شهادت شهید حججی موجی از عواطف انسانی را در جامعه برانگیخت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی در هشتمین جلسه از مراسم سوگواری ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) که در محل مجتمع فرهنگی بنی فاطمه برگزار شد، به بیان ادامه سخنان خود پیرامون موضوع «قساوت قلب» پرداخت و گفت: نقش و کارکرد رحم و عاطفه در نظام انسانی به گونه ای است که اگر از این نظام برداشته شود، دیگر نظامی پابرجا نخواهد بود. خداوند متعال در تمام موجودات زنده رحم و عاطفه را قرار داده و حتی حیوانات درنده نیز در مواردی از عاطفه برخوردار هستند.
حس خوشایند مهرورزی در وجود انسان همان کمال مدنظر دین است
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان افزود: رحم و عاطفه در موجوداتی جز انسان به صورت غریزی است و در همان محدوده ای که خدا برای آن ها احساس قرار داده، رحم و عاطفه وجود دارد اما حیوانات معمولا امکان گسترش این محدوده را ندارد؛ در حالی که خداوند انسان را به گونه ای خلق کرده که ترحم و مهرورزی به او حس خوشایندی می دهد و این همان کمالی است که خدای متعال برای ما تعریف کرده است.
وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال بخشی از آنچه را که به عنوان ضرورت در نظام آفرینش وجود دارد، به صورت تکوینی در وجود انسان قرار داده و برای کسب آن توسط انسان به قانون و توصیه بسنده نکرده است؛ چرا که اگر انسان ها همانند بخش های دیگر در آن تخلف می کردند، نظام آفرینش با مشکل مواجه می شد.
حجت الاسلام والمسلمین درایتی تأکید کرد: همانطور که خداوند میل به غذا خوردن را در وجود بشر قرار داده و به تکلیف بسنده نکرده، با حکمت و رأفت خود عاطفه و رحم را در وجود انسان قرار داده تا مثلا پدر و مادر به فرزند ناتوان خود رسیدگی کنند؛ در حالی که اگر برای مهرورزی به فرزند صرفا تکلیف معین می کرد، قطعا بسیاری از کودکان مورد ترحم قرار نمی گرفتند.
توصیه اسلام برای تعمیق و گسترش رحم و عطوفت در وجود مسلمانان
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان گفت: انسان علاوه بر رحم و عاطفه غریزی، می تواند این مهرورزی را به صورت شناختی و ادراکی گسترش دهد و در آموزه های دینی توصیه های عمیق و دقیقی برای توسعه رحم در وجود انسان مطرح شده تا او به شرایط ایده آلی برسد و نسبت به خودش، سایر انسان ها و سایر موجودات درصد قابل توجهی از رحم و عطوفت را بروز دهد.
وی ادامه داد: آنچه که دین به عنوان هدف دنبال می کند، این است که قلب و روح انسان مؤمن در برابر اتفاقات انسانی از خود عکس العمل نشان دهد و بی تفاوت نباشد؛ چرا که در غیر این صورت به قساوت قلب مبتلا می شود.
احیای عواطف انسانی یکی از دلایل سفارش اسلام به فرزندآوری است
حجت الاسلام والمسلمین درایتی یکی از دلایل سفارش اسلام به فرزندآوری را تقویت عواطف انسانی در وجود مسلمانان قلمداد کرد و افزود: انسان با هر فرزندی که به دنیا می آورد، مجموعه ای از عواطف در روحش زنده می شود و در آموزه های دینی به این مسأله اشاره شده است. اسلام به دنبال تربیت انسان های ایده آلی است که احساسات و عواطف آن ها تحریک می شود و به یکدیگر محبت می ورزند.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که «مَن لا یَرحَم، لا یُرحَم» یعنی اگر مهرورزی در وجود کسی نباشد، مورد رحمت خداوند قرار نمی گیرد و خداوند در قیامت به دلی نظر خواهد کرد که عاطفه در آن وجود داشته باشد.
