۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۷۲۹۷۰۸
آیت الله اعرافی در همایش کتاب سال حوزه:

به گذشته بسنده نکنیم/شناخت تطورات زمان، ویژگی بزرگان حوزه

به گذشته بسنده نکنیم/شناخت تطورات زمان، ویژگی بزرگان حوزه
آیت الله اعرافی شناخت تطورات زمان را از ویژگی های بزرگان حوزه برشمرد و گفت: گذشته حوزه علمیه بسیار پرافتخار است اما نباید به گذشته بسنده کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، گفت: ابوابی جدید از معرفت در عصر باقرین گشوده شد و تراث بزرگی از اهل بیت از جانب این دو امام به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: معارف ائمه بزگوار به خصوص باقرین میراث بزرگی برای امت اسلام و بشریت هستند و این امر در یک برهه حساس سیاسی اجتماعی صورت گرفت. گشایش علمی صورت گرفته توسط امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در دوران پس از این دو بزرگوار تحمل نشد و در دوران امام کاظم(ع) تبدیل به یک اختناق سخت شد که امام هفتم در این دوره نقش آفرینی بزرگی داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: شاگردانی از امام کاظم(ع) تربیت شدند که نقطه درخشانی در علم و تاریخ شیعه داشتند؛ میراث باقرین و صادقین در انسجام بخشی به مذاهب و حتی گفت‌وگوی بین ادیان استمرار داشت.

وی با اشاره به دوران اختناق عباسی عنوان داشت: پیشوایان ما در کنار حضور عالم تاب علمی حضور پیوسته ای در عرصه سیاسی داشتند و علاوه بر اتخاذ شیوه هایی متناسب با عصر خود در پرورش شاگردان و توسعه معارف دین، در عرصه هماوردی با غاصبان حکومت در امت اسلام گام های بزرگی برداشتند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: حضور امام کاظم در زندان بصره و بغداد نشان دهنده یک حضور جدی سیاسی است، زیرا بیانگر آن است که امام بزرگوار ذره ای از مواضع خود عقب نشینی نکرده است.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه قم حوزه نوین و بی مثال در تاریخ حوزه های علمیه بوده است زیرا این 100 سال برای جهان، ایران و حوزه های علمیه یک قرن پرتلاطم بود و این حوزه در یک دوران سختی پایه ریزی شد؛ دوران پس از جنگ جهانی اول که دنیا را تکان داد و همزمان با آن نیز مکاتب و نظریه های غیرالهی عرصه معرفت عالم را پر کرده بودند و حوزه قم در آن عصر توسط تلاش های آیت الله مؤسس و شاگردان تأسیس شد.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: این 100 سال تجربه های زیادی داشته و اکنون باید با تکیه بر آن و ارزیابی آن به آفاق پیش رو نگاهی بیاندازیم؛ یکی از قلمروهای صد سال اخیر حوزه علمیه که پیشروی بالایی داشت عرصه تولید کتاب و آثار مکتوب بود.

وی ادامه داد: سال های اول تأسیس حوزه قم آثار منتشره در حوزه علمیه کمتر از 10 عدد بوده است اما راه درازی طی شده که اکنون هزاران اثر در قالب های مختلف تولید و عرضه می شود؛ این مسیر و نهضت بزرگ ویژگی های فراوانی دارد زیرا افزایش حجم تولید، تنوع زبانی آثار، تنوع قالب و نشریات علمی ویژگی های برجسته ای است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: تولید آثار برای جامعه از ویژگی های مهم قم است زیرا بزرگانی مانند شهید مطهری، علامه طباطبایی، آیت الله مکارم شیرازی و بزرگانی دیگر علاوه بر آثار بنیادی با روش های اجتهادی حوزه، آثاری برای جامعه ایران تولید کردند. گذشته حوزه علمیه بسیار پرافتخار است اما نباید به گذشته بسنده کنیم و لازم است به آینده و تطورات آن بیاندیشیم.

وی با بیان اینکه ویژگی بزرگانی مانند شهیدان مطهری و صدر و علامه طباطبایی شناخت تطورات زمانه خود بود، اظهار داشت: شناخت مسائل و اتفاقاتی که در دوران امروز جهان می افتد و گرایش هایی که به معرفت های غیرالهی وجود دارد باید مورد دقت در حوزه های علمیه باشد و از همین رو لازم است تلاش نهادهای مسؤول در حوزه های علمیه برای این امر در جهت تولید آثار و کنشگری حوزه های علمیه وارد فاز بالاتر بشود.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلاتی از لحاظ علمی و معرفتی وجود دارند که حوزه باید برای پاسخگویی به اینها تلاش بزرگی کند.

ارسال نظرات