۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۷۲۱۵۸
دبیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اصفهان:

منظور از عمران مساجد، عمران معنوی است

حجت الاسلام صالحیان با تأکید بر لزوم برنامه ریزی در امور مساجد، گفت: منظور از عمران مساجد در قرآن کریم، عمران معنوی است و عمران مساجد به شفابخش بودن و نورانیت آنهاست، اگر حجابها بر بالای سر مساجد کنار رفته باشد آنگاه مساجد مقدس و شفابخش می شوند‏.
حجت الاسلام صالحیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا صالحیان، دبیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان‏، عصر امروز در گردهمایی ائمه جماعات منطقه 4 اصفهان که در مسجد علی ابن ابیطالب(ع) روشن شهر اصفهان برگزار شد، گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند «من از امتم بر فقر نمی ترسم، بلکه از سوء تدبیر در امت می ترسم».

وی ادامه داد: سوء تدبیر به معنای بی برنامگی است، آنچه که در هر زمانی می تواند امت پیامبر(ص) را به سقوط برساند عدم وجود برنامه ریزی در کارهاست، پیامبر نور و رحمت(ص) در حدود 1400 سال پیش از ضرورت برنامه ریزی در امور سخن گفته است.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، افزود: امروز در اوج حملات  و هجمه های دشمنان اسلام باید از این سخن نورانی پیامبر اکرم(ص) بهره ببریم تا بتوانیم مسجد و صحن مسجد را به خوبی در عرصه اجتماع به نمایش بگذاریم و بهره لازم را از مساجد ببریم، باید در امور مساجد برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

لازم است تا در سه وقت اذان از مساجد پخش شود/ صدای اذان فقر و بیماری را درمان می کند

حجت الاسلام صالحیان با تقدیر از مدیران مکتبی و جهادی در خدمت به امور مساجد و آبادانی آنها، بیان داشت: یکی از برنامه ریزیهای مهم و لازم در مساجد مدیریت پخش اذان در سه وعده در مأذنه مساجد است، چه نماز جماعت در آن وقت برگزار بشود و چه نشود، حتماً لازم است تا اذان از مسجد پخش شود.

وی گفت: یکی از کوتاهی هایی که در عالم تشیع در حوزه دین وجود دارد کوتاهی در اقامه نماز جماعت صبح در برخی از مساجد است، لازم است تا به نماز صبح و پخش اذان در مساجد در همه اوقات نماز توجه بیشتری شود، اهمیت بسیار بالای اذان در روایات 14 معصوم(ع) نمود دارد.

دبیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان ابراز داشت: شخصی به پیامبر(ص) مراجعه کرد که به دنبال شفای بیمار خود بود، رسول اکرم(ص) گفتن اذان را برای شفای بیمار تجویز فرمودند، همچنین نبی مکرم اسلام(ص) برای رفع فقر هم گفتن اذان را توصیه می کردند، در موارد دردهای متعدد دیگر هم ایشان نسخه اذان را تجویز کردند.

حجت الاسلام صالحیان اظهار داشت: اگر در مساجد اذان به موقع و با بلندگوی تنظیم شده و صدای مناسب پخش شود، در صورت وجود شکایت مردم محل به دلیل وجود بیمار در منزل می توان آنها را با ذکر حدیث از پیامبر(ص) در تأثیر اذان بر شفای بیمار، توجیه کرد.

وی افزود: در حدیث داریم که اگر کسی گرفتاری پیدا کرد با خشوع قدم بردارد، وارد مسجد شود، دو رکعت نماز بگزارد و حاجت خود را از خداوند بخواهد تا حاجتش برآورده به خیر شود، مسجد باید هم به درد دنیا و هم به درد آخرت مردم بخورد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان بیان داشت: خاک مساجد باید پاکتر از نقاط دیگر باشد، باید هر چقدر به مسجد نزدیکتر شدیم نورانیت ما هم بیشتر شود، آب و خاک مسجد باید شفابخش باشد و دردهای مردم را دوا کند.

حجت الاسلام صالحیان تصریح کرد: اگر حجابها بر بالای سر مساجد کنار رفته باشد، آنگاه مساجد مقدس و شفابخش می شوند و به انسان نورانیت می دهند، در اینصورت اگر در مسجد دعا بخوانیم فوراً به خداوند می رسیم و ارتباط برقرار می کنیم.

منظور از عمران مساجد در قرآن، عمران معنوی است/ اختلاف و حرف دنیایی سبب تاریکی مساجد می شود

وی با اشاره به آیه عمران مساجد در قرآن کریم، ابراز داشت: امام معصوم(ع) در ذیل این آیه شریفه فرموده که عمران و تعمیر مساجد این است که در مسجد صدا بلند نشود، حرف دنیایی زده نشود، گمشده اعلام نشود و همینطور به ده ها مورد دیگر در حدیث اشاره شده که رعایت آنها سبب عمران مساجد می شود. 

دبیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان گفت: عمران مساجد به شفابخش بودن و نورانیت آنهاست، در هیچ روایتی نداریم که مساجد باید تشریفاتی باشند، منظور از عمران مساجد در قرآن عمران معنوی است، باید مساجد را طوری پاسداری و حراست کنیم که حجابهای بالای سر مساجد برداشته شود  تا بندگان خدا آسان با خداوند ارتباط برقرار کنند.

حجت الاسلام صالحیان با انتقاد از عدم رعایت شأن مسجد در برخی مراسمات، اظهار داشت: در مجالس ختم گاهی مشاهده می شود که صدای بلندگوها به صورت نامتعارف است و اشعاری که خوانده می شود تنها برای گذران وقت و کاملاً بی ربط به مسجد و فرهنگ دینی ماست یا اینکه افراد به قرآن گوش نمی دهند، که باید این موارد اصلاح شود، این موارد سبب تاریکی مسجد و از دست رفتن خاصیت آن می شود.

وی افزود: در روایت است که در قیامت عالم دین از مردم شکایت می کند، قرآن شکایت می کند، مساجد هم در قیامت از مردم شکایت می کنند، نباید اختلاف در میان دست اندرکاران مساجد باشد تا مسجد خاصیتش حفظ شود./201/869/ب1

ارسال نظرات