۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۷۳۶۶۶۶
در کارگاه آموزشی «کرامت کریمانه» عنوان شد؛

توجه به زیست اجتماعی و تاریخی در خلق آثار هنری و تصویرگری

توجه به زیست اجتماعی و تاریخی در خلق آثار هنری و تصویرگری
کارگاه آموزشی «کرامت کریمانه» با هدف معرفی بخش هنرهای تجسمی دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ویژه دانشجویان رشته گرافیک دانشگاه فنی و حرفه ای استان قم برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و اداره کل فنی و حرفه ای استان، کارگاه آموزشی «کرامت کریمانه» با هدف معرفی بخش هنرهای تجسمی دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور مسلم ناصری، نویسنده کودک و نوجوان؛ مجتبی قانونی گرافیست و مدرس دانشگاه؛ لیلا دهقانی، رئیس دانشگاه فنی حرفه ای دختران استان قم؛ مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم و سی نفر از دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته گرافیک دانشگاه فنی و حرفه ای استان قم برگزار شد.

خلق آثار هنری فاخر با هدف ترویج سیره اهل بیت (علیهم السلام)
مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در ابتدای این کارگاه گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی در سال های اخیر به عنوان بزرگترین و پرمخاطب ترین جشنواره کتابخوانی کشور در حال فعالیت بوده است و دوازدهمین دوره این جشنواره نیز از بهمن ماه پارسال با نگاهی متفاوت و اضافه شدن بخش هنرهای تجسمی (نقاشی، طراحی، کلاژ، خطاطی و خوشنویسی) با محوریت منابع این جشنواره همراه بوده است.

وی در ادامه افزود: پس از پیام و توصیه استاد نجابتی، هنرمند سال انقلاب اسلامی و دعوت از هنرمندان به مشارکت در این جشنواره، امیدواریم این کارگاه آموزشی نیز منجر به خلق آثار فاخر و متناسب با شان اهل بیت (علیهم السلام) شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در پایان با تاکید بر برکت استفاده از هنر در ترویج سیره و معارف اهل بیت (علیهم السلام) در زندگی گفت: خدمت به اهل بیت (علیهم السلام) تنها خادمی در حرم نیست بلکه خلق آثار هنری نظیر فعالیت در این جشنواره کتابخوانی نیز نوعی خدمت به اهل بیت (علیهم السلام) و ترویج معارف حقه رضوی خواهد بود و قطعا آثار و برکات زیادی را در زندگی شخصی نیز خواهد داشت.

رابطه تکاملی متن و تصویر
در ادامه این کارگاه، مسلم ناصری، نویسنده کودک و نوجوان، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «ده داستان از امام حسن عسکری (علیه السلام) از منابع جشنواره کتابخوانی رضوی ابراز داشت: به عنوان یک نویسنده که آثار مختلف فانتزی، تاریخی و مذهبی را خلق کرده ام، معتقدم که نویسنده با نوشتن خود به نوعی تصویرسازی می کند اما نوشته موسیقی ندارد و کار تصویرگر کتاب، اضافه کردن موسیقی به متن است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تصویرگر نباید نقاش باشد و آنچه را که نویسنده نوشته است، نقاشی کند بلکه رابطه تصویر و متن رابطه ای تکاملی است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با تاکید بر رابطه تکاملی متن و تصویر تصریح کرد: تصویرگر باید روح متن را درک کند؛ برای مثال در کتاب های تاریخی و مذهبی، تصویرگر برای خلق اثر فاخر باید بر زمینه و نحوه زیست اجتماعی آن دوره تاریخی مسلط باشد و اطلاعات لازم را کسب کند تا بتواند اثری متناسب را خلق کند.

ناصری در پایان تاکید کرد: تصویرگر وظیفه دارد آنچه را که نویسنده در کتاب ننوشته است را خلق کند. در این کتاب که به عنوان یکی از منابع بخش کودک دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی انتخاب شده است، تلاش کرده ام تا با زبان کودک و در نظر گرفتن ظرافت های تاریخی و استفاده از زبان داستان، نحوه الگو گرفتن از زندگی اهل بیت (علیهم السلام) توسط نسل جدید را روایت کنم.

توجه به متن و سادگی در خلق آثار هنری

در این کارگاه همچنین مجتبی قانونی، گرافیست و استاد دانشگاه نیز ضمن آموزش بخش عملی خلق آثار دینی و مذهبی به دانشجویان ابراز داشت: در خلق آثار، مینیمال کار کردن کار را سخت اما ارزشمند می کند و برای این کار باید متن را در نظر گرفته و از حواشی دوری کنیم.

وی در ادامه جشنواره کتابخوانی رضوی را جشنواره ای ملی و در تراز بین المللی دانست که خلق اثر در آن بسیار اهمیت دارد.

ارسال نظرات