پیام های ایستادگی عاشورا و قیام ابی عبدالله الحسین
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جعفر رحیمی خطیب جمعه ساوه سفارش به تقوا را با شرح دیگر خطبه 110 نهج البلاغه آغاز کرده و گفت: حضرت علی در ادامه این خطبه و در بیان دهمین و آخرین رکن از ارکان اسلام می فرماید: و کارهای خوب (مخصوصاً خدمت به خلق) که از لغزش ها و شکست های خفت بار جلوگیری می کند: و وصنائعُ الْمعْرُوف فَإِنَّهَا تَقِي مَصَارِعَ(25) الْهَوَانِ) تعبیر به "صنائع المعروف" که هر کار نیکی را شامل می شود، از قبیل ذکر عام بعد از خاص است. در واقع در هر یک از جمله های قبل، انگشت روی یکی از کارهای مهم خیر گذارده شده، ولی در اینجا کارهای خیر به طور عام آمده است . این احتمال نیز وجود دارد که منظور از "صنائع المعروف" کمک به بندگان خداست.
وی افزود: منظور از "مصارع الهوان" شکست هایی است که در زندگی برای انسان پیش می آید و توام با خواری و ذلت است؛ که در واقع، دو شکست محسوب می شود: شکست از ناحیه از دست دادن امکانات و شکستی از ناحیه آبرو و حیثیت. زیرا همه شکست ها توام با خفت و ذلت نیست. به همین دلیل، بعضی از آنها قابل تحمل است؛ ولی شکست آمیخته با خفت و ذلت بسیار دردناک است و کارهای خیر مخصوصاً خدمت به نیازمندان، خواه خدمات فردی باشد یا اجتماعی – سبب پیشگیری از این گونه شکست ها می شود.
حجت الاسلام رحیمی بیان کرد: در روایات متعددی که از معصومین علیه السلام نقل شده، روی مسئله "صنایع معروف" (کارهای خیر) تاکید فراوانی دیده می شود. از جمله در حدیثی از امام صادق (ع) می خوانیم که فرمود : "اول من یدخل الجنه اهل المعروف؛ نخستین کسانی که وارد بهشت می شوند کسانی هستند که اهل کارهای خیر و خدمت به خلق هستند. و در حدیث دیگری از امیرمومنان علی علیه السلام می خوانیم"عَلَيكُم بِصَنائعِ المَعروفِ؛ فإنَّها نِعمَ الزّادِ إلَى المَعادِ " بر شما باد! به کارهای نیک و خدمت به خلق که بهترین زاد و توشه برای معاد است.
وی افزود: در حدیث دیگری از امام صادق (ع) آمده است که اصحاب و یاران خود را تشویق به معروف و کارهای خیر کرد سپس فرمود : بهشت دری دارد به نام "معروف" تنها کسانی از آن در وارد می شود که در دنیا " صنایع معروف" (کارهای خیر) داشته اند و در پایان می افزاید: إنّ العَبدَ لَيَمْشي في حاجَةِ أخيهِ المؤمنِ فيُوَكِّلُ اللّه ُ عزّ و جلّ بهِ مَلَكَينِ: واحدا عَن يَمينِه و آخَرَ عَن شِمالِهِ ، يَسْتَغْفِرانِ لَهُ ربَّهُ و يَدعُوانِ بقَضاءِ حاجَتهِ ؛ بنده ای که در طریق برآوردن حاجت برادر مومنش گام بر می دارد خداوند دو فرشته را مامور می کند: یکی از طرف چپ با او می روند و پیوسته برای او استغفار می کنند و برآوردن حاجات او را از خدا می خواهند.
خطیب جمعه ساوه، با اشاره به فرارسیدن پنجم مردادماه سالروز اقامه اولین نمازجمعه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نماز جمعه را یک رسانه ای بزرگ دانستند که با کمترین هزینه بیشترین خدمت را به بشریت ارائه می دهد و کارنامه آنها در این زمینه درخشان و بی نظیر است.
حجت الاسلام رحیمی در ادامه اظهار داشتند؛ معروف گستری و منکر ستیزی در بستر جامع بشری روح رسالت رسانه ای پیامبران است که این ویژگی را فقط در این نهاد مقدس می توان دید. تریبونی که سفیران الهی از آن پایگاه با مردمان روبرو می شوند و سخن می گویند و حجاب و حفاظ و دیوارهای مصنوعی بین گوینده و شنونده وجود ندارد و به جرات می توان گفت این تریبون برای نظام اسلامی کم هزینه ترین و پرکارترین است.
