سند 2030 خطرناکتر از برجام
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حجتالاسلام علی کشوری در نشست حوزه انقلابی و الگوی اسلامی پیشرفت در حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه اظهار کرد: اگر حوزه انقلابی به معنای واقعی تبیین شود حوزههای علمیه از انزوا خارج خواهند شد، انزوا این نیست که مردم به ما احترام بگذارند یا نه، اینکه دیگران برای جامعه دینی برنامهریزی کنند و حوزه نظارهگر باشد، انزواست.
وی با اشاره به سه دیدگاه مختلف در رابطه با مفهوم حوزه انقلابی گفت: براساس دیدگاه نخست، طلبه و حوزه انقلابی در مقابل حوادث و اتفاقات داخل و خارج از کشور موضعگیری میکند.
دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موضعگیری درباره طلاق تا شهادت آیتالله نمر، ربای بانکی و برجام را مصداق دیدگاه نخست خواند و افزود: براساس این دیدگاه، طلبه درباره همه مسائل اظهار نظر میکند و میگوید سوره توبه آییننامه ارتباط با خارج و کشورهای بیگانه است.
حجتالاسلام کشوری در تشریح دیدگاه دوم گفت: بر اساس این دیدگاه، علاوه بر موضعگیری مقابل حوادث، نیازمند بازخوانی اندیشه انقلاب هم هستیم چراکه برای موضعگیریها باید پشتیبانی فکری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید درباره اندیشههای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اندیشید و بازخوانی کرد، تصریح کرد: اینکه تفاوت بین دیدگاههای امام امت و رهبری با دیگر مراجع در عرصه اجتماعی و سیاسی چیست و چه چیزی موجب به وجود آمدن انقلاب اسلامی شدهاست باید از سوی حوزه استخراج شده و در جامعه تبیین شود.
دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اذعان به اینکه دیدگاه دوم طرفدار کمتری دارد، اظهار داشت: دیدگاه دوم میگوید جریان فکری امام خمینی(ره) جریان نو و جدیدی است که باید روی آن کار کرد.
وی تصریح کرد: برخیها خیال میکنند در حوزه فقط رسایل و مکاسب است و در مقابل عدهای شیخ را رد میکنند، هر دو در اشتباه هستند چراکه به نظر من شیخ شبیه یک بتون است که برای کندن آن باید استخوان خرد کرد، شیخ زحمات زیادی کشیدهاست ولی میتوان آن را نوآوری کرد.
کشوری به دیدگاه سوم اشاره کرد و افزود: موضعگیری در مسایل جامعه و بازخوانی اندیشههای انقلاب کافی نیست بلکه طلبه باید مسایل جامعه را بشناسد و برای آنها جواب دینی پیدا کند برای مثال در رابطه با ربای بانکی باید طلبه انقلابی، هم موضعگیری کند و هم برای از بین بردن آن برنامه داشته و پاسخگو باشد.
وی دیدگاه سوم را بهتر و برابر با الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی دانست و افزود: برنامه الگوی پیشرفت اسلامی براین نکته تأکید دارد که جامعه باید با الگوهای اسلامی پیش رود نه با نظریات غربی.
وی از شناسایی یکصد مساله بدون پاسخ دینی خبر داد و گفت: برای پاسخگویی به این سؤالات جلساتی برگزار شده و جوابها براساس آموزههای دینی بازخوانی شده و اعلام میشود.
دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با طرح سوالی مبنی بر اینکه با 42 درصد طلاق تهران باید چه کار کرد، گفت: فروپاشی خانواده مقدمهای برای نابودی دین است که دشمن برای آن برنامه دارد، از بین بردن آرامش خانواده زمینه را برای از بین بردن الگوی دینی فراهم میسازد.
وی با اشاره به اجرایی شدن سند 2030 از سال 96 گفت: این سند قرار است از کودکستان تا دانشگاه اخلاق را جایگزین آموزشهای دینی کند و این همان اخلاق سکولار است./1325//102/خ