راهبردهای معاونت تهذیب در برنامه کلان تربیت در حوزه های علمیه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در نشست معاون و مدیران ادارات معاونت تهذیب با مدیر حوزه علمیه که ظهر امروز برگزار شد با اشاره به اهمیت توجه به مسله تهذیب در حوزه هیا علمیه اظهار داشت: در دوره جدید فعالیت پس از آسیب شناسی فعالیت های گذشته و در نظر گرفتن تحولات زمان و اقتضائات امروز و آینده، چند راهبرد و طرح تحولی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که برای ترسیم مسیر حرکت 15 راهبرد طراحی شده است گفت: مجموعاً ۱۵ راهبرد تحولی در نظر گرفته شده است که راهبرد اول راهبرد همگرایی است، این طرح به دنبال ایجاد فضای همدلی و همفکری و همکاری و هم افزایی میان مسئولان حوزه و متصدیان امور طلاب در جهت پیشبرد اهداف تحصیلی و تربیتی است.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ابراز داشت: راهبرد دوم برونگرایی تهذیبی است، مدارس حوزه علمیه به عنوان کانون اصلی و مهد تربیت طلاب می بایست با رویکرد برونگرایی زمینه های حضور فعال در جامعه را فراهم کنند.
وی ادامه داد: راهبرد سوم طرح تحول ساختاری معاونت است تاکید بر رویکرد ستادی و پرهیز از تصدی گری های اجرایی از جمله کارهایی است که باید در این زمینه صورت گیرد.
معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: راهبرد چهارم نظام جامع اندیشه است، فقدان نگاه و اندیشه جامع و بعد نگری و جز نگری نسبت به معارف اسلام در کلام امام یک فاجعه محسوب می شود و لازم است که در این عرصه اقدامات لازم در زمینه اندیشه نظاممند طلاب و روحانیون صورت گیرد.
وی با اشاره به راهبرد پنجم خاطرنشان کرد: راهبرد پنجم طرح جهاد تربیتی است که در طرح جهاد و تربیتی عوامل و نیروی انسانی تربیت، اعم از مدیران و معاونان و اساتید با ارتقای سطح دانش و مهارت نسبت به فرایند تربیتی مستمر و اثرگذار این مهم را در میدان عمل و تربیت طلاب محقق می سازند.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: راهبرد بعد جامعیت گرایی برای برنامه جامع تهذیب است که این مسئله در قدیم انجام می شده و نیازمند ویرایش است راهبرد هفتم اهتمام جمعی است که در زمینه طرح شورای تهذیب نتبلور می شود چرا که تربیت تحول و ساخت انسان مهمترین ویژگی حوزه های علمیه است و باید در مدارس شکل بگیرد.
وی ابراز داشت: راهبرد هشتم مردمی سازی است که طرح تربیت مردمی در این طرح تعریف شده است و آن تغییر مقیاس و ارتقاء سطح تربیت در جامعه است استاد محوری و شاگرد پروری دیگر رویکرد معاونت تهذیب است و هم افزایی در طرح کانون هم افزایی تربیتی طلاب حوزه های علمیه از دیگر راهبردها محسوب می شود.
معاون تهذیب حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در طرح مجمع جهادی طلبه عصر امام خمینی، شناسایی و بهرهگیری از ظرفیتهای نهادهای رسمی و حکومتی و نهادهای علمی و اجرایی و توجه ویژه به رسالت و نقش آفرینی حوزه و روحانیت در ارتقاء اخلاقی جامعه، بازآفرینی فرآیندها، قوانین و سیستم ها و نظامات با رویکرد تهذیبی و تحول راهبردی از دیگر راهبردهای کلان معاونت تهذیب و تربیت حوزه به شمار می آید.