۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۷۶۴۴۹
در نخستین جلسه رویداد «مسجد جامعه پرداز» صورت گرفت؛

تبیین جایگاه مسجد به مثابه سازمان تبلیغات محله

تبیین جایگاه مسجد به مثابه سازمان تبلیغات محله
در نخستین جلسه رویداد «مسجد جامعه پرداز» با حضور قائم مقام و معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، ارائه دهندگان به تبیین جایگاه مسجد به مثابه سازمان تبلیغات محله پرداختند.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نخستین جلسه رویداد «مسجد جامعه پرداز» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
 
در این جلسه حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم سازمان تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام رضا عزت زمانی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان استاد حضور داشتند و حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت نیز دبیر علمی نشست بود.
 
حجت الاسلام جواد فراهانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی اولین ارائه دهنده این نشست بود که به موضوع«مسجد؛ سازمان تبلیغات محله» پرداخت و اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف ما به این نتیجه رسیدیم که باید از اداره بیرون بیاییم و به میان مردم و دل محله‌ها برویم؛ هرچقدر هم که فضای مجازی فراگیر باشد، هرگز نمی‌تواند جای انس و رابطه‌ای که در محله و مسجد شکل می‌گیرد را بگیرد.
 
وی با تأکید بر ضرورت بازگشت به متن مردم با استفاده از ظرفیت عظیم مساجد، گفت: فرض کنید بخواهیم به جمعیت 85 میلیونی ایران دسترسی پیدا کنیم. اگر هر هزار نفر را به یک نقطه دسترسی وصل کنیم، به 85 هزار ساختمان نیاز داریم. تصور کنید ساخت این تعداد ساختمان چه هزینه‎ای دارد! اما این ظرفیت همین الان در مسجد موجود است.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی افزود: مسجد تنها یک ساختمان نیست، بلکه گنجینه‌ای از ظرفیت‎هاست؛ از جمله شبکه 45 هزار نفری امامان جماعت، شبکه‌های اجتماعی واقعی، تنوع کنشگران از نوجوانان تا سالمندان، از بانوان فرهیخته تا جوانان پر شور همه در مسجد حضور دارند؛ چرخه خیر رسانی، پشتوانه تاریخی، جهت‌گیری الهی، ظرفیت‌های موجود مساجد هستند.
 
در بخش دیگر این جلسه سید حسین امین صالحی به ارائه بحث پرداخت و با اشاره به دو مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان تبیین و رصد و مقابله با تهاجمات دشمن، گفت: برای انجام این مأموریت‌ها و با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، بهترین کار توانمندسازی مساجد برای تبدیل شدن به سازمان تبلیغات محله خود است؛ کاری که به‌خاطر آن بنیاد هدایت شکل گرفت.
 
وی در توضیح ایده بنیاد هدایت برای توانمندسازی مساجد بیان داشت: این ایده پنج ویژگی کلیدی دارد؛ جغرافیا محور و مکان پایه بودن، مسجد محور، تعینی بودن امام و مردمی بودن. این مدل چند مزیت دارد، هزینه پایین، اثربخشی بالا، مقیاس پذیری، پایداری.
 
امین صالحی با اشاره به این‌که بنیاد هدایت برای دستیابی به این مهم 8 خدمت را طراحی و سه سطح استانی و شهرستانی و محلی پیش‎برده است، گفت: تولید دانش، گفتمان‌سازی، عملیات، راهیاری، الگونمایی، آموزش، خدماتی است که این مجموعه در راستای انجام مأموریت‌های خود انجام می‌دهد.
 
در پایان اساتید حاضر در جلسه ضمن ارزیابی و نقد مباحث ارائه شده به تکمیل آن‌ها پرداختند و در نهایت نیز دبیر علمی نشست، مطالب ارائه شده در طول برنامه را جمع بندی کرد.
ارسال نظرات