۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۵۰۱۴۱۶
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

فواید توکل بر خداوند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، بخشی از فوایدی که برای انسان متوکل حاصل می شود را تشریح کرد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی بعد از ظهر امروز که حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: اکثر مشکلات زندگی نتیجه حریص بودن انسان نسبت به دنیا است.

وی در ابتدا با مروری بر مطالب روز گذشته افزود: انسان متوکل به خداوند، به فوایدی دست می یابد که انسان غیر متوکل از آن فواید در زندگی اش بی بهره است؛ نخستین فایده ای که متوجه انسان متوکل خواهد شد این است که متصل به خداوند قادر، عالم و رئوف می شود، امیر مؤمنان(ع) می فرمایند، کسی که بر خداوند توکل می کند، هیچ گاه اعانت از او برداشته نمی شود، یعنی خداوند دائماً به او یاری می رساند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: دومین فایده ای که برای انسان متوکل حاصل می شود، امید واقعی داشتن است، امیدی که سبب توفق او بر همه مشکلات خواهد شد؛ امیر مؤمنان(ع) در این زمینه می فرمایند، وقتی کسی به خداوند توکل کرد، قوی ترین پیروزی را دارد؛ سومین فایده توکل بر خداوند، طمأنینه روحی و آرامش ظاهری است که شخص متوکل را در بدترین شرایط حفظ می کند و چهارمین فایده ای برای انسان متوکل وجود دارد، نشاط دائمی با وجود مشکلات عدیده زندگی است؛ اکثر مشکلات زندگی به واسطه حرص زدن نسبت به دنیا ایجاد می شود و انسان متوکل به راحتی کمبودهای ظاهری زندگی اش را به پای مصلحت های خداوند می گذارد و غصه نمی خورد؛ امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، انسان متوکل هیچ رنج و زحمتی ندارد و در روایت دیگری می فرمایند، هیچ کس از حرص رهایی نمی یابد مگر این که توکلش او را تصدیق کند یعنی دلیل اصلی این که انسان حرص دنیا را می زند، توکل نداشتن بر خداوند است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: پنجمین فایده ای که انسان متوکل از آن بهرمند می شود، تلاش و کوشش مستمر داشتن با وجود موانع ظاهری است؛ افراد از نظر ایمان سه دسته اند، افرادی که ایمان به خداوند ندارند، تمام تلاششان برای رسیدن به دنیا است، افرادی که مؤمن متوسط هستند و برخی از ظواهر شرعی را مراعات می کنند ولی به دنیایشان اهمیت بیشتری می دهند تا آخرتشان و دسته سوم افراد مؤمن هستند که دنیا و آخرتشان را به صورت توأمان آباد می کنند، پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، کسی که بر خداوند توکل کند، خداوند تمام سختی ها و زحمت هایش را کفایت می کند.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: انسان متوکل در امور دنیوی و اخروی به نتیجه حکیمانه دست پیدا می کند؛ نتیجه حکیمانه آن نتیجه ای است که خداوند از روی مصلحتی که برای فرد متوکل در نظر می گیرد برای او حاصل می کند یعنی اگر نتیجه دلخواه انسان متوکل به نفعش باشد، خداوند او را به نتیجه دلخواهش می رساند ولی اگر تحصیل نتیجه دلخواه به نفع انسان متوکل نباشد، خداوند او را به نتیجه دلخواهش نمی رساند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، انسان ها در سه چیز هرگز کامل نمی شوند، عقل، ایمان و تلاش دائمی تبیین کرد: انسان حکیم عمرش را در جهت بیهوده به مصرف نمی رساند؛ روایت بالا یک استثناء دارد و آن وجود مقدس 14 معصوم(ع) است چرا که در زیارت نامه های مخصوص ائمه(ع) می خوانیم، اشهد انک جاهدت فی الله حق جهاده، یعنی شما خاندان در راه خداوند تلاش دائمی داشتید.

