۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۵۷۷۹۹۱
استاد حوزه علمیه:

برخی در جامعه نان را به نرخ روز می خورند

حجت الاسلام قاضوی با تأکید بر این که مسلمان فردی است که موضع ثابت و مشخصی دارد، تأکید کرد که برخی در جامعه نان را به نرخ روز می خورند، یک روز با نظام و روز دیگر علیه نظام هستند.
نفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید وجیه الله قاضوی استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری دهه اول محرم که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به درس هایی که انسان می تواند از مکتب عاشورا بگیرد، اظهار داشت: یکی از جنبه های درس آموز جریان کربلا، دیدارهایی است که امام حسین(ع) در طول سفر مکه تا کربلا با افراد و شخصیت های مختلف داشتند.

وی افزود: یکی از این افراد عبدالله بن عمر فرزند خلیفه دوم و برادر خانم پیامبر گرامی اسلام(ص) است که اهل سنت برای ایشان جایگاه ویژه ای قائل هستند، عبدالله بن عمر وقتی شنید که امام حسین(ع) از مکه به سمت عراق در حال حرکت است سریع خود را به کاروان ایشان رساند و از حضرت خواست تا چند دقیقه ای با ایشان گفت‌وگویی داشته باشد.

حجت الاسلام قاضوی اضافه کرد: عبدالله بن عمر به خوبی جایگاه امام حسین(ع) را درک می کند و به امام حسین(ع) می گوید: من از جدتان پیامبر شنیدم که شما در کربلا به شهادت می رسانند، اگر امکان دارد به مدینه بازگردید چراکه مکه هم شهر امنی برای شما نیست؛ امام حسین(ع) این درخواست را نپذیرفتند ولی از او درخواست کردند که ایشان را یاری کنند ولی عبدالله قبول نکرد و در عوض گریه بسیاری کرد و سینه امام حسین(ع) را بوسید.

وی با بیان این که بسیاری از اوقات مطامع و لذت های دنیوی مانع یاری امام زمان(عج) می شود، خاطرنشان کرد: همانطور که بیان شد عبدالله بن عمربه خوبی جایگاه امام حسین(ع) را می شناسد و حتی برای حضرت گریه می کند ولی حاضر نیست با او همراه شود چراکه دنیا را بیشتر دوست دارد، بنابراین درسی که می توانیم از این واقعه بگیریم این است که انسان باید در طول زندگی موضع خود را مشخص می کند.

مدیر پایگاه علمی اندیشوران حوزه ادامه داد: انسانی که زیر پرچم ولایت قرار می گیرد نباید مسائل و مشکلات جامعه نظر و موضع او را عوض کند، یعنی اگر قبول کردیم که تحت ولایت فقیه و در حکومت اسلامی زندگی می کنیم و این را برای خود افتخار می دانیم نباید گاهی اوقات گرانی ها و مشکلات اقتصادی نظر ما را در مورد نظام به طور کلی عوض کند.

وی با ابراز تأسف از این که برخی نان را به نرخ روز می خورند، تصریح کرد: برخی از ما خیلی دم از ولایت و جمهوری اسلامی می زنیم ولی به محض این که یک کالایی گران می شود یا وضعیت اقتصادی بدی پیش می آید کل نظام را زیر سؤال می بریم، بله قبول داریم مشکلات باید حل شود و مسؤولان در این زمینه وظیفه دارند ولی این مسأله نباید موجب شود که ما به طور کلی اصل نظام را زیر سؤال برده و آن را نفی کنیم.

حجت الاسلام قاضوی تأکید کرد: ما الگویی همچون امام حسین(ع) و اصحاب ایشان داریم که در شرایط بسیاری سختی قرار داشتند تا جایی که سه روز آب را به روی ایشان بستند و آخر هم با لب تشنه ایشان را به شهادت رساندند، اما در هیچ جای تاریخ نقل نشده که یکی از اصحاب و یاران حضرت سیدالشهدا(ع) به ایشان اعتراضی کرده باشد و یا سخن نامربوطی را به زبان آورده باشد.

وی با اشاره به این که ما فرزندان شعب ابی طالب هستیم، یادآور شد: بزرگترین فرد امت ما یعنی پیامبر گرامی اسلام(ص) سه سال و نیم با کمترین وسائل و امکانات رفاهی در شعب ابی طالب زندگی کردند ولی نگذاشتند که دین اسلام از بین برود، ما نیز باید خود را پیرو ایشان و اهل بیت(ع) بزرگوار بدانیم و سختی ها و شدائد روزگار موجب نشود که همه آنچه شهدا برای آن زحمت کشیده اند را نادیده بگیریم.

استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان ساخت: مسلمان یعنی فردی که موضع ثابت و مشخص دارد و چند رنگی و چند رویی با حقیقت مسلمان سازگاری ندارد به همین جهت اگر یا علی گفتیم باید تا آخر در مسیر بمانیم و امام زمان(عج) و نائب ایشان را تنها نگذاریم./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات