محورهای اجلاس سی و ششم از جنس رهنمودهای امامین انقلاب
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، این اجلاس پس از دو سال دوری چهره به چهره، خانواده بزرگ تعلیم و تربیت به لحاظ شیوع نامیمون ویروس منحوس کرونا که نهاد تعلیم و تربیت را مانند دیگر اقشار جامعه از وجود جمعی از فرهنگیان و دانش آموزان محروم نمود، می تواند نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش باشد.
گرچه ره آورد سی و پنج اجلاس گذشته قابل تقدیر است و هر کدام به نوبه خود سهم بسزایی در رسیدن آموزش و پرورش به این جایگاه افتخار آفرین داشته اند و به تعبیر وزیر فهیم و جهادی آموزش و پرورش "دغدغه مندی برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور با رویکرد اسلامی سابقه ای به طول انقلاب اسلامی دارد" اما اجلاس سی و ششم به لحاظ عهدی که دولت سیزدهم با مردم بسته تا حاصل کار او ایران قوی باشد حائزاهمیت است.
اجلاس سی و ششم قوی بر گزارشد تا دست اندرکاران دستگاه عظیم آموزش و پرورش با دست پر به موطن خود باز گردند و برای آنچه در 72 ساعت سخنرانی و نظریه پردازی ازشخصیت های مذهبی، فرهنگی گرفته تا رؤسای قوه مجریه و مقننه،وزرا ومعاونان رئیس جمهور و...،توصیه ها و وعدههایی که در زمینه های گوناگون برای کمک به آنان داده اند و با حضور کارشناسان کالبد شکافی شد،چاره اندیشی نمایند.
به عنوان حسن ختام این اجلاس وزین، برخی از محورها و نیز شعار اجلاس را از نگاه امامین انقلاب بازخوانی نموده باشد با تاسی از این الگوهای صاحب نفس درتحقق شعار اجلاس کوشا باشیم.
آموزشوپرورش دانشبنیان و تحولآفرین
شعار امسال اجلاس،«آموزشوپرورش دانشبنیان و تحولآفرین، پیشران ایران قوی» بود، مسالهای که از بدو انقلاب اسلامی تا کنون حضرت امام خمینی(ره) و نیز مقام معظم رهبری در مناسبت های گوناگون برآن تاکید نمودهاند، نهاد آموزش و پرورش از نظرحضرت امام(ره) مهمترین رکن حیات فرهنگی و مؤثرترین عامل رشد اجتماعی است،آنجایی که امام خمینی(ره) می فرمایند؛«...همه سعادتها و همه شقاوتها انگیزه اش از مدرسه هاست و کلیدش دست معلمین است.»
رهبر معظم انقلاب نیز تحول در آموزش و پرورش را مرهون کار جهادی و انقلابی میداند و می فرمایند؛«برای تحوّل آموزش و پرورش روحیهی انقلابی لازم است. روحیهی انقلابی یعنی ترس نداشته باشید، ملاحظهکاری نداشته باشید، محافظهکاری نداشته باشید وقتی تشخیص دادید،عمل کنید و پیش بروید...۱۳۹۸/۰۲/۱۱.»
از شعار امسال اجلاس که بگذریم محورهای آن نیز قابل توجه و نگاه تحلیلی است.
الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول
رهبر معظم انقلاب در خصوص این محور از اجلاس به مناسبتهای گوناگون با محوریت قراردادن سند تحول بنیادین ازآن به عنوان ریل گذاری تعبیر نموده ومی فرمایند؛ ..."سند تحول یک ریلگذاری است؛ سند تحوّل میتواند آموزش و پرورش را به آن سرمنزل مورد نظر برساند" براین اساس وزیرآموزش و پرورش با ایجاد قرارگاه اجرایی سازی سند تحول در صدد تحقق فرامین معظم له است.
عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی
محور دوم اجلاس امسال به عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی اختصاص داشت که یکی از برنامه های جدی وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است و رئیس جمهور محترم نیز در سخنرانی خود در این اجلاس بر محوریت مدارس دولتی برای دستیابی همه دانش آموزان به تحصیل برابر تاکید داشتند و این امر یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از دستگاه تعلیم و تربیت کشور است، آنجا که می فرماید؛«موضوع عدالت آموزشی حساستر از گذشته است،باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی بهگونهای شود که دانشآموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی در کنکور کمتر است و خانوادهها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بیپناه میفرستند.» ۱۳۹9/۰۶/۱1
پایش و سنجش کیفیت یادگیری با نوآوری در محتوا
محور سوم نیز از محورهای مهم و مورد توجه کمیسیون های پنج گانه بود و بخش قابل توجهی از اهداف این محور به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر میگردد که رهبر معظم انقلاب از آن به قلب آموزش و پرورش تعبیر می کنند و میفرمایند؛«سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، قلب آموزش و پرورش است، این قلب را گرامی بدارید، اهمّیّت بدهید و حفظ کنید؛ برنامهریزی آموزشی خیلی چیز مهمّی است.»
ایجاد فرصت های نوین تربیتی و پرورشی
چهارمین محور اجلاس سی و ششم توجه به تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب های اجتماعی، صیانت از کودک در برابر آسیب های فضای مجازی و ایجاد فرصت های نوین تربیتی و پرورشی بود.
مساله ای که بخشی ازآن همواره مورد تاکید رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود و در هر مناسبت تعلیم و تربیتی همواره می فرمود؛«نفس کودک در ابتدای امر چون صفحه کاغذ بی نقش و نگاری است که هر نقشی را به سهولت و آسانی قبول می کند»(امام خمینی، 1385ج، ص154).
رهبر معظم انقلاب نیز می فرمایند؛«باید فکرکردن را در جامعه نهادینه کرد،کودک باید فکر کردن صحیح و منطقی را یاد بگیرد،سطحی نگری و سطحی آموزی جامعه را زمینگیر میکند.»
در این زمینه حوزه علمیه و موسسات علمی و پژوهشی وابسته به آن،کارهای فاخر علمی و فرهنگی با ادبیات کودک و نوجوان انجام داده اند که امید واریم سازمان تعلیم و تربیت کودک با بهره گیری از این ظرفیت بی بدیل و کم هزینه این سازمان نوپا را درراستای ماموریت های خود یاریگر باشد.
مردمی سازی و تامین اقتصاد پایدار آموزش و پرورش
پنجمین و آخرین محوراجلاس، به تامین اقتصاد پایدار و ارتقای صلاحیتهای حرفه ای معلمان برای مردمی سازی آموزش و پرورش اختصاص داشت.
حضور میهمانان دولتی از وزیر اقتصاد گرفته تا معاون علمی رئیس جمهور و... نوید بخش همت و نیت دولت به این بخش برنامه های دولت سیزدهم در عرصه آموزش و پرورش است که هر کدام آمادگی خود را برای تحقق این شعاراعلام نمودند.اما فراموش نکنیم مقام معظم رهبری هزینه برای آموزش و پرورش را سرمایه گذاری میداند و صریح و شفاف می فرمایند؛ "برای آموزش و پرورش هرچه هزینه کنیم، سرمایهگذاری است،اقتصاد آموزش و پرورش مثل هیچ دستگاهی نیست باید این بخش را مورد توجه ویژه قرا داد.این بازده دارد و ارزش افزوده ایجاد میکند."
به امید تحقق آرمانهای امام و رهبری
حمید نیکزاد مشاورعالی وزیرآموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها