۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۸۶۶۷۸
معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد:

امام صادق ریشه‌های اعتقادی مسلمانان را تعمیق بخشید

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد گفت: تلاش امام صادق(ع) این بود که ریشه اعتقادی مسلمانان را تقویت و تعمیق بخشد که البته در این مسیر بسیار موفق هم بودند.
شهادت امام صادق
حجت الاسلام حسن علی اخلاقی، معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد ضمن تسلیت شهادت امام صادق(ع)، اظهار داشت: بعد از پیامبر اکرم(ص) به دلیل وسعت کشورهای اسلامی گرایش های دینی مسلمانان رو به افول رفت و با وجود آمار بیشتری از افراد مسلمان در مقایسه با صدر اسلام، مسلمان واقعی در جامعه اسلامی اندک بود؛ از این رو امام صادق(ع) احساس کردند که جامعه به یک تحول فکری نیاز دارد.

تفکر و اندیشه مقدم بر رفتار افراد است

وی با بیان این‌که تفکر و اندیشه مقدم بر رفتار افراد است، ادامه داد: تلاش امام صادق(ع) این بود که ریشه اعتقادی مسلمانان را تقویت و تعمیق بخشد که البته در این مسیر بسیار موفق هم بودند و آنچه امروز در حوزه فقه،‌ احکام دینی و سایر مباحث در اختیار داریم برگرفته از تلاش این امام بزرگوار است.

حجت الاسلام اخلاقی تصریح کرد: اگر بپذیریم اندیشه و تفکر بر رفتار مقدم است به طور قطع تمام تلاش ما در حوزه تعمیق ایمان و باور مردم است و این امر خود می تواند در اصلاح رفتار مردم مؤثر واقع شود.

دغدغه عالمان دینی تعمیق باورهای دینی مردم باشد

وی با تأکید بر این‌که عالمان دینی ما با تبعیت از امام صادق(ع) باید تمام هم و غمشان تعمیق ایمان و باورهای دینی در مردم باشد، افزود: حال اگر این باور بر اساس تفکر محقق شود در حوزه علم نیز می تواند تأثیرات بسیاری داشته باشد.

معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد بر تبیین سیره عملی و رفتاری امام صادق(ع) تأکید کرد و یادآور شد: سیره عملی و رفتاری امام صادق(ع) به گونه ای بود که شاهد هستیم افراد مختلف از تمامی فرق و مذاهب پای درس این امام همام می نشستند.

وی اذعان داشت: اگر از حوزه تکوین نگاه کنیم امام معصوم(ع) حجت خدا بر روی زمین است و لطف او شامل حال همه بندگان می شود لذا حضور سایر افراد از فرق مختلف در جلسات درس امام مانعی ندارد و اگر در حوزه تشریع نیز بنگریم در می یابیم که امام خود مبین قرآن و رابط وحی و پیام الهی به همه کسانی هستند که در این حوزه اهل درک هستند؛ از این ر و از نظر ایشان تمام کسانی که این ظرفیت را در خود به وجود آورده اند که پذیرای سخن و پیام حق باشند می توانند از کلاس های ایشان بهره برند.

حجت الاسلام اخلاقی با تأکید بر اینکه مبلغان ما با الگو قرار دادن سیره امام صادق(ع) نباید مخاطبان خود را بر اساس گروه و علایق خاص دسته بندی کنند، تصریح کرد: در بحث تبلیغ رعایت ظرفیت مخاطب یک امر منطقی است اما با این وجود، امام صادق(ع) به تمامی کسانی که تشنه معارف دینی و الهی بودند منتقل می کردند.

وی ابراز داشت: امروز جامعه اسلامی با وجود الگوهایی همچون امام صادق(ع) باید چنان رشدی را در حوزه های فکری و اندیشه داشته باشد تا با چنین پشتوانه ای از بیان خرافاتی که گاها دیده می شود جلوگیری کند.

بهترین الگو در پیاده کردن ارزش های دینی سیره تربیتی امام صادق است

معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد تأکید کرد: دانشگاهیان، مبلغان و روحانیان باید در حوزه تقویت باورهای دینی نسل جوان تلاش کنند و در این زمینه بهترین الگو در پیاده کردن ارزش های دینی در جامعه وجود امام صادق(ع) و شیوه تربیتی ایشان است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)،‌ خاطر نشان کرد: این امام بزرگوار بیان می کنند که «مجموعه آگاهی های بشر در چهار گام خلاصه می شود: گام اول به رابطه انسان با خدا و تعریف این رابطه مربوط می شود، گام دوم شناخت سرمایه وجودی انسان است، گام سوم آگاهی از آنچه خداوند از بشر می خواهد و گام چهارم شناخت موانع دینداری است» که اگر جامعه شیعی بتواند این چهار گام و مرحله را در زندگی خود پیاده کند گامی بلند در راه پیاده کردن اهداف امام برداشته است.

امام صادق و چگونگی برخورد با شبهات

حجت الاسلام اخلاقی با اشاره به روشی که امام صادق(ع) در رفع شبهات به کار می گرفتند، اظهار داشت: امام با مخاطب خود به گونه ای برخورد می کرد که مخاطبی که هیچ نقطه اشتراکی با امام نداشت به نزد امام می آمد و بدون دغدغه شبهه خود را مطرح می کرد لذا مبلغان ما نیز باید با پیروی از امام اجازه بیان سؤال و شبهه را به مخاطب بدهند تا مخاطب آن ها را بدون دغدغه مطرح کند.

وی بر ایجاد کارگروه های تخصصی در پاسخگویی به شبهات تأکید کرد و بیان داشت: امام صادق(ع) به تمامی علوم آگاه بودند لذا با توجه به احاطه ای که بر علوم داشتند در حیطه تخصصی آن علم وارد و پاسخ مخاطب خود را می دادند ولی ما که این توان را نداریم تا در تمامی زمینه ها تخصص داشته باشیم باید با ایجاد کارگروه های تخصصی و تقسیم بندی علوم مختلف به نیازها و سؤالات مخاطبان پاسخ دهیم.

امام صادق ابتدا زمینه پذیرش سخن حق را در مخاطب خود به وجود می آورد

معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد با بیان اینکه اخلاق عملی امام(ص) در نحوه برخورد با کفار به گونه ای بود که ابتدا ذهنیت مخاطب را نسبت به خود به یک ذهنیت مثبتی تبدیل می کرد، گفت: تأثیری که امام صادق(ع) بر شاگردان خود داشتند از همین مسیر بود امام ابتدا زمینه پذیرش سخن حق را در مخاطب خود به وجود می آورد و سپس به بیان پاسخ سؤالات مخاطبان می پرداخت.

وی با بیان اینکه گسترش علم در زمان امام صادق(ع) به نحوه برخورد امام با مخاطبان خود بر می گردد، ادامه داد: اسلام نیز در برخورد با دیگران و ارتباط با افراد به حوزه اخلاق توجه و تأکید بسیاری دارد.

حجت الاسلام اخلاقی با تأکید بر شناخت ابعاد وجودی امام صادق(ع) از سوی مبلغان، تصریح کرد: در ایام شهادت و ولادت ائمه(ع) انسان ها انسی با این بزرگواران دارند که ضروری است این انس با شناخت آغاز شده و در حوزه عمل و رفتار محقق شود تا انسان را به سر منزل مقصود برساند و اگر انسان این چنین عمل کند این عمل همانی است که موجب می شود انسان با امام خود محشور شود./934/ت302/س
ارسال نظرات