۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۷۴۸۵۴۲
مدیر حوزه های علمیه:

پشتوانه تبلیغ باید فقاهت، اجتهاد و حکمت متعالی باشد/ تهیه طرح جامع تبلیغ حوزه

پشتوانه تبلیغ باید فقاهت، اجتهاد و حکمت متعالی باشد/ تهیه طرح جامع تبلیغ حوزه
آیت الله اعرافی با تاکید بر این که پشتوانه تبلیغ باید فقاهت، اجتهاد و حکمت متعالی باشد، ابراز داشت: نظام آموزشی و پژوهشی و تربیتی باید همه بدانند ما برای خدا و رسالت‌های بزرگ الهی هستیم و در برابر نسل امروز و جهان امروز با این همه مساله و سؤال مسؤولیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در سیزدهمین «اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد» با تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این اجلاسیه، از توجه ویژه مدیریت حوزه علمیه به مصوبات اجلاس های جامعه مدرسین خبر داد و بیان داشت: ما در طرح ها و برنامه های گذشته خود از مصوبات دوره های قبل اجلاسه استفاده می کردیم و امروز هم از مصوبات اخیر  این اجلاسیه استفاده می کنیم.

وی با اشاره به سخنان اخیر رهبری در دیدار با طلاب و فضلا که پیرامون اهمیت تبلیغ سخن گفتند، مطالبه تحول تبلیغ را حق طلبه ها دانست.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه پیرامون  اهمیت مسئله تبلیغ در حوزه، اظهار داشت: بر اساس آیه «نفر» تبلیغ به عنوان یکی از مهم ترین غایات حوزه به شمار می آید و رسالت حوزه فهم مجتهدانه دین و تبلیغ مجاهدانه و تبیین حقایق الهی است.

آیت الله اعرافی وظیفه حوزه را تربیت و تطبیق و پیاده سازی معارف دینی در جامعه عنوان کرد و افزود: تبلیغ معیار و اساسی، تبلیغی است که ریشه در پژوهش و امتداد در جامعه داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور از لزوم نگاه جامع به تبلیغ سخن گفت و مطرح کرد: تبلیغ جامع یعنی همه ساحات را مورد توجه قرار دهیم، مثلا ساحت اعتقادی، اخلاق، رفتار، فردی، اجتماعی، جغرافیایی باید مورد توجه قرار گیرد. ساحاتی که امروز مورد هجوم دشمن قرار گرفته است.

وی ساحت اعتقادی را از مهم ترین ساحات مورد توجه دانست و گفت: اعتقادات ما در معرض حملات زیادی از جهت های فلسفی، علمی و فرهنگی قرار گرفته که باید  به مقابله و پاسخگویی بپردازیم. ساحت اعتقادی یکی از مهم ترین پایه ها است.

وی در توضیح توجه به ساحت جغرافیایی اظهار داشت: تبلیغ باید جنبه های مختلف جغرافیایی را مورد توجه قرار دهد، یعنی باید برای یک روستای کوچک تا اقصی نقاط جهان برنامه ریزی کرد؛ امروز به برکت انقلاب اسلامی آفاقی به روی ما گشوده است که باید برای آن برنامه مناسبی داشته باشیم.

آیت الله اعرافی بر لزوم نگاه راهبردی در زمینه توجه به مخاطبان تبلیغ تأکید کرد و تحول در تبلیغ را نیازمند استفاده از ابزار های سنتی و شیوه های تبلیغی جدید دانست و افزود: ما باید هم از ابزار های سنتی نظیر منبر که در قله قرار دارد تا جدید ترین ابزار ها نظیر هوش مصنوعی و... که با نگاه ما می تواند سازگار باشد بهره بگیریم.

آیت الله اعرافی تبلیغ در حوزه را از دو منظر مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: تبلیغ در نظام حوزه ضمن اینکه یک بخشی از حوزه است باید به مثابه جان مایه ای بر همه نظامات حوزه سایه افکند یعنی دروس، تدریس، و مدرس ما باید نگاهی به گره گشایی جامعه داشته باشد. درس ها، منابع، و اجزاء نظام آموزشی باید نگاهی به تبلیغ داشت باشند؛ پژوهش حوزه هم باید معطوف به تبلیغ باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب پاسخگویی به سؤالات را نیازمند فهم محققانه دانست و گفت: اگر روزی تبلیغ را از سرچشمه آموزش و پژوهش جدا کردیم نمی‌تواند تبلیغ راهگشا و اثرگذار باشد؛ علامه طباطبایی مشکلات را شناخت و حکمت و تفسیر و قرآن را با اوج عقلی و حکمی و اجتهاد معطوف به مسائل درهم آمیخت.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که پشتوانه تبلیغ باید فقاهت، اجتهاد و حکمت متعالی باشد، ابراز داشت: نظام آموزشی و پژوهشی و تربیتی باید همه بدانند ما برای خدا و رسالت‌های بزرگ الهی هستیم و در برابر نسل امروز و جهان امروز با این همه مساله و سؤال مسؤولیم و در برابر انقلاب اسلامی مسئولیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ضمن تاکید بر لزوم توجه به شیوه های جدید تبلیغی، افزود: منبر حسینی و روش‌های سنتی ما امروز هم همچنان راهگشا است، ذره‌ای از اصالت، عمق و ارزش آن نباید کاسته شود در عین حال صدها شیوه و روش جدید وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از تهیه طرح جامع برای مسائل تبلیغی در حوزه بعد از فرمایشات مهم رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: در مجموعه طرح های حوزه بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه مباحث تبلیغی، طرح جامعی در حوزه تهیه شده است که در آن به ابعاد مهمی توجه شده است که جزییات آن تقدیم عزیزان و ارائه خواهد شد.

آیت الله اعرافی در پایان بر همبستگی عمیق حوزه‌های علمیه و روحانیت با جبهه مقاومت و حزب الله و مردم مظلوم غزه تاکید و آرزو کرد خدای متعال آنها را در برابر رژیم غاصب صهیونیستی توفیق عطا کند.

ارسال نظرات