۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۵۰۴۵۰۵
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم:

دولت باید برای مساجد و مراکز مذهبی اعتبارات کافی اختصاص دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم گفت: دولت باید برای مساجد و مراکز مذهبی همچون حوزه علمیه اعتبارات کافی اختصاص دهد وگرنه با حکومت‌های سکولار تفاوتی نخواهند داشت.
سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم در گفتگو با ستاد خبری مرکز رسیدگی امور مساجد، درباره نقش مردم در عمران و آبادانی مساجد، گفت: همواره حضور مردم در مساجد آثار و برکات فروانی دارد، هرچه افراد با فضای معنوی مسجد بیشتر انس داشته باشند نسبت به اسلام و انقلاب، اعتقادی راسخ‌تر داشته و در پیشبرد اهداف نظام اسلامی  فعالیت بیشتری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مسجد در زمان پیامبر(ص) افزون بر جایگاه طاعت و عبادت خداوند، همواره منشا آگاهی و بصیرت مردم بوده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان مجالس سخنرانی برقرار بوده و بسیاری از مردم نمازهای خود را در مسجد می‌خوانند فرصت مغتنمی است که به ویژه جوانان و نوجوانان را جذب مسجد کرد.

حسینی با بیان اینکه متاسفانه تعداد مساجد در کشور کافی نیست، اظهار داشت: از دیرباز مردم متدین و خیرین برای ساخت، تعمیر، تجهیز یا فراهم کردن امکانات برای مساجد احساس وظیفه می‌کردند و به طور قطع این احساس مسئولیت و تکلیف  هنوز هست پس باید متولیان امر با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درست از این ظرفیت عظیم استفاده کنند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: امروز که مردم بویژه جوانان آماج هجمه گسترده فرهنگ غرب هستند مساجد می‌توانند سنگر رویارویی با جنگ نرم و دژ پایداری و پایگاه صیانت از اعتقادات، باورها و فرهنگ اصیل اسلامی باشند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی درباره اینکه دولتهای مختلف پس از انقلاب، چقدر موفق شده‌اند سهم حاکمیت نظام اسلامی در عمران و آبادانی مساجد را محقق نمایند، گفت: دولت‌ها می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند اما متاسفانه القائاتی از اوایل انقلاب وجود داشته که اگر ما به مساجد و حوزه‌های علمیه و مراکز دینی کمک کنیم دولتی می‌شوند در حالیکه این تفکر نادرست است، بله دولت‌ها نباید در امور مساجد و برنامه‌های مراکز دینی دخالت کنند اما می‌توانند در حوزه سخت‌افزاری و تامین هزینه برنامه‌های ایجابی ونرم افزاری مساجد و مراکز مذهبی اعتبارات کافی اختصاص دهند وگرنه چه تفاوتی با حکومت‌های سکولار خواهند داشت.

حسینی با بیان اینکه دولت باید به جای بخشی از هزینه‌های بلاوجه که هیچ عاید فرهنگی برای کشور ندارد و جلوگیری از بعضی ریخت وپاش ها، ازمساجد حمایت کند، اظهار داشت: تقویت پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از جمله مواردی است که می‌تواند نوجوانان و جوانان را جذب مسجد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم خاطرنشان ساخت:  ما باید مساجد را آن چنان فعال، پویا و بانشاط کنیم که صرفا جای افراد مسن و سالمند نباشد بلکه جوانان و نوجوانان با شوق و رغبت به خانه خدا اقبال نشان دهند و برای تحقق این هدف  باید مساجد هم جاذبه ظاهری و هم برنامه‌های متنوعی داشته باشند که وقتی جوان وارد مسجد می‌شود علاوه بر کسب اجر و پاداش اخروی مهارت‌های فکری، اجتماعی و سیاسی را برای زندگی دنیوی خود نیز کسب کند.

وی افرود: مساجدی که کلاس‌های آموزشی اعم از درسی یا مهارت‌های هنری و سبک زندگی و نیز فعالیت‌های متنوع در آنها دایر است و کتابخانه دارند با اقبال بیشتر جوانان روبرو می‌شوندکه این ویژگیها لازم است در همه مساجد تقویت شود. امام جماعت مسجد باید با مدارس ارتباط داشته و محور فعالیت‌های فرهنگی منطقه و محله خود باشد.