وی افزود: یکی از مسیرهای سعادت، نماز جمعه آزاد است و نه اسیر، نماز جمعه آزاد فریاد دارد و بصیرت و لذا توصیه دین به این است که حرمت شب جمعه و روز جمعه را نگه داریم و نماز جمعه را ترک نکنیم. امام صادق(ع) فرمودند:( مَا مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ إِلَى الْجُمُعَةِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهَا عَلَى النَّار ) هیچ گامی بسوی نماز جمعه نشتافت، جز آنکه خداوند بدنش را بر آتش حرام می گرداند. رسول با کرامت اسلام فرمودند: (الا اخبرکم باهل الجنه؟ من لایشغله عن الجمعه حر شدید و لابردشدید و لا رداغ) آیا شما را از بهشتیان با خبر نکنم؟کسی که گرمای شدید و سرمای شدید و بارش باران،او را از نماز جمعه بازنمی دارد. امام باقر(ع) فرمودند:(مَن تَرَکَ الجُمُعَةَ ثَلاثاً مُتَوالِیَةً بِغَیرِ عِلَّةٍ طَبَعَ اللهُ عَلی قَلبِهِ) هرکس سه نماز جمعه را پیاپی ترک کند خداوند بر دل او مهر می نهد.
خطیب جمعه ساوه در پایان در خصوص فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین (ع) اظهار داشتند: قیام حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در مقابل حکومت جبار اموی، درس مقاومت و ایستادگی را به بشریت آموخت و راه نجات از ستم زورگویان و زیادخواهی سلطه جویان را برای همه اعصار نشان داد. انقلاب اسلامی که الهام گرفته از قیام عاشورااست و با شکست استبداد داخلی، نبرد با استکبار جهانی را سرلوحه حرکت خویش قرار داده است، بدون تردید حیات ۴۴ساله انقلاب خود را مرهون اهل بیت(ع)، سیدالشهداء، محرم، عاشورا، کربلا، عزاداری ها، مساجد، منابر، هیات و دستجات مذهبی می باشد و امتداد این راه بدون تمسک به همین اسطوره ها غیرممکن است. برخی از پیام های عاشورا برای مقاومت کنونی ملت مسلمان و عاشورایی ایران عبارتند از:
1.سازش و تسلیم در برابر حکام ظالم و نالایق، در قاموس اسلام و آل الله جایی ندارد.
2.ایستادگی در برابر دشمنان اسلام هزینه دارد. هزینه هایی که امام سوم شیعیان با جان و مال و فرزند و همه آنچه در دنیا داشت، پرداخت.
3.از دشمن ولو با عِدّه و عُدّه زیاد، نباید هراس داشت. رعب و ترس از خصائص منافقین و افراد سست ایمان است چنانچه شجاعت و شهامت جزء مختصات مومنین و شهادت طلبان است.
4.تحریم اقتصادی و استفاده از هر ابزاری برای وادار کردن جبهه مقاومت به تسلیم جزء خصائص جبهه باطل است.
5.دشمنان اسلام برای رسیدن به اهداف خود از هیچ خیانت و جنایتی فروگذار نکرده و به هیچ اصل انسانی و الهی پای بند نخواهند بود.
6.در مسیر مقاومت و نبرد با استکبار و مستکبرین، این پیام را باید به دشمن داد که از دادن جان و فرزند ابایی نداریم.
7.مرگ با عزت و شرف بر زندگی زیر بار زور و ذلت ارجحیت دارد.
8.مذاکره حضرت اباعبدالله برای لغو تحریم ها و از روی نیاز نبود. کاری که مولی انجام داد برای اتمام حجت و دعوت به حق و نجات حتی یک انسان فریب خورده در جبهه باطل تا آخرین لحظه ها بود.
9.جبهه مقاومت مقتدر و مظلوم به تکلیف خود عمل کرده ، ولو آنکه در شرایط نابرابر و دشوار باشد.
۱۰.سربلندی دنیا و آخرت مومنان و مسلمانان و انسان های آزاده در گروه مقاومت و پایداری است.
۱۱.جبهه باطل حتی اگر به ظاهر پیروز میدان باشد ، قطعاً به اهداف خویش دست نیافته و بازنده این دنیا و آخرت است.
۱۲.جبهه مقاومت اگر به ظاهر هم شکست بخورد، ناشی از قدرت دشمن نیست. آنچه این جبهه را ضعیف می سازد ، ناشی از خیانت های داخلی و تردید آفرینی عده ای سست ایمان و مرعوب است.