۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۱۵۹۸۲
امام جمعه اروندکنار:

شهدای محراب روشنگران مکتب انقلابند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اروندکنار، شهدای محراب را روشنگران مکتب انقلاب دانست و اظهار داشت: آیت‌الله قاضی طباطبایی، به عنوان نخستین شهید محراب با اقدام های شایان خود خدمتی بزرگ را به انقلاب را انجام داد و در مقابل خطوط انحرافی در جریانات ضد انقلابی نقشی چشم گیر داشت.
نگاهي به زندگي آيت الله قاضي طباطبايي، نخستين شهيد محراب
حجت‌الاسلام سیدمجید شرفی، امام جمعه اروندکنار، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به فرا رسیدن شهادت نخستین شهید محراب، آیت‌الله قاضی طباطبایی، اظهار داشت: آیت‌الله قاضی طباطبایی، از شهدای محراب با اقدام های شایان خود خدمتی بزرگ را به انقلاب را انجام داده و در مقابل خطوط انحرافی در جریانات ضد انقلابی نقشی چشم گیر داشت.

رییس شورای فرهنگ عمومی اروند کنار، تصریح کرد: شهدای محراب روشنگران مکتب انقلاب اسلامی ایران هستند؛ از این رو همواره باید یاد و نام آنها گرامی داشته و ویژگی های اخلاقی این عالم بزرگ و مجاهد از سوی علما و روحانیان برای جوانان و نوجوانان تبیین شود.

 وی اظهار داشت: آیت‌الله سید محمدعلی قاضی فرزند حاج میرزا باقر، در سال 1293 شمسی در تبریز متولد شده و در سال 1316 هنگام قیام مردم تبریز، به اتفاق پدرش و به دلیل مبارزه، به تهران تبعید شد و پس از چند ماه توقف اجباری در تهران و ری به تبریز بازگشت.

امام جمعه اروندکنار، بیان داشت: این شهید بزرگوار در سال 1318 برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفته و در حدود 10 سال بعد راهی حوزه علمیه نجف اشرف شده و از محضر علمای بزرگ کسب فیض کرد.با شروع نهضت اسلامی در سال 1341 مبارزات او علیه رژیم پهلوی اوج گرفته و او در زندان قزل‌ قلعه زندانی و به عراق تبعید شده و یک سال در آنجا سکنا گزید. آیت‌الله قاضی طباطبایی پس از یک سال به ایران بازگشت و به هدایت مردم و تبلیغ اسلام و اندیشه‌های امام راحل پرداخت.

وی با اشاره به برخی از اقدام های نخستین شهید محراب، اظهار داشت: در ماه‌های قبل از پیروزی انقلاب، رهبری جریانات حاد سیاسی، برپایی تظاهرات و تشکیل مجالس، همه بر عهده این شهید بزرگوار بود و وی اولین امضاء کننده اعلامیه 29 بهمن 56 در چهلم شهدای قم بود.

 حجت الاسلام شرفی، بیان داشت: آیت‌الله طباطبایی همیشه سد محکمی در مقابل خطوط انحرافی در جریانات ضد انقلابی بوده و از اوایل پیروزی انقلاب علیه جریانات منحرف و وابسته، همچون خلق مسلمان، افشاگری ‌های لازم را انجام می داد که منحرفان با وجود وی، قدرت و جرأت ابراز وجود را پیدا نمی‌کردند.شهید قاضی طباطبایی، پس از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی(ره) به امامت جمعه تبریز منصوب شده و نخستین نماز جمعه را در این شهر بزرگ برپا کرد.

وی با اشاره به نحوه شهادت این عالم بزرگ و ربانی، گفت: ایشان در روز دهم آبان ‌ماه سال 58 مصادف با عید سعید قربان سال 1399 هجری، جان گران مایه خود را که سال‌ها در مجاهده و تلاش گذرانده بود، در پیشگاه حضرت حق در طبق اخلاص نهاد.

حجت الاسلام شرفی، در پایان سخنان خود، اظهار داشت: آیت‌الله قاضی طباطبایی، پس از ادای فریضه نماز مغرب و عشاء و در شب عید سعید قربان در حال مراجعت از مسجد به منزل، مورد اصابت گلوله‌ عوامل سرسپرده استکبار در گروهی با نام فرقان قرار گرفته و به فیض عظیم شهادت نایل شدند./9465/ت302/ص
ارسال نظرات