وی گفت: ششمین فایده ای که انسان متوکل از آن بهرمند می شود، امدادهایی از جانب پروردگار است؛ امدادهایی که در سه زمینه فکری، اخلاقی و رفتاری می تواند حاصل شود؛ امداد فکری آن کمکی است که ذهن انسان را از شک و شبهه پاک می کند، دومین امدادی که متوجه انسان متوکل است امدادهای اخلاقی است، امداد اخلاقی یعنی اتفاقی که سبب دور ماندن انسان از حرص داشتن نسبت به دنیا می شود و سومین امداد که عموم انسان ها منتظر رسیدن آن هستند، امداد عملی است.

آیت الله مهدوی با بیان این که برای صیانت از یقین نسبت به خداوند، لازم است به پروردگار اعتماد داشته باشیم، اذعان کرد: نداشتن توکل به خداوند نشانه بی اعتمادی به ذات اقدس الهی است و این بی اعتمادی سبب تخریب یقین فرد نسبت به خداوند می شود؛ امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، کسی به خداوند اعتماد دارد، یقینش محفوظ می ماند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: هفتمین فایده ای که برای انسان متوکل حاصل می شود، مقدر شدن تقدیرات خوب برای او است؛ عمل انسان نباید تعطیل شود و اگر انسان عمل توأم با توکل بر خداوند داشته باشد، تقدیرات الهی ضمیمه عمل او خواهد شد و نتیجه بهتری حاصل می شود؛ در این زمینه باید متذکر شوم که تقدیرات الهی حاکم بر عمل انسان است.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) که می فرمایند، ریشه قوت دل در توکل بر خداوند است، تصریح کرد: انسان متوکل دارای شجاعتی مثال زدنی در امور است چرا که قدرت، علم و دلسوزی خداوند را پشت سر خودش احساس می کند.

وی خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان(ع) از افرادی بودند که بدون ذره ای ترس در جنگ های صدر اسلام به دل سپاه دشمن می زدند؛ در دوران خودِ ما نیز افرادی همچون نواب صفوی نیز چنین روحیه شجاعانه ای داشتند که در هنگان اعدام با صدایی رسا تکبیر می گفتند؛ سر دسته منافقان یعنی مسعود رجوی در زمان حکومت پهلوی زندان می شود ولی با دیدن شکنجه ها تسلیم می شود و قول همکاری به ساواک می دهد به همین سبب او را آزاد می کنند و در اسناد به دست آمده متوجه شده اند که مسعود رجوی به سبب قولی که به ساواک داده بوده است به صورت مخفیانه انسان های انقلابی را لو می داده است.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه هشتاد و یک سوره نساء که می فرماید«وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا»، تشریح کرد: قدرت حقیقی نزد خداوند است و انسان باید از دشمنانی که قصد نابود کردن دینش را دارند اعراض داشته باشد؛ دشمنی که قصد نابود کردن کشور جمهوری اسلامی را دارد علم، قدرت و ثروتش را در اختیار ما نخواهد گذاشت؛ در حال حاضر آمریکا به کشور عربستان هواپیماهایی را فروخته است و اجازه نمی دهد خلبانان عربستانی به آن ها نزدیک شوند، سعودی ها نیز باید هزینه کامل زندگی یک خلبان آمریکایی را در عربستان بدهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در زمان حکومت پهلوی نیز وضعیت کشور شبیه کشور عربستان کنونی بوده است ولی در حال حاضر جمهوری اسلامی بدون این که اجازه ای از دشمن بگیرد موشک های بالیستکی ساخته است که با ضریب خطای چند متری اهدافی با فاصله چندین هزار متر را مورد هدف قرار می دهد، این موشک ها دشمنان را به وحشت انداخته است؛ حدود 20 سال پیش شهید حاج احمد کاظمی ما را به مکانی بُرد و موشک هایی را به ما نشان داد و گفت این موشک ها به طرف اسرائیل نشانه رفته اند تا بلافاصله بعد از اقدامی که از طرف آن ها صورت گرفت، از آن ها استفاده شود.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان گفت: هشتمین فایده ای که متوجه انسان متوکل است داشتن تسلیم و رضایت خاطر درونی است؛ انسان متوکل دعا می کند ولی هیچ گاه از تقدیرات الهی گله مند نیست./201/867/ب1

ارسال نظرات