۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۶۹۷۸۳
یادداشت؛

۴ دلیل برای ترمیم تیم اقتصادی دولت

نگاهی به عملکرد تیم اقتصادی دولت نشان می‌دهد که تقریباً هیچ برنامه‌ای در پنج سال اخیر به اندازه برجام مورد توجه نبوده و تصمیمات اخیر اقتصادی در سال جاری تقریباً به جای حل مشکل به گسترش دامنه مشکلات منجر شده است.
رییس جمهور در دیدار با اساتید و فعالان اقتصادی

به گزارش خبرگزاری رسا، اکنون که آقای واعظی رئیس دفتر درباره ترمیم کابینه سخن گفته باید از آن استقبال کرد و در عین حال به دولت پیشنهاد کرد که بهترین تغییر چیست، چه آنکه اگر این تغییرات صورت نگیرد، حتماً مجلس وارد خواهد شد و بعید نیست این اقدام باز هم درگیر مسائل اقتصادی و جناحی شود و‌ای بسا در این شرایط که نیازمند اقتصاددانان استراتژیست برای شرایط سخت هستیم، تیم اقتصادی به جای تقویت تضعیف شود.

اما چرا باید تیم اقتصادی ترمیم و قوی‌تر شود؟

۱- ایجاد انگیزه بیشتر برای اعضای کابینه و تیم اقتصادی: نگاهی به عملکرد تیم اقتصادی دولت نشان می‌دهد که تقریباً هیچ برنامه‌ای در پنج سال اخیر به اندازه برجام مورد توجه نبوده و تصمیمات اخیر اقتصادی در سال جاری تقریباً به جای حل مشکل به گسترش دامنه مشکلات منجر شده است. در این میان، اما اقدامات چند روزه وزیر جوان ارتباطات نشان داد، انگیزه برای اثبات توانمندی و احساس در جوابگویی و انجام کار می‌تواند مؤثر باشد. متأسفانه این انگیزه برای ژنرال‌هایی که چند دوره وزیر یا معاون وزیر بوده‌اند، مشاهده نمی‌شود.

نگاهی به بازار خودرو، سکه، دلار و طرح ساماندهی بازار با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی همگی مؤید این ادعاست که بسیاری از اعضای تیم اقتصادی نه تنها انگیزه‌ای برای کارکردن ندارند و مورد شماتت رئیس‌جمهور هم هستند، بلکه حتی خود را بی‌نیاز از احساس مورد نظر مردمی می‌دانند که به این دولت رأی داده‌اند.

۲- تیم اقتصادی چندتکه: نه تنها از اخبار و گوشه و کنار دولت بلکه از نوشته‌های مکرر رسانه‌های حامی می‌توان به خوبی از شکاف و چندتکه بودن تیم اقتصادی پی برد. رسانه‌ای حامی، همواره بر عملکرد سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی انتقاد داشته‌اند که البته تا حدودی به حق بوده، زیرا مشکل بخش مالی دولت به مراتب بیش از سایر بخش‌هاست. در عین حال نمی‌توان به راحتی از مسئول دولتی موزع رانت‌های اخیر در واردات و تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و مرد هدایتگر پشت پرده اتاق بازرگانی گذشت. 

۳- نگاه جزیره‌ای و باورنداشتن به توانمندی دولت: آنچه در این روز‌ها به عنوان حرکتی مثبت از سوی دولت به چشم می‌آید، اقدام وزیر ارتباطات در افشای نام شرکت‌های وارد‌کننده موبایل و تهدید جدی برخورد مالیاتی با سوداگران است. این اقدامات کاملاً در حیطه وظایف دولت بوده و حاصل یک همکاری کوچک با نهادهایی، چون گمرک، وزارت صمت و واحد ثبت سفارش است که به راحتی می‌توان اطلاعات کامل خریداران هزاران سکه و سوداگران دلار را نیز از این مکانیسم و با یک حرکت جمعی درون دولتی انجام داد، به شرط آنکه منافع افراد خاص در نظر گرفته نشود و توانمندی‌های موجود را اعضای کابینه باور داشته باشند و همه حواس و ذهنشان را به مذاکره و عوامل خارجی ندهند. 

۴- الزام تصمیمات سخت: این مؤلفه به نظر یکی از مهم‌ترین مواردی است که حتماً ترمیم کابینه را الزامی می‌کند. نگاهی به تجربه یونان و سایر کشور‌های گرفتار در این‌باره که بحران‌ها و مشکلات اینچنینی را پشت‌سر گذاشته‌اند، نشان می‌دهد که گذر از این مرحله نیازمند تصمیمات سخت و همراهی مردم است. تصمیماتی که تاکنون از سوی این تیم اقتصادی گرفته نشده و بیشتر در پی انکار یا فرافکنی بوده‌اند، بنابراین حتی اگر دولت و حاکمیت بنا به اتخاذ تصمیم سخت داشته باشد با این تیم اقتصادی میسر نیست.

زیرا با سرمایه اجتماعی موجود این دولت، نخستین واکنش به تصمیمات پیش‌رو دقیقاً طرح این سؤال است که چرا تاکنون چنین نکردید و چرا فشار‌ها در شرایط سخت فقط باید به مردم بیاید و عده‌ای خاص از آن بهره ببرند و مسئولان پاسخگو نباشند؟!

بنابراین برای تصمیمات درست و سخت اگر قصد همراهی با مردم را دارید، حتماً باید نشان بدهیم که کم‌کاری برخی از اعضا را پذیرفته‌ایم./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات