پادکست؛ هنری جذاب برای جذب جوانان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، حجت الاسلام رضا رستمی مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه، صبح امروز در نشست خبری اختتامیه اولین جشنواره «پادکست حوزه» که در مرکز رسانه حوزه های علمیه برگزار شد از تولید انبوه محتوای صوتی و پادکست برای دسترسی نسل جوان و نوجوان به منابع غنی فکری خبر داد و افزود: هدف اصلی از این تحول، امتداد دادن گنجینهی عظیم محتوای مکتوب ۲۰ سال گذشته به قالبهای رسانهای روزآمد است تا پاسخگوی مصرفکنندگان فرهنگی نوین باشد.
وی افزود: مرکز رسانه حوزه، ورود جدی خود به عرصه تولید پادکست را یک «اتفاق بزرگ» در این زمینه ارزیابی کرده است و بنای اصلی این رویکرد، در دسترس قرار دادن منابع فکری و معارفی برای دو گروه اصلی است: طلاب و فضلای حوزههای علمیه، و همچنین مخاطبان بیرونی که مصرفکنندگان اصلی محصولات رسانهای و فرهنگی هستند.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه با بیان این مسئله که باید این امور به صورت فراگیر باشند ابراز داشت: مسئولان مرکز تاکید کرده اند که تولید محتواهای صوتی بهصورت فراگیر در دستور کار قرار بگیرد و این محصولات با استفاده از منابع تولید شده در طول بیش از دو دهه گذشته شکل خواهند گرفت.
رستمی همکاری های بین سازمانی را مایه پیشرفت در این عرصه دانست و ادامه داد: با وجود همکاری با رادیو و سایر رسانهها، مرکز رسانه حوزه خود نیز بهطور جدی در حال دنبال کردن رسالت تولید پادکستهای جذاب است. هدف، استفاده از این گنجینه ۲۰ ساله برای تولید محصولاتی است که بتواند به طور موثر با نسل جوان ارتباط برقرار کرده و نیازهای فکری و معارفی آنها را در بستر رسانهای مورد علاقه خودشان پاسخ دهد.
وی افزود: این برنامه راهبردی، یک گام مهم در جهت دیجیتالیسازی میراث فکری حوزه و افزایش نفوذ محتوای دینی در جامعه امروز ارزیابی میشود.
رستمی در پاسخ به دغدغه مطرحشده درباره نیاز دانشجویان به محتوای آموزشی مختصر و مفید، اذعان داشت: حوزه در زمینه سادهسازی مباحث سنگین علمی مانند اصول فقه و فلسفه، هنوز با ضعفهایی روبروست اما در راستای تحقق توصیه مقام معظم رهبری در دهه هشتاد مبنی بر سادهسازی مباحث فلسفی برای بهرهبرداری عمومی در حال انجام است ولی با این حال، پیچیدگی ذاتی این مباحث، چه در شرق و چه در غرب (به عنوان مثال تلاشهای ناموفق در سادهسازی آرای کانت و دکارت)، کار سادهسازی را دشوار کرده است. در حالی که آثاری مانند کتاب «دنیای سوفی» فلسفههای غربی را در قالب داستانهای کودکانه ارائه کردهاند، ولی همچنان سادهسازی مباحث عمیقتر همچنان چالشبرانگیز است.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه افزود: مرکز رسانه حوزه برای برونرفت از این چالش، فاز اولیه کار خود را با تمرکز بر «کلیپهای کوتاه و ترکیبی» آغاز کرده است و نه صرفاً پادکستهای طولانی که زمانبر هستند و دانشجویان با آنها ارتباط ضعیفی برقرار میکنند. این کلیپها از ترکیب صوت و تصویر بهره میبرند؛ به این شکل که مخاطب همزمان با شنیدن توضیحات استاد، نمودارها و تصاویر گرافیکی مرتبط با بحث را مشاهده میکند. این قالب تصویری-نموداری بهعنوان ابزاری جدی برای سادهسازی محتوا به کار گرفته شده است.
رستمی با ابراز امیدواری درباره کاربرد این پادکست ها برای غیر حوزویان، ادامه داد: در صورت موفقیت در این سادهسازی و رسیدن به نقطه مطلوب، محتوای تولیدی قطعاً برای دانشجویان غیرحوزوی نیز کاربردی خواهد بود. برای تحقق این هدف، تأکید شده است که اساتید در هنگام ارائه، تا حد امکان از واژگان تخصصی سنگین پرهیز کرده و مباحث را بهصورت کاربردی ارائه دهند و به جای ورود به جزئیات پیچیده استدلالی و رفت و برگشتهای عمیق، استاد باید صرفاً چکیده محتوا و کاربرد عملی آن بحث را بیان کند.
وی افزود: به عنوان مثال، یکی از پیچیدهترین مباحث اصولی مانند «اجتماع امر و نهی» در قالب یک نمودار و در مدت زمان تقریبی یک ربع، خلاصه و توضیح داده شده است تا از شاخ و برگهای اضافی آن کاسته شود. این تلاشها در مرکز رسانه حوزه آغاز شده و بناست محتوایی تولید شود که مورد استفاده دانشجویان نیز قرار گیرد.