۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۷۷۹۱۴
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

رسالت تبلیغی حوزه‌های علمیه جهان‌شمول و عمومی است

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: رسالت حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت همانند رسالت پیامبر اکرم(ص)، رسالتی جهان‌شمول بوده و عمومیت دارد که این موضوع باید مورد توجه همه طلاب و روحانیان باشد.
حجت الاسلام سالاری مکی- مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه استان، امروز در نشست جذب و پذیرش طلاب در سال تحصیلی 97-96، با قرائت آیه 185 سوره مبارکه اعراف، اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْکُمْ جَميعاً» و خطاب به پیامبر اکرم (ص) می‌گوید: به مردم بگو من فرستاده خدا به‌سوی همه شما هستم.

وی ادامه داد: بر اساس این آیه رسالت حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت همانند رسالت پیامبر اکرم (ص)، رسالتی جهان‌شمول بوده و عمومیت دارد که این موضوع باید مورد توجه همه طلاب و روحانیان باشد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به آیه 122 سوره توبه موسوم به آیه نفر، خاطرنشان کرد: در این راستا آیه «وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» کف و حداقل رسالت حوزه‌های علمیه و روحانیان است که خداوند در آن بر رسالت تبلیغی علما و روحانیان تأکید می‌کند.

وی تصریح کرد: سقف رسالت حوزه و روحانیت آیه پنج سوره قصص «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ؛ اراده ما بر این است که بر ستمدیدگان نعمت بخشیم و آنها را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم» است.

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: ما باید با این نگاه و تراز کار کرده و درزمینهٔ جذب و پذیرش طلاب جدید هم همین نگاه را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: وقتی هدف تمدن‌سازی جهانی در سطح نگاه پیامبر اکرم (ص)، ائمه اطهار (ع) و امام راحل و رهبر معظم انقلاب باشد باید برای تحقق آن برنامه‌‌ریزی درست و اصولی داشته باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: اگر قرار است در تراز رهبری کار کرده و در حوزه‌های علمیه معرفی اسلام ناب، علم‌گستری و عمل‌گرایی داشته باشیم باید به ورودی و پذیرش طلاب در مدارس علمیه توجه کافی داشته باشیم تا خروجی این نهاد روحانیان انقلابی و جهادی باشد.

وی با تأکید بر اینکه در این راستا بایستی حوزه‌های علمیه طرح عملیاتی و برنامه داشته باشند، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه باید برای معرفی این عطیه الهی به بشریت و تربیت منادیان و نیروهایی که بتوانند مردم را به این هدف رهنمون کنند، برنامه مناسب داشته و تلاش کنند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: این هنر حوزه‌های علمیه است که علمای بزرگی چون محقق حلی‌، میرزای شیرازی، مدرس، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را برای یاری اسلام تربیت می‌کند.

گفتنی است، حوزه علميه خراسان با هزار و 200 سال قدمت و حدود 30 هزار طلبه در حال آموزش در 131 مدرسه علميه تحت نظر 2 هزار استاد، پس از حوزه علميه قم دومين مركز حوزوي ايران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 95 به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه امسال به مدیریت استانی ارتقاء یافت.

شایان ذکر است، در استان خراسان شمالی 16 مدرسه علمیه شامل 10 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که در سال تحصیلی جازی درمجموع هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر 170 استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند./9314/202/ب2

ارسال نظرات