رود و این توکل کردن نردبانی است برای او به سوی هر درجه والایی؛ بهای انسان متوکل از بهای هر شیء قیمتی بالاتر است و همین توکل کردن سبب می شود انسان متوکل به ارتفاعات معنوی که رسیدن به آن ها به راحتی میسر نیست، دست پیدا کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: چهاردهمین فایده ای که متوجه انسان متوکل می شود، مصونیت از مفسده های شیطانی و ضررهای دینی است؛ طبق آیات قرآن شیطان قسم خورده است که تا روز قیامت انسان ها را گمراه کند و از طرف دیگری گفته است راه نفوذی به انسان ها مخلَص ندارد؛ انسان مخلَص در حکومت وجودش آن قدر قدرتمند است که شیطان نمی تواند از مرزهای وجودش عبور کند و به مقصد شومی که دارد برسد.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: آیه نود و نهم سوره نحل که می فرماید«إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ»، تبیین کننده این مسأله است که انسانی که وجودش راه نفوذی برای ورود شیطان ندارد بر خداوند توکل می کند؛ از جمع دو آیه ای که قرائت کردیم فهمیده می شود انسان مخلَص به طور قطع متوکل بر وجود خداوند است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که انسان مخلَص صبر و تحمل فوق العاده ای در برابر مشکلات از خودش نشان می دهد، ابراز کرد: ممکن است شخص متوکل نباشد و از طرفی هم صبور باشد ولی توکل بر خداوند سبب می شود انسان صبر مافوق متعارف پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: زندگی امیرمؤمنان(ع) در جسارت هایی که در برابر چشمانشان به همسرشان شد و ایشان در عین قدرت داشتن صبر کردند یا 25 سال خانه نشینی ایشان در دوران غصب خلافت همه و همه می نمایاند که ایشان توکل فوق العاده ای نسبت به خداوند داشته اند که توانسته اند این گونه صبر کنند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: مسؤولان رده بالای کشور باید از صبر فوق العاده ای برخوردار باشند وگرنه با وقوع یک اتفاق مضطرب می شوند و وضعیت کشور را به هم می زنند؛ روزانه صدها خبر ناگوار به رهبر معظم انقلاب می دهند ولی ایشان همچون کوه استوار در برابر این سختی ها صبر می کنند که این صبر نشانه توکل بسیار بالای ایشان به خداوند است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب و در اوایل انقلاب انواع مصائب بر امام خمینی(ره) وارد شد ولی ایشان به هیچ عنوان متأثر نشدند؛ زمانی که صدام به ایران حمله کرد همه مردم و مسؤولان به خاطر وضع به وجود آمده مضطرب شده بودند و منتظر امام خمینی(ره) بودند تا نظر ایشان را بدانند و وقتی امام خمینی(ره) فرمودند، یک دیوانه ای چند سنگ پرتاب کرده است، دل همه مردم آرام شد.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه معروفی که می فرماید«...قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ»، افزود: خضوع و صبر حضرت اسماعیل(ع) در برابر فرمان الهی مبنی بر ذبح شدنشان توسط حضرت ابراهیم(ع) نتیجه توکل ایشان بوده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: شانزدهمین فایده ای انسان متوکل از آن بهره می برد، تولی و تبری عقلایی داشتن است؛ برخی اصلاً مبانی دین را بلد نیستند و نمی دانند تولی و تبری از دستورات اسلام است و از گفتن مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل طفره می روند، به طور قطع این افراد مشکل اعتقادی دارند و نمی دانند باید با دشمنان اهل بیت(ع) دشمن بود و دوستان اهل بیت(ع) را دوست داشت؛ برخی افراد با خواندن زیارت عاشورا و جاری کردن عبارت انّی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم فکر می کنند باید نسبت به دشمنان صدر اسلام که با اهل بیت(ع) دشمنی داشته اند، برائت بجوییم ولی نباید کاری به دشمنان فعلی دین الهی که آمریکا، انگلیس و اسرائیل هستند داشته باشیم که این یک فکر مطرود و کاملاً غلط است؛ دشمن بودن با دشمنان اهل بیت(ع) در صدر اسلام باید باشد ولی همه آن ها مرده اند و دشمنی با آن ها باید خط مشی قرار بگیرد برای دشمنی با دشمنان فعلی دین الهی.

وی توضیخ داد: دسته دومی که تولی و تبری عقلایی ندارند، افراطیون هستند؛ اهل بیت(ع) دستور داده اند در برابر دشمنان ما لب به بیزاری از آن ها نجویید و آن ها دقیقاً برخلاف دستور اهل بیت(ع) عمل می کنند؛ در حال حاضر داعیه دار این تفکر افرادی هستند که تحت عنوان شعیان انگلیسی مطرح می شوند؛ از طریق ماهواره ها و رسانه ها به مقدسات ادیان دیگر توهین می کنند و بدین واسطه موجبات خون ریزی افراد بی گناه زیادی را فراهم می کنند.

آیت الله مهدوی در پایان گفت: دسته سوم آن هایی هستند که از ترس جانشان تقیه می کنند، تقیه کردن در برابر دشمنان آن جایی صحیح است که خطر از بین رفتن دین وجود نداشته باشد وگرنه تقیه جایز نیست؛ امام حسین(ع) در برابر یزید می توانستند تقیه کنند ولی دلیل این که قیام کردند این بود که دین الهی به مخاطره افتاده بود./867/۲۰۱/ب۱

    

ارسال نظرات