۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۷۶۳۵۵۵
مدیر مسئول نشریات تخصصی تبلیغ حوزه:

لزوم موضع گیری واحد حوزویان در حوادث و رخداد‌ها

لزوم موضع گیری واحد حوزویان در حوادث و رخداد‌ها
حجت الاسلام مقدمی با اشاره به اهمیت رسانه در کشور و توجه معصومان(ع) به فعالیت های رسانه ای بر لزوم موضع گیری واحد حوزویان در حوادث و رخدادها برای دستیابی به روایت اول و ضرورت توجه وحمایت حوزه های علمیه از رسانه ها تاکید کرد.

حجت الاسلام محمود مقدمی مدیر مسئول نشریات تخصصی تبلیغ حوزه در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت رسانه ها در جهان و ضرورت توجه به اطلاع رسانی در جوامع امروز، بیان داشت: توجه به رسانه یکی از مباحثی است که از زمان حضرات معصومین علیهم السلام نیز بسیار مورد توجه و اهمیت بوده است.

وی افزود: در روایتی از امام باقرعلیه السلام وجود دارد که ایشان به یکی از شعرا که شعری درباره فضائل اهل بیت علیهم السلام سروده بودند کیسه هایی از جواهرات و زیورآلات را دادند و به این مضمون فرمودند «فعلا دست ما تنگ است و بیش از این برای ما مقدور نبود و این مقدار را نیز از زنان بنی هاشم برای شما جمع کردم».

هزینه کردن اهل بیت علیهم السلام به رسانه و نگاه حوزه های علمیه به رسانه

وی افزود: شعر در گذشته مهمترین رسانه آن عصرها بوده و برخورد اهل بیت علیهم السلام در صله دادن به شاعران نشانگر این است که هزینه کردن برای رسانه بسیار اهمیت دارد و هر مقدار در این راستا هزینه شود، کم بوده و حق مطلب ادا نخواهد شد؛ اما نگاه امروز حوزه های علمیه نسبت به رسانه ها، با سیره معصومان علیهم السلام بسیار فاصله دار است.

حجت الاسلام مقدمی با بیان این که هدف از تاسیس و طراحی خبرگزاری حوزه و نشریات آن، استفاده و بهره برداری طلاب وفضلای حوزه های علمیه بود اظهار داشت: امروز جا دارد که حوزه علمیه در اهداف خود بازبینی کرده و یا مخاطبان خود را گسترش دهد و عموم افراد جامعه اعم از دانشجویان، جوانان و نخبگان را نیز مورد توجه قرار دهد و یا رسانه ای جدید برای ارتباط با عموم مردم طراحی کند که امری بسیار مهم و ضروری است.

اهمیت روایت اول در حوزه های علمیه

وی با اشاره به اهمیت روایت اول در اخبار و اطلاع رسانی ها و توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه عنوان داشت: اگر ما بتوانیم روایت اول را داشته باشیم، می توانیم جریان ساز باشیم و اگر حوزه علمیه دارای رسانه ای باشد که در جریان های مختلفی که رخ می دهد، بتواند اولین اظهار نظرها را داشته باشد، می تواند جریان سازی کند؛ البته این خطر هم وجود دارد که کسانی که اولین مواضع را می گیرند، احتمال خطا در آن وجود دارد؛ چراکه در لحظات اول حوادث، ابهامات زیاد بوده و فضا غبارآلود است؛ اما بزرگان حوزه باید این ریسک را پذیرفته و برای روایت اول، راهکاری مناسب در نظر داشته باشند.

حجت الاسلام مقدمی افزود: این که تا معلوم شدن قضایا و شفافیت فضا صبر کرده و دیرتر موضع بگیریم، هرچند ریسک و خطر آن کمتر است؛ اما در این صورت دیگر جریان ساز نخواهیم بود ولذا باید راهکاری مناسب در این عرصه طراحی و به آن عمل شود.

وی با اشاره به ضرورت مواضع انقلابی توسط رسانه ها و بزرگان حوزه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه داریم این است که جامعه، از حوزه این انتظار را دارد که ندای واحدی از حوزه های علمیه شنیده شود؛ صدای واحدی که همراه و هم خط رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.

لزوم شنیدن صدای واحد از حوزه های علمیه

حجت الاسلام مقدمی افزود: متاسفانه امروزه هرچند بزرگان و جریان سازان حوزه، انقلابی هستند اما صدای واحدی در حوزه وجود ندارد و هر کدام از افراد به صورت جداگانه موضعگیری می کنند که البته گاها سوءاستفاده دشمنان را نیز به دنبال دارد.

وی در ادامه بیان داشت: اگر مدیریت حوزه های علمیه مقتدرانه تر وارد شده و بیانیه هایی که صادر می کند به موقع، بجا و قوی باشد، دیگر باقی صداهای حوزوی، ذیل صدای حوزه قرار خواهند گرفت و کم کم جامعه نیز به این باور می رسد که بیانیه صادر شده از سوی مدیریت حوزه های علمیه، بیانیه کل جامعه حوزوی است.

حجت الاسلام مقدمی خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که شنیدن صدا و موضع گیری واحد از حوزه های علمیه  برخلاف دیگر مراکز و ارگان ها - کار بسیار سختی است؛ زیرا در حوزه های علمیه شخصیت های اثرگذار فراوانی وجود دارند که صاحب نظر و تفکر بوده و هرکدام از آنان دارای مقلدان فقهی و فکری هستند؛ اما بالاخره این کار، ضرورتی است که باید صورت پذیرد؛ زیرا قرار بر این است که حوزه علمیه؛ عالم را مدیریت کرده و در همه جا اثرگذار باشد. 

ارسال نظرات