۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۵۶۹۶۹

نشست هم عهدی فعالان ادبی ایران و جهان عرب در نمايشگاه کتاب برگزار شد

نشست هم عهدی فعالان ادبی ایران و جهان عرب در نمايشگاه کتاب برگزار شد
نشست هم عهدی ادبا با محوریت اقتدار و مظلومیت مردم فسلطین در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست هم عهدی ادبا با محوریت اقتدار و مظلومیت مردم فلسطین با دبیری میثم نیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین، یوسف شقره رئیس اتحادیه نویسندگان الجزیره، منیر شفیق ادیب و متفکر جهان عرب، محمد حورانی رئیس اتحادیه نویسندگان عرب، طراد حماده نائب رئیس جایزه فلسطین، بدیع صقور نائب و عضو شورای عالی فلسطین، مازن الزیدی نویسنده و فعال برجسته فرهنگی و محسن پرویز رئیس انجمن قلم ایران در سرای ملل برگزار شد.

نیلی در ابتدا برنامه، برگزاری این نشست را نشان دهنده همراهی مردم با مردم مظلوم فلسطین عنوان کرد و گفت: جایزه عربی فلسطین در سالگرد طوفان الاقصی برگزار خواهد شد.

پرویز در بخش دیگر نشست اظهار داشت: موضوع فلسطین از موضوع اول جهان تبدیل به دغدغه آزادی‌خواهان جهان شده است و جایزه فلسطین زمانی پایه‌ریزی شد که بسیاری از افراد، متفق‌القول بودند که جایزه‌ای برای آزادی‌خواهان و مبارزین با استکبار به نام فلسطین ایجاد کنیم ولی تصور ما این نبود که به این سرعت جهان بیدار شود و با نشان داده شدن چهره خبیث صهیونیست، قیام کنند و بخواهند به این ظلم طولانی مدت، پایان داده شود.

وی افزود: نشان دادن صحنه‌های ظلم و ستم جنایتکاران صهیونیستی و امریکا در غره، به عنوان نویسنده و اهالی فرهنگ و ادب، وظیفه ما است. نباید بگذاریم این جنایت‌ها فراموش شود.

طراد حماده در بخش دیگر برنامه گفت: نمایشگاه کتاب در حالی برگزار می‌شود که ما شاهد جنگی وحشیانه علیه مردم غزه، فلسطین، لبنان، سوریه و یمن هستیم. البته این کشورها با حمایت مقتدرانه ایران رو به رو هستند. این کشورها درس مشترکی را به رژیم صهیونیستی داده‌اند و معلوم شد نمی‌توانند در این جنگ پیروز شوند.

وی افزود: انواع هنر از جمله شعر و متون ادبی در بحث ارزش‌ها، نمادها و تجربیات فلسطین از سوژه‌های کاری ادبا است. در جایزه جهانی فلسطین، اهمیت نقش مردم فلسطین را شاهد هستیم. همچنین در این جایزه شاهد استقبال گسترده نویسندگان فلسطینی، جهان اسلام و دنیا هستیم.

نائب رئیس جشنواره فلسطین ادامه داد: در این جایزه جهانی انواع مختلف فنون خلاق ادبی را از جمله خاطره‌نویسی از زندان‌ها که معنای جدیدی را به ادبیات وارد کرد، شاهد بودیم.

منیر شفیق در ادامه برنامه اظهار داشت: امروز در تهران، در این پایتخت بزرگ انقلاب شکوهمند اسلامی قرار داریم. ما در سال‌های گذشته شاهد مسأله و چالش‌های زیادی با فلسطین بودیم. مواضعی که ایران برای حمایت از فلسطین اتخاد کرد، بی‌نظیر بود.

وی افزود: حضرت امام(ره) فرمودند که اسرائیل همانند غده سرطانی است؛ بیانات حضرت امام را در آن زمان به درستی بعضی از افراد درک نکردند. باید گفت که از آن زمان تا به حال فلسطین پیشرفت‌ها و دستاوردهای شگرفی به دست آورده است.

یوسف شقره در ادامه نشست عنوان کرد: ما جایزه فلسطین را به عنوان بزرگترین جایزه جهان و جهان اسلام می‌دانیم. چرا که فلسطین درس جهاد و شهادت را یاد داده است. باید اعلام کنیم این مقاومت مختص به جهان اسلام نیست و متعلق به تمام جهان است.

وی افزود: در حمایت از فلسطین حتی دانشگاه‌های امریکا و کشورهای اروپایی به میدان آمدند و دفاع می‌کنند، ما باید این جایزه را به نام مقاومت و جهاد نام‌گذاری کنیم. ما در کنار فلسطین هستیم و چنین کارهایی را تشویق می‌کنیم. ما باید به وظیفه شرعی و سیاسی خود عمل کنیم.

محمد حورانی در بخش دیگر برنامه گفت: این جایزه آگاهی‌هایی را مشخص کرده و دست دشمنان را رو کرده است. روایت مظلومیت، دفاع از فلسطین، عادی‌سازی روابط و زیرپا گرفتن حقوق فلسطین از محورهای این جایزه است. کتاب و ادبیات پایه مهمی برای روایت مهم مظلومیت فلسطین است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی فکر می‌کرد با کشتن پدر‌ها  فرزندان همه چیز را فراموش می‌کنند اما حالا شاهدیم کودکانی که با سنگ می‌جنگیدند، اکنون با سلاح به جنگ و قیام پرداخته‌اند. ما در تولید فیلم و سریال درباره این محور باید بیشتر کار کنیم. سازمان‌ها و موسسه‌های فرهنگی نقش مهمی را در این زمنیه دارند.

بدیع صقور در بخش دیگر برنامه عنوان کرد: امریکا تلاش می‌کند ساکنان اصلی سرزمین فلسطین را نابود کند ولی نمی‌تواند، بنابر این از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، درحالی که فرزندان فلسطین همچنان در این راه مقاومت ایستاده‌اند. اخیرا شاهد بودیم تلاش کردند فلسطین را به عنوان دولت کامل بشناسند ولی امریکا این اجازه را نداد.

مازن الزیدی در ادامه نشست اظهار کرد: وعده صادق یک وعده امین برای ملت فلسطین بود و ثابت کرد ایران فقط در شعارها در کنار مردم فلسطین نیست و هر زمان لازم باشد، ایران آسمان رژیم صهیونیستی را موشک باران می‌کند.  ما در این جایزه باید از کسانی که در راه رساندن صدای مظلومیت فلسطین به دنیا، شهید شدند یاد کنیم.

خامه یار نیز در پایان نشست به عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: باور دارم اگر فلسطینی‌ها می‌دانستند نتیجه این حرکت آنان چیست، قطعا نام دیگری مانند سونامی را به جای طوفان انتخاب می‌کردند.

ارسال نظرات