۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۱۰۷۴۳
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها:

مصالح و منافع مردم باید از تریبون نماز جمعه ارائه شود

مصالح و منافع مردم باید از تریبون نماز جمعه ارائه شود
حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت: شأن امام جمعه بیان معارف دین است آن هم نه قرائت فردی و سکولارغیرمرتبط با جامعه بلکه مصالح و منافع مردم باید از تریبون نمازجمعه ارائه شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها عصر شنبه در جلسه ششم نقد نخبگانی با موضوع رسالت ائمه جمعه در گام دوم انقلاب که به صورت مجازی از کانال امامت برگزار و پخش شد، گفت: تریبون نماز جمعه مجموعه ویژه تلاقی باورها با حاکمیت در دو بعد الهی و مردمی است.

وی افزود: از یک سو نماز جمعه محل حضور عامه و همه مردم فراخوان شده اند و کسی که اینجا صحبت می کند منصبی حکومتی دارد و از طرفی شأنش بیان معارف دین است آن هم نه قرائت فردی و سکولار غیرمرتبط با جامعه بلکه مصالح و منافع مردم باید از این تریبون ارائه شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به نقش نماز جمعه ابراز کرد: پرداختن به نظام عمومی جامعه، حضور عمومی مردم و فراتر از حضورهای جمعی و تصدی فردی به نمایندگی از ولی جامعه نقش ویژه ای به نماز جمعه می دهد و قرآن هر آنچه که به این جایگاه ضربه می زند را مذمت می کند.

وی با تاکید بر تفاوت نماز جمعه در صدر اسلام و نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: در صدر اسلام امام جمعه و خطبیب اسلحه به دست زمامدار جامعه بوده است اما پس از انقلاب نماز جمعه در این نظام و شیوه صدر اسلام دیده نشده است بلکه ائمه جمعه منصوب از طرف امام جامعه اما غیر مختار در مسائل حاکمیتی و دولتی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: عمومی ترین رسانه در صدر اسلام نماز جمعه بوده است اما در عصر حاضر نماز جمعه پدیده ای است که می تواند رسانه ای شود و اگر بتواند با رسانه ارتباط برقرار کند دیده می شود و امام جمعه منصوب از سوی حاکم اما از دل مردم و با مردم است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نماز جمعه وحدت آفرین است، تصریح کرد: نماز جمعه را محل تجلی وحدت می دانیم و قالب نماز جمعه باید وحدت بخش باشد و بجز جریان نفاق کسی نباید خودش را از نماز جمعه جدا کند، چالش و سوال اینجاست نماز جمعه وحدت بخش باید باشد یا بیان کننده انتظارات و مطالبات.

وی با اشاره به مطالبه گری امام جمعه خاطرنشان کرد: در تعریف نهاد نماز جمعه به ثباتی نرسیدیم چرا که از طرفی باید مطالبه گر و از سوی دیگر به خاطر رسیدگی به برخی از امور باید مصلحت گرا باشد، انتظار جامعه از امام جمعه فریادرسی و مطالبه گری است اما از آنجایی که بخاطر مصالح عموم باید با دستگاه های اجرایی و اداری نیز در ارتباط باشد نوعی مصلحت اندیشی می کنند که به همین جهت نماز جمعه امروز جامعه با نگاه طیف دانشگاهی و جوانان مطالبه گر فاصله دارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در پایان اظهار کرد: نقطه اقتدار ما فضای حقیقی مثل راهیان نور، پیاده روی اربعین است همچنین نماز جمعه یکی از آن موارد فضاهای حقیقی است که نباید از آن مغفول بود و به هر وسیله ای شده باید آن را حفظ کنیم.

ارسال نظرات