۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۷۵۳۵۵۴
آیت‌الله حسینی همدانی:

مجلس به اولویت‌های اقتصادی و فرهنگی اهمیت دهد/ امربه‌معروف را باید جدی گرفت

مجلس به اولویت‌های اقتصادی و فرهنگی اهمیت دهد/ امربه‌معروف را باید جدی گرفت
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز گفت: ای‌کاش بعضی مسائل را مسئولین محترم جدی‌تر بگیرند؛ مجلس باید به اولویت‌های اقتصادی و فرهنگی اهمیت ویژه بدهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و پنجم اسفندماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.

آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و پنجم اسفندماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بیان داشت: چند روز آینده سال جدید شمسی شروع می‌شود؛ و امسال، سال شمسی و بهار طبیعت با شروع سال معنوی و بهار فطرت تقارن پیداکرده‌اند؛ و اگر به هر دو بهار دقت شود از برکت هر دو بهره‌مند خواهیم شد.

بهار در بهار

وی در ادامه با اشاره به اینکه بهار در بهار است، عنوان کرد: هم در طبیعت رستاخیزی به پاست و هم در جان ما. در این دو بهار باید سیر آفاقی و انفسی داشته باشیم و الهی شویم. هم زمین طبیعت جان می‌گیرد و زنده می‌شود و هم زمین جان و فطرت انسان زنده می‌شود. پس در این لحظات که دست به دعا برمی‌داریم از خدا می‌خواهیم که حول حالنا الی احسن الحال و هم طلب می‌کنیم، «اللهم غیر سوءَ حالِنا بحسن حالِک».

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه در روایت دارد هر چیزی بهاری دارد، اظهار داشت: من چند مورد را برای شما عرض می‌کنم. مثلاً قرآن بهار جان‌هاست. خطبه ۱۱۰ نهج‌البلاغه «فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ». رسول خدا بهار عالم هستی است؛ «ابْتَعَثَهُ رَحْمَهً لِلْعِبَادِ وَ رَبِیعاً لِلْبِلَاد». امام حسین بهار ایتام است؛ «کُنْتَ رَبِیعَ الْأَیْتَامِ». زمستان بهار مؤمن است و ماه مبارک رمضان بهار قرآن است.

امام عصر ارواحنا فداه بهار انسانهاست

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه از همه این‌ها مهم‌تر امام عصر ارواحنا فداه بهار انسان‌هاست، گفت: ما به امام عصر ارواحنا فداه به‌عنوان بهار اهل عالم سلام می‌دهیم: «السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ‏ الْاَنَامِ». ربیع یک‌ معنایش بهار است و معنای‌ دیگرش باران بهاری است که وقتی می‌بارد زمین زنده می‌شود و غرق در نعمت و طراوت می‏گردد. اَنام هم به انسان و هم به همه موجودات روی زمین گفته می‌شود. امام را تشبیه به بهار کردند یعنی در همه حال به حضرت نیاز داریم که بر ما ببارد و زنده کند. «بِبَقَائِهِ بَقِیَتِ الدُّنْیَا وَ بِیُمْنِهِ رُزِقَ‏ الْوَرَى‏ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ»؛ ان‌شاءالله از همه لحظات و آنات این ماه بهره ببریم.

خدیجه کبری سلاماللهعلیها ام‌المؤمنین است

وی در ادامه بابیان اینکه ۱۰ ماه مبارک رمضان مصادف با ۲ فروردین، سالگشت وفات حضرت ‏ام الزهراء، ام الصعالیک (درماندگان)، ام الایتام، ام‌المؤمنین خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها را به شما تسلیت عرض می‌کنم، ابراز داشت: عزیزان هر وقت می‌خواهید از این بانوی مکرمه نام ببرید با لقب ام‌المؤمنین بگوئید تا در شیعه جا بیفتد. این صفتی است که قرآن به این حضرت داده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه با تأکید بر اینکه این بانوی بزرگوار و باسوادی که تورات و انجیل را کاملاً مسلط بود و در مجالس آنان حاضر می‌شد و از پیامبر آخرالزمان می‌گفت، فضائل و مناقب ویژه و دارای سجایای اخلاقی و اوصاف کم‌نظیری بود که از روایات و نوع برخورد رسول خدا با او به دست می‌آید، گفت: مثلاً وقتی رسول خدا او را به جبرئیل امین معرفی می‌کند می‌فرماید: «هذِهِ صِدِّیقَه اُمَّتِى»؛ که مرحوم کلینی در کافی نقل می‌کند که امام صادق علیه‌السلام در توضیح این بیان فرموده‌اند: «مقصود از صدیقه، معصومه، است». این حکایت از جایگاه ویژه این بانوی مکرمه دارد؛ یا مثلاً رسول خدا فرمودند: «خداوند از هیچ زنی به من فرزند نداد و فقط از خدیجه به من فرزند داد». با اینکه زنان دیگر پیامبر از شوهران دیگرشان فرزند داشتند ولی از پیامبر نداشتند که نشان می‏دهد ام‌المؤمنین خدیجه دارای درونی پاک بوده که باید ظرف پرورش صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها باشد.

خدیجه کبری سلاماللهعلیها در مسائل سیاسی و اقتصادی جامعه خودش نقش مؤثر و تأثیرگذاری داشت

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه القابی که درباره او گفته‌شده قابل‌توجه است در دورانی که جامعه منحط بود و برای زن ارزشی قائل نبودند، به این بانو لقب طاهره و عفیفه و سیده البطحاء داده بودند، تصریح کرد: او در مسائل سیاسی و اقتصادی جامعه خودش نقش مؤثر و تأثیرگذاری داشت. خداوند برای بانوان نقش و هویتی تعیین نموده که او یکی از مصادیق آن زنان است که رسول خدا در تعریف زن تراز و شایسته ازنظر اسلام فرمودند: «الْمَرْأَهُ الصَّالِحَهُ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ رَجُلٍ غَیْرِ صَالِحٍ» زن نیکوکار بهتر از هزار مرد ناشایست است؛ و مصداق بارز آن ام‌المؤمنین خدیجه کبری است. با فداکاری به جامعه بشری خدمت کرد و در شکل‌گیری انقلاب رسول خدا و تثبیت آن با حمایت‌های مادی، معنوی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و موضع‌گیری‌های به‌موقع و درست، دفاع از رسالت قبل و بعد بعثت، نقش سازنده‌ای در تاریخ اسلام و در بقاء و تکامل آن از خود برجا گذاشت.

خدیجه کبری سلاماللهعلیها از رهبری و پیامبری رسول خدا دفاع همه‌جانبه داشت

وی بابیان اینکه یکی از جلوه‌های ویژه حمایتی ایشان صرف همه اموال خود برای شکستن حصر اقتصادی سه، چهارساله‌ای بود که علیه رسول خدا به راه انداخته بودند، گفت: رفتارش با پیامبر همه از روی صدق و وفا و عطوفت و مهربانی و عشق بود. از رهبری و پیامبری رسول خدا دفاع همه‌جانبه داشت. در حوادث سهمگین آن روزها، آرامش‌بخش و تسلی خاطر رسول‌الله بود. رحلت حضرت ابوطالب و بعد از سه روز وفات ام‌المؤمنین خدیجه کبری آن سال را برای پیامبر عام الحزن کرد.

در هیچ مکتبی به‌اندازه اسلام به زنان بهاء داده نشده است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه بعضی می‌گویند اسلام با حضور بانوان در جامعه و عرصه‌های مختلف اجتماعی مخالف است، تهمتی است که می‌زنند و الا خودشان هم به‌خوبی می‌دانند که در هیچ مکتبی به‌اندازه اسلام به زنان بهاء داده نشده است، گفت: بخصوص بعد از انقلاب این عرصه برای بانوان بیشتر شده. تعداد علماء و مفسرین و روات حدیث در دوره‌های قبل تا دانشمندان در علوم مختلف امروز را فهرست کنید. در جهاد تبیین و عرصه تبلیغ دین و معارف اسلامی از صدر اول تا امروز نام بانوان فراوانی را می‌شود شماره کرد.

اسلام با ولنگاری و هرزگی و بی‌عفتی مخالف است

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اسلام با ولنگاری و هرزگی و بی‌عفتی مخالف است، عنوان کرد: اگر اسلام از حجاب می‌گوید اتفاقاً برای جدا کردن زن از جامعه نمی‌گوید و الا اگر می‌خواست در خانه بماند که بحث حجاب را مطرح نمی‌کرد. اسلام برای حضور بانوان در جامعه و مؤثر بودن آن‌ها در جامعه حجاب را تشریع کرده است. چرا آیه شریفه دستور می‌دهد مردان چشمان خود را مواظبت کنند؟ یعنی این خانم در جامعه حاضر است و نقش فعال دارد.

ای‌کاش بعضی مسائل را مسئولین محترم جدیتر بگیرند / مجلس باید به اولویتهای اقتصادی و فرهنگی اهمیت ویژه بدهد

وی در ادامه بابیان اینکه یک عده‌ای می‌خواهند این حضور را خراب کنند و به لجن بکشند، گفت: ابتدائاً خود خانم‌ها باید مواظبت کنند؛ مورد سوءاستفاده قرار نگیرند و بعد هم مجاری دیگر. البته بحث من الآن عفاف و حجاب و افراط‌وتفریط‌ها و ترک فعل‌ها و برداشت‌های بد و امثال این‌ها نیست. ای‌کاش بعضی مسائل را مسئولین محترم جدی‌تر بگیرند. مجلس باید به اولویت‌های اقتصادی و فرهنگی اهمیت ویژه بدهد.

خطیب نماز جمعه کرج بابیان اینکه ببینید الآن برای کنترل فضای مجازی خودشان چه غوغائی درست کردند، گفت: دوتا حزب که در همه‌چیز باهم اختلاف دارند اما در این فقره می‌گویند مطالبی که در فضای مجازی در اختیار جوانان ما گذاشته می‌شود باید تحت کنترل خودمان باشد؛ و جالب اینجاست که فقط بیست درصد از آن شرکت را در اختیار ندارند. ۸۰ درصد در اختیار خودشان است و خود این‌ها می‌توانند سیاست‌گذاری کنند؛ اما همین‌ها برای ما در کشور ما چیز دیگری تجویز می‌کنند و اگر اقدامی صورت بگیرد توسط ایادی داخلی‌شان غوغا به پا می‌کنند. باید به این مسائل جدی‌تر پرداخته شود اما اینجا حضرت آقا و دلسوزان فریاد زدند؛ هنوز خبری نیست. مکرر اینجا فریاد زدیم، به مسئولین عرض کردیم. خود بنده به رئیس‌جمهور محترم عرض کردم قدم اول اجرای قانون است؛ و شروع کار از عائله خود دولت است و دستگاه‌هایی که از مجوزها و امکانات استفاده می‌کنند.

بحث امربه‌معروف را باید جدی گرفت

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه بحث امربه‌معروف را هم باید جدی گرفت که متأسفانه توجه نمی‌شود، گفت: در نامه ۴۷ امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را ترک نکنید که اشرار بر شما مسلط خواهند شد سپس هر چه دعا کنید مستجاب نمى‌گردد». خب همین حرف را توجه نکردید که الآن سلیطه‌گری می‌کنند و شعار سلیطه‌گری می‌دهند. سلیطه همین است که امیرالمؤمنین فرمود؛ یعنی شرور سلطه‌گر، یعنی کسی که با هوچیگری و جنجال و جنگ روانی و شرارت و انواع ترفندها خود را بر دیگران مسلط می‌کند.

دستگاه‌های مختلف ترک فعل را کنار بگذارند / از خدا بترسید

وی در ادامه با تأکید بر اینکه راه‌حل اولاً همان است که عرض شد یعنی قانون کاملاً عمل شود و آن را دور نزنند، گفت: دستگاه‌های مختلف ترک فعل را کنار بگذارند. از خدا بترسید. رازق خداست. نترسید از اینکه شما را جابجا کنند. در عمل به دستور خدا ملامت هیچ ملامت‌کننده‌ای را نخرید. هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد. دستور خدا را انجام بدهید ببینید آیا اتفاقی می‌افتد؟ نخواهد افتاد. اگر این کارها را نکنیم دیگران میدان پیدا می‌کنند که تحرکاتی داشته باشند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه ۲۹ اسفند سالگشت ملی شدن صنعت نفت است در سال ۱۳۲۹ شمسی؛ و این واقعه تاریخی مثل وقایع دیگر پر از درس و عبرت است، گفت: سال ۱۲۸۷ شمسی نفت کشف شد و از همان زمان که محمدعلی شاه سلطان بود تا زمان رضاخان با قراردادهای مختلف این ثروت توسط کشورهای سلطه‌گر بخصوص انگلیس خبیث غارت شد تا اینکه مردم آگاه شدند و اعتراض کردند و روحانیت با محوریت آیت‌الله کاشانی و گروه فدائیان اسلام و شهید نواب صفوی و تلاش مصدق در مجلس ۱۶ این نعمت خدا به مردم ایران، ملی شد.

اعتماد بیجا و بیش‌ازحد مصدق به آمریکا

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: اما این پیروزی با اعتماد بی‌جا و بیش‌ازحد مصدق به آمریکا و کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و قراردادهای استعماری جدید به کام مردم تلخ شد و دور جدیدی از غارتگری شروع شد. مصدق با همین اعتماد نابجا در زمان نخست‌وزیری با آمریکا قرارداد بست برای ساخت سفارتخانه آمریکا که بعد از پیروزی انقلاب معلوم شد مرکز جاسوسی و مداخله در امور ایران بوده‌ است؛ و چه جنایاتی که علیه مردم ایران و منافع ملت در این لانه جاسوسی انجام ندادند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین عبرتی که ما از این واقعه به دست آوردیم این است نظام استعماری و استکباری از هر راهی بتواند تلاش می‌کند به ملت ایران و انقلاب اسلامی که تمام هیمنه و سلطه‌گری او را به باد سخره گرفت، ضربه بزند. به تعبیر حضرت امام آن‌ها می‌خواهند که ما نگوییم اسلام می‌تواند جامعه را اداره کند و آقایی آنان را هم قبول کنیم.

آمریکا دشمن بشریت و دشمن ایران قوی است

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز خاطرنشان ساخت: آمریکا حذف جمهوری اسلامی را می‌خواهد که می‌بینید گذشته از اینکه خودش صراحتاً می‌گوید از زبان ایادی اراذل داخلی او هرچند وقت تکرار می‌شود؛ اما به فضل پروردگار و رهبری امامین انقلاب و هوشیاری و بصیرت مردم تا امروز موفق به سلطه و غلبه بر ایران نشده‌اند و نخواهند شد. لذا برای اینکه خط و مسیر را گم نکنیم و یادمان باشد که آمریکا دشمن بشریت و دشمن ایران قوی است، هر هفته فریادمان را علیه این دشمن جرار و خون‌خوار بلند می‌کنیم.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اول فروردین سالگشت مبارزه با تبعیض نژادی هم هست؛ اما همین کسانی که شعارش را می‌دهند باقدرت برخلاف شعارشان عمل می‌کنند، گفت: ایجاد بحران و فساد و جنایت این جرثومه فساد را در جنگ اوکراین ببینید. تا حالا غیر از ویرانی برای دو طرف بیش از ۵۰۰ هزار نفر تلفات داشته است؛ فقط برای اینکه بتواند سلاح بفروشد و نفع ببرد و اقتصادش را نجات دهد اما به نابودی خودش نزدیک‌تر می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: و یا با شکست نظامی که در غزه خورده‌اند نسل‌کشی را به سمت گرسنگی و تشنگی دادن مظلومان برده‌اند. هرروز می‌بینید و اخیراً هم برای به دست آوردن میدان‌های گازی غزه و از بین بردن و محو کامل آنجا و خالی و آواره کردن سکنه، ژست خیرخواهانه اما کاملاً هدفمند گرفته‌اند که می‌خواهیم برای نجات جان فلسطینی‌ها بندر بسازیم؛ اما هدفی جز جنگ و نابودی ندارند. اگر غیرازاین است چرا غیر از کمک‌های مالی کلان، هرروز محموله‌های بزرگ اسلحه و مهمات به آنجا می‌فرستد و البته هر جنگ جدیدی که در آن منطقه با اسرائیل شروع شود یعنی تمام شدن اسرائیل.

امیدواریم کار اسرائیل به ماه رمضان سال آینده نکشد

امام‌جمعه کرج ادامه داد: آن‌وقت برای ما بیانیه‌های حقوق بشری صادر می‌کنند. خودشان می‌گویند که اگر در ۴ سال در سراسر دنیا به دلایل مختلف بچه کشته‌شده، در این ۴ ماه بیش از آن فقط در فلسطین بچه کشته شد. ماه رمضان امسال خشم فلسطینیان در کرانه باختری بیشتر و زندگی برای اسرائیل سخت‌تر خواهد بود؛ و به فضل الهی در این ماه شاهد مجاهدت‌های ویژه و پیروزی‌های خاص‌تری خواهیم بود؛ و امیدواریم که ان‌شاءالله کار اسرائیل به ماه رمضان سال آینده نکشد.

آیت‌الله حسینی همدانی در خاتمه پیشنهاد داد: پایان سال است خوب است دولت محترم برای اینکه آثار اقداماتش ملموس‌تر شود گزارشی دقیق و اقناعی به مردم بدهد ‌که برای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید چه اقداماتی داشته است که در این دو مورد خیلی کارشده اما گزارشش به مردم برای مردم امیدوارکننده است؛ و البته متناظر او در استان هم این گزارش به مردم داده شود باعث امیدواری بیشتر خواهد بود. ما همه وظیفه‌داریم که در مسیر امیدوار کردن مردم قدم برداریم که یک بخش گزارش همین اقداماتی است که صورت گرفته. در همین استان لااقل اقدامات فراوانی صورت گرفته است.

ارسال نظرات