حسینی در پاسخ به این سوال که چقدر با مسجد محل خود مأنوس بوده و آیا تمایل دارد خادم افتخاری مسجد محل خود باشد، بیان داشت: از همان دوران کودکی در مسجد رشد و نمو داشتم و با خانه خدا و برنامه‌های مذهبی مانوس بودم و حتی تحصیل، تحقیق و تدریس در حوزه الهیات به علت علاقه و شوقی بود که از ابتدا در مسجد برایم ایجاد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد سابق ادامه داد: به طور قطع  دست اندرکاران و اعضای هیات امنای مسجد باید از عناصر فعال و باانگیزه محل برای مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و خدمات اجتماعی مسجد استفاده کرده و اجازه نقش‌آفرینی به آنها بدهند و اینگونه نباشد که خودشان در جلساتی پشت درهای بسته نشسته و تصمیم بگیرند.

وی افزود: برای حضور و مشارکت مردم در مساجد باید طرح و برنامه‌های مناسب ارائه شود، باید زمینه‌ فراهم شود که هر کس براساس توانمندی و استعدادی که دارد خدمات خود را ارائه داده و نیازهای دیگران را برطرف کند؛ به عنوان مثال شاید پزشکی بخواهد یک ساعت در مسجد حضور داشته و رایگان طبابت کند یا معلم و استادی توان علمی خود را در اختیار جوانان و نوجوانان قرار دهد، امثال این اقدامات  نیازمند پیگیری و هماهنگی دست اندرکاران مسجد است که  نیروهای توانمند و نخبه‌ی محله خود را شناسایی کرده و از مشارکت آنان در فعالیت‌های متنوع مسجد استفاده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد سابق با بیان اینکه اخیرا در آستان قدس طرحی درحال اجرا است که لازم نیست خادم حتما در حرم به خدمت زوار بپردازد بلکه در هر گوشه ایران و حتی جهان می‌تواند در هفته یا ماه وقتی را برای ارائه خدمت به مردم و خادمی ثامن الحجج درحوزه تخصص، تجربه و توان خود اختصاص دهد که قطعا بیش از روش سنتی گذشته منشا اثر خواهد بود، گفت: مسوولان و هیات امنای مساجد نیز می‌توانند از چنین طرح‌هایی در مساجد استفاده کنند هر مسجدی که امام جماعت و اولیاء آن فعال باشند در آن شور و نشاط خاصی دیده می‌شود.

حسینی افزود: درایام اعتکاف ماه رجب برای سخنرانی به مسجدی رفتم که درکمال شگفتی و در عین حال خرسندی تمام معتکفین  نوجوان بودند این امر نشان می‌دهد که دست‌اندرکاران آن مسجد پیوند و ارتباط صمیمی با مدرسه و کانون خانواده‌ دارند که بچه‌ها را جذب مسجد کرده اند، در حالیکه در بعضی مساجد از حضور و شور و نشاط و سرزندگی جوانی خبری نیست و هر روز بر تعداد صندلی‌های نمازگزارانی که به علت کبرسن نمی‌توانند روی زمین بنشینند، افزوده می‌شود!

وی گفت: تقدیر و تجلیل از خادمان نمونه مساجد و معرفی آنان از طریق رسانه‌ها می‌تواند مشوق دیگران باشد و امر خدمت به مردم و رونق بخشی مساجد را ترویج داده و فرهنگ‌سازی مناسبی صورت گیرد.

سیدمحمدحسینی در پایان یادآور شد که: عمران و آبادی مسجد تنها به ساخت و ساز و زیبایی ظاهری نیست بلکه باید همت کرد و روز به روز با تنوع بخشی و ارتقاء برنامه ها بر تعداد شرکت‌کنندگان و اثربخشی و آبادی مسجد افزود./۸۰۷/ ۱۰۲/ص

ارسال نظرات