عدم کنترل زبان امنیت جامعه را مخدوش میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، جمعه شب در مراسمی که به مناسبت دهه سوم ماه رجب در حسینیه شهدا برگزار شد، گفت: دنیا گرفتاریهای گوناگونی دارد که قابل انکار نیست و تاریخ بشر نیز به این مهم اذعان دارد.
وی افزود: زمانی که انسان خلق و بر تعداد مرد و زن افزوده شد به خاطر برخی علل و عوامل سختیها و مشقتها رخ نشان دادند که گاهی منشأ ایجاد این مشکلات خود مردم بودند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه خداوند انسانها را ملزم به رعایت برخی قوانین مانند انجام کار حلال و پرهیز فعل حرام کرد، اظهار داشت: از سوی خداوند برخی از خوردنیها و آشامیدنیها برای انسان حرام و یا حلال شد، این مهم به سبب آن بود که بشر در حیات دنیوی دچار سختی نشود.
استاد حوزه علمیه در تبیین اینکه انسان خود خالق بخل و اسراف است نه خداوند، ابراز کرد: انسان اگر برخلاف قوانینی که برای آسایش او وضع کرده عمل کند، رنج و عذابش تنها متحمل خودش میشود برای مثال اگر کسی خوردنی حلال را حرام و یا آشامیدنی حرام را برای خود حلال کند، این بدن و جسم اوست که مورد آسیب قرار میگیرد.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: برای مثال خداوند انسان را از خوردن شراب منع کرده و امروز دانشمندان درباره این آشامیدنی حرام به نتایج قابل توجهی دست یافتهاند که انسان با خوردن شراب دچار دهها بیماری سخت جسمی میشود.
خطیب مشهور با اشاره به اینکه اگر بدن انسان در عالم آخرت دچار بیماری دوزخ شود نجاتی برای او نخواهد بود، گفت: بهشتیان با امنیت و سلامتی همه جانبه وارد بهشت میشوند در حالی که جهنمیان چنین نیستد.
این استاد اخلاق تصریح کرد: خداوند به انسان میفرماید: ای انسان برای خودت سختی ایجاد نکن؛ انسان زمانی که دچار سختی میشود در آن هنگام است که به اوامر و نواهی الهی یقین پیدا میکند، خداوند مردم را به استفاده از نعمات الهی توصیه کرده ولی از اسراف نیز نهی کرده است.
وی در پایان با استناد به سوره بقره، بیان داشت: خداوند در این سوره میفرماید: شیطان دشمن آشکار شما است و شما را دعوت به کارهای زشت و انجام گناهان کبیره کرده همچنین دعوت به تهمت زدن به خداوند میکند؛ انسان باید مراقب زبانشان باشند چرا که بیشترین ساکنان جهنم کسانی هستند که از زبانشان مراقبت نکردند. زبان میتواند امنیت جامعه و شخصیت مردم را مورد آسیب قرار دهد./813/۲۰۲/ب2