۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۱۷۳۹۹۶
استاد اخلاق حوزه علمیه:

روز قیامت، روز برداشت کارهای دنیایی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و استاد اخلاق گفت: امام علی (ع) راجع به قیامت، می‌فرمایند «روز قیامت، روز برداشت کارهای دنیایی است، قیامت روزی است که خدا همه ما را برای نِقاش حساب جمع می‌کند»، نقاش حساب، یعنی جزء جزء کارها را بررسی کردن و اعمال انسان ذره به ذره خوب یا بد بررسی می‌شود.
مکارم خوبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله اسدالله روحانی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: امام علی (ع) راجع به قیامت، می‌فرمایند «روز قیامت، روز برداشت کارهای دنیایی است، قیامت روزی است که خدا همه ما را برای نِقاش حساب جمع می‌کند»، نقاش حساب، یعنی جزء جزء کارها را بررسی کردن و اعمال انسان ذره به ذره خوب یا بد بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: اعمال ما تمام نمی‌شود و در روز قیامت نتیجه‌اش به خود ما برمی گردد، اعمال انسان خیر باشد یا شر دقیقاً حسابرسی می‌شود، بعد از نقاش و بررسی اعمال، جزاء عمل را داریم، جزاء اعمال نیز در روز قیامت است و همه ما این روز را در پیش داریم، بنابراین نباید قیامت را فراموش کنیم و دیگران را نیز باید آگاه کنیم که هرگز این را فراموش نکنند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: از حضرت صادق (ع) سؤال کردند سلمان فارسی از کجا به این مقام رسید که پیامبر (ص) در مورد ایشان فرمودند؛ سلمان از اهل بیت من است، چرا اهل بیت این قدر به سلمان فارسی علاقه دارند؟ حضرت پاسخ داد: چرا می‌گویید سلمان فارسی، بگویید سلمان محمدی، جهت این که یک فرد ایرانی، به این رتبه می‌رسد سه چیز است.

وی ادامه داد: اولین چیزی که سلمان را به این مقام رساند این بود که میل و اراده حضرت امیر (ع) را بر هوا و میل دلش ترجیح داد، این در قدرت همه شیعیان است، دوم اینکه با فقرا مهربان بود، فقرا را دوست داشت، اگر انسان پولدار را به خاطر پولش دوست داشته باشیم، این یک نوع بت پرستی خفی است، سوم، سلمان علم را دوست داشت و محبت به اهل علم داشت، این سه چیز باعث شد که بگویند سلمان از اهل بیت است.

آیت‌الله روحانی ابراز داشت: سلمان، کمتر به خانه حضرت زهرا (س) می‌رفت، روزی حضرت زهرا (س) پیغام داد که چرا کمتر به ما سر می‌زنی؟ سلمان پاسخ داد «جای خالی حضرت رسول (ص) مرا محزون می‌کند»، از این حدیث استفاده می‌شود که حضرت فاطمه (س) علاقه‌مند به سلمان‌ها است، علاقه‌مند به کسانی است که روش پیامبر (ص)، قرآن و توحید را دنبال می‌کنند، ائمه (ع) نسبت به دوستان و یارانشان علاقه خاصی داشتند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: ما اگر بنده خدا هستیم، باید به حرف خدا گوش دهیم، بنده خدا نمی‌گوید من باید بفهمم که چرا بیع حلال است و ربا حرام، نه ما باید مطیع خدا باشیم، عبد مطیع مولا است، اینکه بگوییم من باید بفهمم تا عمل کنم پس بنده خدا نیستیم، بنده نفع و مصلحت هستیم، بنده خدا بدون چرا حرف خدا را می‌پذیرد و به دنبال تشخیص نیست.

آیت‌الله روحانی در پایان تاکید کرد: خوب است که انسان درس بخواند و جهت حرمت حکم را بداند، اما اگر خدا گفته این حرام است و این حلال است، باید بپذیریم و به دنبال علت آن نگردیم ما عبدیم و باید از مولایمان اطاعت کنیم، عقل حکم می‌کند که از کسانی که قابلیت تشخیص دارند و به درجه استادی رسیده‌اند اطاعت کنیم. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات