۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۹۷۹۶۰
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

قیام 29 بهمن تبریز هویت شیعی آذربایجان را به نمایش گذاشت

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: 29 بهمن به عنوان یک روز بزرگ در تاریخ ایران به ویژه خطه آذربایجان هویت شیعی منطقه را به نمایش گذاشت.
شهر تبريز در دوران پيروزي انقلاب اسلامي شهر تبريز در دوران پيروزي انقلاب اسلامي
حجت الاسلام ناصر حاجی زاده، عضو شورای مدیریت حوزه های علمیه آذربایجان شرقی، همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح نقش علمای آذربایجان در نهضت اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: آذربایجان به عنوان جزوی از جامعه شیعی همواره در برابر ظلم و جور معترض و طغیان گر بوده است، این روحیه که میراثی ارزشمند از فرهنگ ناب شیعی است، همواره موجب ترس و واهمه دشمنان اسلام از تشیع بوده است.

وی با بیان این‌که آذربایجان تجلی میزان ظلم و جور در جامعه دوران طاغوت بوده است، خاطر‌نشان کرد: حساسیت بالای مردم این خطه نسبت به بی عدالتی موجب بیداری مردم سایر نقاط نیز شده است، البته مردم آذربایجان ویژگی مضاعف بر روحیه عمومی تشیع دارند که سبب افزایش روحیه سازش ناپذیری در برابر کج‌روی‌ها شده است.

امام جمعه اهر گفت: قیام 29 بهمن نشانگر توانمندی بالای آذربایجان در مبارزه با ظلم است، همان نیرویی که بنیانگذار کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب همواره آن را سند افتخاری برای مردم این خطه دانسته‌اند.

وی تدین و غیرت دینی را از ویژگی‌های مذهبی آذربایجان دانست و اظهار داشت: حرکت‌های اجتماعی بزرگ در آذربایجان و تبریز همواره بر اساس تحریک این غیرت دینی بوده، چنانچه قیام بزرگ مشروطه تبریز که برخی خواهان جدا‌سازی آن با مذهب و روحانیت هستند، دقیقا بر اساس اشاره و تأیید روحانیت و مراجع پی‌ریزی شد.

حجت الاسلام حاجی‌زاده در ادامه با بیان این‌که قیام 29 بهمن تبریز زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد، گفت: 29 بهمن به عنوان یک روز بزرگ در تاریخ ایران به ویژه خطه آذربایجان هویت شیعی منطقه را به نمایش گذاشت.

عضو شورای استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی خاطر‌نشان کرد: قیام 29 بهمن سال 56 تبریز به مناسبت چهلم شهدای قیام خونین طلاب قم، به صورت ناگهانی و غیر منتظره ضربه‌ای بر سلطنت پنجاه ساله پهلوی وارد کرد و آن را به نابودی کشاند.

وی رهبری نهضت انقلابی مردم ایران را روحانیت مبارز به ویژه شهید آیت الله قاضی طباطبایی دانست و گفت: مردم غیرت‌مند آذربایجان، که همواره پرچمدار استقلال و آزادی خواهی بوده در هر برهه از زمان نقش مهم و سرنوشت ساز خود را به اثبات رسانده‌اند، در قیام 29 بهمن نیز با تبعیت از روحانیت اصیل چنان ضربه مهلکی به حکومت استبدادی پهلوی وارد ساختند که بیش از یک سال نتوانست به حیات خیانت بار خود ادامه دهد.

حجت الاسلام حاجی‌زاده افزود: بازاریان به رهبری روحانیت برجسته همچون آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی(ره) با حرکتی انقلابی در پی اهانت افسر شهربانی به ساحت مسجد قزللی، چنان ضربه‌ای بر حکومت ظالمانه محمدرضا پهلوی وارد کردند که کارشناسان سیاسی و جامعه‌شناسی آن دوران سقوط این رژیم جعلی را حتمی قلمداد کردند./935/ت302/س
ارسال نظرات