۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۷۶۶۹۹۱
آیت الله سعیدی:

شهیدان سلیمانی و نصرالله برعهدی که با امام و انقلاب بسته بودند، وفادار و صادق ماندند

شهیدان سلیمانی و نصرالله برعهدی که با امام و انقلاب بسته بودند، وفادار و صادق ماندند
امام جمعه قم با بیان اینکه حزب الله و جبهه مقاومت مکتب محور می باشد و متکی به شخص نیست، گفت: صدق و اخلاق عنوان و نماد مکتب شهید سلیمانی و سید حسن نصرالله است و این شهدا پس از شهادت شناخته تر شده اند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه شهر قم در خطبه اول نماز آدینه این هفته که در مصلی قدس برگزار شد، ضمن توصیه به تقوای الهی ابراز کرد: خداوند متعال در آیه 90 سوره مبارکه یوسف می فرماید «مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنين» هر کس تقوا داشته باشد و صبر کند، خداوند او را به بهترین مقام می رساند چرا که خداوند اجر محسنین را تباه نمی کند.

وی ادامه داد: در این آیه مبارکه تقوا و صبر با هم آمده اند چرا که رعایت تقوا صبر را لازم دارد؛ انسان گاهی در برابر لذت ها، پول، مقام و وسوسه ها قرار می گیرد که به شدت انسان را تحریک و به گناه دعوت می کند و بسیاری از مردم از همین طریق به گناه مبتلا شده اند برای اینکه از این خطر مهم محفوظ بمانیم هم تقوا داشته باشیم و هم صبر پیشه کنیم.

امام جمعه شهر قم اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 120 سوره آل عمران در هنگام رویارویی مسلمانان با دشمنان می فرمایند «إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحيط» اگر نيكى به شما برسد، آنها را ناراحت مى‏كند و اگر حادثه ناگوارى براى شما رخ دهد، خوشحال می‌شوند. (امّا) اگر (در برابرشان) استقامت و پرهيزگارى پيشه كنيد، نقشه ‏هاى (خائنانه) آنان، به شما زيانى نمى‏رساند خداوند به آنچه انجام مى‏دهند، احاطه دارد. خداوند متعال ایمنی و مصونیت جامعه اسلامی در برابر حقد و کینه دشمنان را مشروط به صبر و تقوا کرده است و با این دو سلاح راه نفوذ دشمنان بر مسلمانان بسته می شود.

سید مقاومت یک شخص نبود یک راه و یک مکتب بود 

وی در خطبه دوم از سخنران پیش از خطبه ها تشکر کرد و تحلیلی پیرامون فرمایشات مقام معظم رهبری درباره شهید سید حسن نصرالله داشت و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند سید مقاومت یک شخص نبود یک راه و یک مکتب بود و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. شبیه همین تعبیر را رهبر انقلاب درباره شهید حاج قاسم سلیمانی داشتند که حاج قاسم یک راه و مدرسه درس آموز بود.

نماینده ولی فقیه در استان قم ادامه داد: صدق و اخلاق عنوان و نماد مکتب سلیمانی است، صدق یعنی همان چیزی که در آیه «مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْه» است و اخلاص همان چیزی است که در آیه  11 سوره زمر «قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّين» آمده است. این دو آیه قرآنی تشکیل دهنده حرکت شهید سلیمانی و امثال ایشان بود.

خطیب نماز جمعه شهر قم با بیان اینکه شهیدان از هدف الهی برخوردار بودند، خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی، رئیسی و سید حسن نصرالله از جمله کسانی بودند که واقعا صادقانه عمل می کردند و با عهدی که با امام و انقلاب بسته بودند وفادار و صادق بودند.

تلاش، کار خستکی ناپذیر، تدبیر و شجاعت از ویژگی شهید سلیمانی، رئیسی و سید حسن نصرالله بود

وی با تاکید بر اینکه شهدا دنبال دیده شدن نبودند، اضافه کرد: نفوذ آنها پس از شهادتشان بیشتر شد و نامشان مرتب در عالم تکرار می شود. این شهدا مظهر تلاش، کار خستکی ناپذیر، اهل تدبیر و شجاعت بودند. هرچند دنیا امروز آنها را بیشتر می بیند و الگویی برای جوانان و مردم منطقه و محور مقاومت شدند اما هیچگاه دنبال مطرح کردن خودشان نبوده اند.

تولیت حرم حضرت معصومه با بیان اینکه شهادت مزد زندگانی شهیدانه است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اشاره به موضوعی کلیدی در ساختار نظام اسلامی و محور مقاومت کردند و آن مکتب محوری است نه شخص محوری؛ پس باید شهیدانه فکر کرد و معتقد شد و شهیدانه زندگی و عمل کرد تا به مقام شهادت رسید.

آیت الله سعیدی با اشاره به ولادت امام حسن عسکری(ع) ابرازکرد: امام حسن (ع) حُسنِ ختام حیات طیبه انسان 250 ساله ای است که این بزرگواران در پی ایجاد تمدن اسلامی بودند. یکی از مولفه های تمدن اسلامی ایجاد زیست اسلامی است.

امام راحل براساس رهنمود امام حسن عسکری (ع) مسئله ولایت فقیه را بیان کردند

وی افزود:  امام حسن(ع) برای رفع سردرگمی شیعیان تلاش بسیاری کردند لذا برای عصر ظهور و غیبت مسئله رجوع به فقها و ولایت فقیه را مطرح نمودنده اند و حضرت امام خمینی (ره) در عصر ما براساس همین رهنود امام حسن عسکری (ع) موضوع انقلاب و ولایت فقیه را مطرح کردند.

خطیب نماز جمعه  قم با اشاره به درپیش بودن شهادت حضرت معصومه(س) اظهار داشت : مرحوم علامه شیخ مرتض عاملی می نویسند حضرت معصومه(س) در راس یک قافله 22 نفری برای دیدار برادرشان امام رضا (ع) رهسپار ایران شدند وقتی به ساوه رسیدند ماموران حکومتی با آنها درگیر شدند و عده بسیاری را به شهادت رساندند و حضرت معصومه (س) در این مسیر بیمار شدند که علت این بیماری مسمومیت در ساوه می باشد و در اثر این مسمومیت به شهادت رسیدند.

آیت الله سعیدی در پایان با ابراز اینکه هجرت حضرت معصومه (س) به قم علت غایی دارد که ایجاد نظام تمدن اسلامی است، گفت: نباید فکر کرد که حضرت معصومه در قرن های پیش زندگی کردند پس چگونه می تواند الگوی ما باشد پاسخ این است حضرت بگونه زندگی کرده اند که برای نسل های بعد از خود نیز می تواند بر اساس یک زندگی عفیفانه الگویی برای ایجاد یک تمدن اسلامی باشند.

ارسال نظرات