۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۷۶۲۰۷۳
با همکاری آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛

چهارمین کنگره «بیماری‌های کولورکتال» در بیمارستان رضوی برگزار می‌شود

چهارمین کنگره «بیماری‌های کولورکتال» در بیمارستان رضوی برگزار می‌شود
زنگ خطر شیوع بیماری‌های سراطان روده بزرگ در افراد زیر ۵۰ سال از سوی بیمارستان فوق تخصصی رضوی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در چهارمین کنگره «بیماری‌های کولورکتال» هم زمان با سمینار «مراقبت‌های پرستاری استومی» بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، دکتر محمود محمدزاده شبستری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری چهارمین کنگره بیماری‌های کولورکتال ، اظهار کرد: برگزاری این کنگره، نشان‌دهنده هم‌افزایی هر چه بیشتر این دانشگاه و آستان قدس رضوی است که به گشودن افق‌های جدید علمی، منجر خواهد شد. 
وی با اشاره به برگزاری رویدادهای علمی مختلف به‌ویژه در حوزه قلب با همکاری دانشگاه و بیمارستان رضوی در سال‌های گذشته،افزود: برگزاری چهارمین کنگره بیماری‌های کولورکتال با رویکرد جامع به سرطان‌های کولورکتال، به مدت سه روز در این بیمارستان، نقش اثرگذاری در ارتقای سطح آگاهی مردم جامعه در زمینه بیماری‌های گوارشی و لزوم انجام غربالگری در این حوزه دارد.  
رئیس این کنگره با اشاره به امکانات و تجهیزات پیشرفته در بیمارستان رضوی، فعالیت‌های علمی و پژوهشی صورت گرفته و همچنین درخشش بیمارستان در سطح کشور ، خاطرنشان کرد: وجود این بیمارستان برای استادان دانشگاه علوم پزشکی در مشهد، یک فرصت است و آ‌ن‌ها می‌توانند به روزترین روش‌های درمانی خود را در آن به کار گیرند. 
وی با تاکید بر اهمیت همکاری‌های مشترک دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مجموعه آستان قدس رضوی در راستای برطرف کردن مشکلات مردم، ادامه داد: به طور نمونه، در چهار سال اخیر شاهد ساخت دارالشفاهای جدید توسط این مجموعه در شهرهای تربت جام و قائن و همچنین در محل زائرسرا و زائرشهر مشهدمقدس بودیم که این مراکز درمانی به دانشگاه تحویل داده شده است.

پخش 2 جراحی زنده در سطح ملی و بین‌المللی

دکتر عباس عبداللهی، دبیر علمی چهارمین کنگره بیماری‌های کولورکتال کشور هم دراین کنفرانس بیان کرد: این کنگره با حضور بیش از ۷۰ سخنران و مهمان ویژه از کشور به‌ویژه شهرهای مشهد، تهران، شیراز و ساری برگزار خواهد شد.
وی گفت: نخستین روز برگزاری این کنگره یعنی چهارشنبه سوم مرداد سال جاری، به انجام دو عمل جراحی در اتاق عمل بیمارستان رضوی و پخش همزمان و زنده آن در سطح ملی و بین‌المللی اختصاص دارد که به منظور تبادل نظر با استادان برجسته صورت می‌گیرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اجرای چند پنل تخصصی در چهارمین کنگره بیماری‌های کولورکتال کشور نیز اشاره و اضافه کرد: مراسم افتتاحیه کنگره، با حضور متخصصان و استادان برجسته کشور، صبح پنجشنبه چهارم مرداد، در سالن همایش‌های بیمارستان رضوی برگزاروروز جمعه، پنجم مردادماه ، به پایان خواهد رسید.  
دکتر عبداللهی از بیمارستان رضوی به عنوان سومین مرکز فوق تخصصی درمان بیماری‌های کولورکتال در کشور نام برد و گفت: از ۵ بخش جراحی این بیمارستان، یک بخش به جراحی‌های بیماری‌های کولورکتال، اختصاص یافته است. 
وی ضمن اشاره به دستاوردهای علمی دانشگاه و تربیت دانشجوی فوق تخصصی در این حوزه تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش بیماری‌های کولورکتال و سرطان‌های ناحیه کولون و روده بزرگ بودیم. از طرفی، سن ابتلا به این بیماری در جهان به‌ویژه ایران کاهش یافته است، به طوری که 30 درصد بیماران در مشهد، زیر 50 سال هستند.
دبیر علمی چهارمین دوره این کنگره، افزود: بررسی‌های اخیر نشان داده در 80 درصد موارد ابتلا به سرطان‌های کولورکتال، عوامل ژنتیکی و خانوادگی مؤثر بوده است، به گونه‌ای که هر چه تعداد افراد بیشتری در یک خانواده به این بیماری‌ها مبتلا شوند، میزان خطر ابتلای سایر اعضای آن خانواده نیز، افزایش می‌یابد. 

کاهش سن پیش‌یابی در سرطان‌های کولورکتال

دکتر فرزاد بیدویی، دبیر اجرایی چهارمین کنگره بیماری‌های کولورکتال کشور نیز در این نشست خبری اظهار کرد: علاوه‌بر عوامل ژنتیکی، عوامل دیگری همچون استعمال سیگار، مصرف الکل، بی‌تحرکی، استرس، سابقه بیماری‌های التهابی روده، چاقی، دیابت تیپ دو و مصرف غذاهای پرکالری و چرب، در ابتلای به این بیماری‌ها اثرگذار است. 
وی با تأکید بر ضرورت پیش‌یابی در این حوزه گفت: به تازگی سن پیش‌یابی و لزوم انجام کولونوسکوپی در بیماری‌های کولورکتال در افراد عادی و بدون هیچ نقطه ضعف، از 50 سال به 45 سال کاهش یافته است ،اگر فرد پس از غربال گری، سالم باشد، هر 10 سال یک بار باید این بررسی را انجام دهد. 
متخصص رادیوانکولوژی بیمارستان رضوی افزود: اگر سرطان‌های کولورکتال در خانواده‌ای شیوع داشته باشد، اعضای آن خانواده از 40 سال به بالا، باید کولونوسکوپی شوند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات