۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۶۲۷۷۱
وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

برنامه هایم را در آینده اعلام خواهم کرد

در حالی که کمتر از هشت ماه به پایان دولت عمر دولت یازدهم باقی مانده است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که برنامه هایش را در آینده به اصحاب رسانه و عموم مردم اعلام خواهد کرد.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد در حاشیه نشست مولفان، مترجمان، ناشران، کتاب‌فروشان و توزیع ‌کنندگان کتاب که در هتل انقلاب برگزار شد در پاسخ به این سوال که وزارت ارشاد برای حوزه نشر چه برنامه‌ها و بودجه‌هایی در نظر گرفته است، گفت: عمده مشکل حوزه نشر امروز این است که در بخش هزینه فایده بازدهی کافی ندارد و عمده ناشرین به لحاظ اقتصاد نشر در شرایط خوبی نیستند و نیاز به حمایت دولت برای حل مشکل‌شان دارند.

وی ادامه داد: از جمله انتظارات ناشران در حوزه بیمه، مالیات، کمک دولت برای ویترین‌سازی و کتاب فروشی، واسپاری تصدی‌گری از دولت به ناشرین بود، مسائل اصلی ناشران به عدم دخل و خرج لازم این صنف یعنی همان هزینه فایده برمی‌گردد که باید برای آن فکر کرد.

وزیر ارشاد تاکید کرد: ریشه بنیادین هزینه فایده ناشران به مصرف فرهنگی کتاب‌خوانی جامعه ایران برمی‌گردد، متاسفانه آمار کتاب‌خوانی ما شایسته این ملت نیست، ما برای این که صنعت رونق بگیرد حتما باید تحریک تقاضا در حوزه مصرف فرهنگی در جامعه را داشته باشیم میزان سرانه مطالعه کتاب در کشور رشد پیدا کند تا صنعت نشر بهبود پیدا کند.

صالحی امیری با اشاره به بحث قاچاق و چاپ برخی کتاب‌های پر تیراژ تصریح کرد: در رابطه با مبارزه با این افراد سودجو نیروی انتظامی به شکل خوبی وارد کار شده است و جلسات هماهنگی بین وزارت ارشاد، اتحادیه‌های ناشرین و نیروی انتظامی انجام شد و نیروی انتظامی قول داد با تمام ظرفیت با افراد سودجو در این خصوص برخورد کند، در همین راستا قوه قضاییه برای برخورد با این افراد آمادگی خود را اعلام کرده است.

وی افزود: آنچه برای ناشران ما مهم است اینکه دولت تصدی‌گری خود را کاهش دهد و امور مربوط را به ناشران واگذار کند، سیاست قطعی وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی و برنامه دولت در آغاز کار این بود که نهادهای صنفی تقویت و دولت تصدی‌گری خود را کاهش دهد.

وزیر ارشاد با اشاره به وظایف دولت در قبال ناشران خاطرنشان کرد: وظایف دولت ابتدا سیاست‌گذاری، دوم حمایت از جامعه نشر و مولفان و در آخر نظارت است، این سه وظیفه برعهده دولت است و بقیه وظایف بر عهده تصدی‌گری ناشران است که خوشبختانه این سیاست در سه سال گذشته در ارشاد انجام شده است.

صالحی امیری بیان کرد: بیمه و مالیات در جامعه ناشران یکی دیگر از معضلات است، در این راستا جلساتی با مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر کار و امور اجتماعی داشته‌ایم که مشکلات این بخش نیز حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که مجوز کارگروه مدل و لباس که کلاس‌های آموزشی برای کودکان تا بزرگسالان برگزار می‌کند به چه نحوی صادر شده است گفت: در این رابطه یک بازنگری در وزارت ارشاد خواهیم داشت و در آینده سیاست وزارت ارشاد در این زمینه را به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که فروش کتاب‌های دینی در چند ساله گذشته افت کرده است در این رابطه چه رویکری ارشاد خواهد داشت افزود: ما در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس داشتیم قرار بر این شد که در این زمینه برنامه‌های جدیدی در حوزه قرآن و عترت و همچنین حمایت از آثار فاخر دینی را در سطح وزارت‌خانه دنبال کنیم که آثار آن را در سال96 خواهید دید.

صالحی امیری در پایان گفت: در آینده نه چندان دور سیاست‌های وزارت ارشاد را در حوزه سینما، هنر، مدل و لباس و دیگر عرصه ها رسما به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد./816/پ202/ج

ارسال نظرات