بر خلاف تبلیغات داعش، اسلام دین خشنی نیست
وی با اشاره به مصادیق مهرورزی حضرات معصومان(ع) خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در خطبه 27 نهج البلاغه نسبت به ماجرای غارتگری عده ای از سپاهیان معاویه در شهر انبار، می فرمایند «به من خبر رسیده است که در این شهر خلخال از پای زن یهودی کشیده شده که اگر در اثر تأسف این مسأله مسلمانی جان بدهد، نزد من ملامت نخواهد شد.» آنقدر عاطفه و رحم در وجود امیرمؤمنان(ع) فراوان بود که چنین واکنشی نشان دادند.
حجت الاسلام والمسلمین درایتی ادامه داد: یکی از عناصری که در روز قیامت در سهل گیری و عفو خداوند متعال نقش فراوانی دارد، رحم و مهری است که ما در دنیا نسبت به دیگران به خرج داده باشیم و حتی در قرآن آمده که وقتی برخی از اصحاب جهنم خداوند را با صفات حنان و منان صدا کرده و درخواست بخشش می کنند، خدا از آن ها سؤال می کند «آیا شما در دوران زندگیتان به یک گنجشک رحم کرده اید که امروز توقع رحمت دارید؟»
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: بر خلاف آن تصویری که امروز برخی گروه ها مانند داعش از اسلام ارائه کرده اند که چیزی جز قساوت و سنگدلی در آن دیده نمی شود، تصویر اسلام اصلا این گونه نیست. اسلام دل مهربان و رحیمی را به مسلمانان سفارش می کند که با دیدن یک صحنه موجی از احساسات و عاطفه در آن ایجاد می شود.
شهادت شهید حججی موجی از عواطف انسانی را در جامعه برانگیخت
وی با اشاره به عکس العمل اجتماعی مردم در قبال شهادت شهید مدافع حرم، پاسدار محسن حججی، یادآور شد: تصاویر تشییع پیکر شهید عزیز محسن حججی نشان می داد که چه موجی از احساس و عاطفه در پی شهادت ایشان در کشور ایجاد شده بود؛ همانطور که در دوران دفاع مقدس مردم به عشق اهلبیت(ع) ایثارگری کردند. خداوند جامعه انسانی را این گونه می پسندد.
حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به تأکید اسلام روی کمک به همنوعان، آن را نمونه ای از آموزه های دینی برای تقویت عواطف انسانی در وجود مؤمنان دانست و گفت: خدا انسان را به گونه ای خلق کرده که در حین سامان بخشی به گرفتاران و خرج کردن عاطفه خودمان لذت می بریم و جنس این لذت با لذت های مادی متفاوت است. معصوم(ع) در روایتی می فرماید «انسان های پست از غذا خوردن و انسان های کریم از اطعام نیازمندان لذت می برند.
فضای عاطفی بزرگداشت عاشورا علت زنده ماندن این مراسم است
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین علت گره خوردن مسأله بزرگداشت قیام عاشورا با عواطف انسانی و اشک و آه، خاطرنشان کرد: اگر عاشورا صرفا در یک فضای عقلانی نگهداری می شد، تا این اندازه نقش آفرین نبود. البته این به معنای مذمت تعقل و تفکر در قیام عاشورا نیست؛ بلکه عرضم این است که علت زنده ماندن عاشورا، نگهداری از آن در یک فضای عاطفی بود.
وی افزود: عاشورای امام حسین(ع) در طول تاریخ امواج بسیار مثبتی را ایجاد کرده و حرکات زیبایی را آفریده است. ظرفیت جامعه شیعی به خاطر داشتن محرم و عاشورا، ظرفیت فوق العاده ای است که در بزنگاه ها خود را نشان داده است و شیعیان خود را در چنین موقعیت هایی به خوبی نشان داده اند که نمونه بارز آن دفاع مقدس بود./820/پ۲۰۱/ب۱