۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۴۶۹۵۵۵
استاد حوزه علمیه:

حذف مباحث لیبرالیستی از دانشگاه‌ نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد

شریف پور گفت: بخش اقتصادی فداکاری، ایثار و حتی پیش‌مرگ‌های زیادی می‌طلبد تا بتواند قدم در عرصه اقتصاد اسلامی و مقاومتی گذاشته و تغییرات مدنظر انقلاب اسلامی، متناسب با شأن انقلاب و برخاسته از مبانی دینی را اجرا کند.
اقتصاد مقاومتی

شوکت شریف پور مشاور و مدرس حوزه‌ علمیه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره دستاوردهای نظام اسلامی در عرصه اقتصادی برای مردم و جامعه، بیان داشت: انقلاب اسلامی ما، در مردم این روحیه را به وجود آورد که باید روی پای خود بایستند، اهل کار و تلاش باشند، دستشان را روی زانوی خودشان بگذارند و در تفکر دینی کمتر به دنبال راحت طلبی و تنبلی باشند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه نظام اسلامی ما، آن پیشتازی را که در عرصه های دیگری نظیر سیاست، دیانت و معنویت به دست آورده، در عرصه اقتصاد به همان اندازه پیش‌روی نکرده است، جای کار و تلاش بیشتری در عرصه اقتصادی برای پیشرفت می‌طلبد.

مشاور و مدرس حوزه‌ علمیه و دانشگاه ابراز داشت: دلیل این مسأله شاید این بود که سیستم اقتصادی حاکم بر کشور انقلابی نشد و سیستم گذشته را در پیش گرفت؛ در واقع در مواضعی، فقط روکش‌هایی از نظام اقتصادی اسلامی را در خود دید.

وی در در ادامه اظهار داشت: همچنین در عرصه بانکداری شاید خیلی موفق عمل نکرده‌ایم و با اینکه قرض‌الحسنه داریم ولی در برابر سایر پیشرفت‌های بانک، نتوانسته‌ایم به همان خوبی باشیم.

شریف پور گفت: در زمینه بیداری تفکر، زکات، خمس و سایر احاکام دینی و فکری موفق‌تر عمل کرده‌ایم؛ از این رو کارکرد این موارد همیشه بوده اما بهتر است وسیع‌تر ادامه یابد و انسجام‌یافته تر پیش رود.

وی در ادامه ابراز داشت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که همه کار و تلاش را بیشتر کنند ولی حداقل بهره برداری را برای خود تنها در حد زندگی آبرومندانه داشته باشند که متأسفانه در سال‌های اخیر با روی کار آمدن طبقه و تفکر اشرافی‌گری و مرفهین بی درد، بعد اقتصادی هم صدمه خورد و نتوانست رشد کند و آن جوانه‌ای که زده بود نتوانست بارور شود و در نطفه خفه شد.

شریف پور اظهار داشت: رهاورد انقلاب اسلامی در بعد اقتصادی هنوز نوپا است، موانع زیادی را باید کنار بزند و بسیاری از سرسختی‌ها را در هم بشکند تا مجال بروز و ظهور پیدا کند؛ نه اینکه خود انقلاب اسلامی نخواسته و نتوانسته باشد که در این بعد رشد کند بلکه نگذاشته‌اند عظمت خودش را به مرحله اجرا برساند.

وی بیان داشت: در راستای این هدف، لازم است اقتصاد لیبرالیسم از دانشگاه‌ها حذف شود یعنی هر آنچه که به عنوان اقتصاد سرمایه داری در دانشگاه‌ها هست، چراکه سیستم فکری اقتصادی بر مبنای تئوری سرمایه داری اجازه‌ای برای بروز و ظهور اقتصاد اسلامی را نمی‌دهد.

مشاور و مدرس حوزه‌ علمیه و دانشگاه ابراز داشت: مهمترین وجه اقتصاد اسلامی را در همین اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند می‌توان دید که فعلاَ در گام‌های نخستین است و باید بسیار روی این دیدگاه، اهداف و برنامه‌هایی که در راستای آن است کار شود.

وی در پاسخ به این سوال که ناتوانی و ضعف مسؤولان در حل مسائل و معضلات اقتصادی کشور ناشی از چه چیزی است، گفت: یک بعد این قضیه مربوط به تفکر مسؤولان است که نشأت گرفته از تفکر اقتصاد لیبرالیسم و سرمایه‌داری می‌شود و بعد دیگر در عدم تئوریزه شدن راهکارهای انقلابی، دینی، قرآنی، اسلامی در بعد اقتصادی است؛ به دلیل اینکه این مسأله همچنان به صورت سنتی باقی مانده و تبدیل به موقعیت‌های روز نشده است.

شریف پور در ادامه بیان داشت: دلیل دیگر این مسأله، این است که این بزرگواران راحت ترین طریق و راه را انتخاب می‌کنند و نمی‌خواهند از آبرو و انرژی خود جهت یک تحول و ریشه کنی یک آسیب از جامعه صرف کنند، به همین علت برای آسیب ندیدن وجهه خود همینطور کج‌دار و مریض با این سیستم کنار می‌آیند تا بانک‌ها، مراکز قدرت و بسیاری از سیستم‌های کلان اقتصادی مقابل‌شان نایستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش اقتصادی ما، فداکاری، ایثار و حتی پیش‌مرگ‌های زیادی می‌طلبد تا بتواند قدم در این عرصه گذاشته و تغییرات مدنظر انقلاب اسلامی و متناسب با شأن انقلاب و برخاسته از مبانی دینی را اجرا کند./302/966/ب1

ارسال نظرات