۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۷۲۵۸۱۸
رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت ابراز کرد؛

تقویت و توسعه راه آیت‌الله ری‌شهری، رسالتی است بر عهده حوزویان

تقویت و توسعه راه آیت‌الله ری‌شهری، رسالتی است بر عهده حوزویان
حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: اگر به این سرمایه بزرگی که فراهم شده است بی‌اعتنایی کنیم، بعید نیست که این نهضت و خیزش ایجاد دانش‌های دینی بر محور قرآن وحدیث فروکش کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت در میزگردی که در مراسم مشترک هشتمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث و آیین گرامیداشت هفته پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث در تالار علامه مجلسی پژوهشگاه دارالحدیث قم برگزار شد به دغدغه معارف بنیادین اعتقادی حاکم بر فکر و اندیشه آیت‌الله ری‌شهری اشاره کرد و اظهار داشت: این دغدغه ایشان را بر آن داشت که در مرحله اول باید نسل جدید را با اندیشه‌های ناب اسلامی آشنا سازد و در مرحله دوم اینکه همه را از منابع مهم اسلامی یعنی قرآن و روایات اهل بیت بهره‌مند سازد.

وی افزود: این دو دغدغه در طول زمان نشان داد که آیت‌الله ری‌شهری از یک رویکرد کلی بر محور سیراب سازی نسل جدید از قرآن و سنت برخوردار است.

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت تصریح کرد: احداث پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث نشان داد که آیت‌الله ری‌شهری به جمع‌آوری یا نشر حدیث و دانش‌های آن بسنده نمی‌کند بلکه ایشان به دنبال ایجاد تحولی عمیق و شگرف در این علوم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی ادامه داد: گروه‌های مختلف در مجموعه دارالحدیث به قرآن و حدیث به عنوان دو منبع معرفتی در دو حوزه اساسی تحول دانش‌های اسلامی و انسانی می‌نگرد.

وی گفت: توسعه دانش بر محور اندیشه اسلامی بر آیت‌الله ری‌شهری غالب بود و محوری است که می‌تواند نقش ایشان را در حوزه علمیه پسا انقلاب نشان دهد؛ باید سهم آیت‌الله ری شهری را در این زمینه بازشناسی کرد و به عنوان بخشی از حوزه علمیه نشان و به نسل دیگر انتقال داد.

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت ابراز داشت: شاید آن موقع که آیت‌الله ری‌شهری بنای پژوهشگاه دارالحدیث را گذاشت، کمتر کسی باور می‌کرد که این حرکت در حوزه علمیه نتیجه قابل اعتنایی داشته باشد؛ اما هر چه زمان گذشت اثبات شد که این نگاه و فهم و دور اندیشی در دانش‌های دینی نقشی بسیار مهم در فرهنگ اسلامی زمان داشت و در آینده این گرایش، رویکرد و جریان بر حوزه‌های علمیه و دانش‌های اسلامی غلبه خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی در پایان تقویت و توسعه راه آیت‌الله ری‌شهری را رسالتی بر عهده حوزویان عنوان کرد و گفت: اگر به این سرمایه بزرگی که فراهم شده است بی‌اعتنایی کنیم، بعید نیست که این نهضت و خیزش ایجاد دانش‌های دینی بر محور قرآن و حدیث فروکش کند و نسل بعد بی‌بهره بماند.

ارسال نظرات