۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۴۵۶۳۷۲
شامگاه چهارشنبه؛

آیین تجلیل از آیت الله سید رضی شیرازی برگزار شد

به پاس یک عمر تلاش در احیا و گسترش فرهنگ شیعی، از خدمات آیت الله سید رضی شیرازی تقدیر به عمل آمد.
آیت الله سید رضی شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم تجلیل از آیت الله سید رضی شیرازی، شامگاه چهارشنبه 28 مهر در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

لزوم عالم‌پروری در عصر حاضر

در بخش ابتدایی این مراسم دکتر مهدی محقق، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به سابقه آشنایی خود با آیت الله سید رضی شیرازی، گفت: بنده از دوران تحصیل در حوزه علمیه مروی و از 50 سال قبل با آیت الله شیرازی آشنا هستم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه علم وجود دارد این است که؛ پس از فقدان یک عالم گفته می‌شود که جایگزینی برای آن فرد وجود ندارد، این موضوع بسیار تاسف برانگیز است، زیرا در گذشته در حوزه‌های علمیه افراد همواره به بسط و گسترش علم خود می‌پرداختند.

محقق در پایان، گفت: امیدواریم آیین‌های نکوداشت برای اساتید و علما، جرقه‌ای شود تا بر اساس آن جایگاه علمی و دانشی سایر افراد نیز ارتقا پیدا کند.

میرزای شیرای «فقه حقوقی» را متحول کرد

در ادامه این مراسم آیت الله سید مصطفی محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم، گفت: تاریخ اجتهاد شیعی همواره با تحولات مختلفی مواجه بوده است. 

ین استاد فقه و حقوق حوزه و دانشگاه گفت: فتوای میرزا، یک تصمیم نیست. بنده ابعاد فتوای ایشان را بلاواسطه از مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری نقل می کنم که ایشان هم بلاواسطه از پدرشان نقل می‌کردند که جریان تنباکو نزدیک شده بود به ماه رمضان و میرزای شیرازی درس عمومی را تعطیل کرد و تمام شبهای ماه رمضان جلسات فقهی برگزار کرد و شاگردان بزرگش را به آن جلسات دعوت کرد و گفت درخصوص فتوای مربوطه بحث فقهی کنند. این مباحث فقهی هر شب به صورت طرح و نقد و مطرح شد تا نهایتا دو تن از شاگردان میرزا به حضور ایشان رفتند و به او گفتند که بالاخره به یک جمع بندی برسید و در نهایت میرزای شیرازی فتوای مشهور و مذکور را با توسل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه گرفت.

وی در انتهای سخنانش به بیان دو ویژگی از شخصیت آیت الله سید رضی شیرازی پرداخت و گفت: اولین ویژگی ایشان، جامعیتشان است. یکی از خصوصیات حوزه های قدیم این بود که صرفا یک رشته نمی‌دانستند و جامع مقول و منقول بودند اما متاسفانه در دوره کنونی، طلاب به یک یا دو رشته علمی محدود گشته‌اند. دومین ویژگی ایشان، متن گویی، متن محوری و تخصص در متون است.

در ادامه این مراسم، آیت الله ابوالحسن طبرستانی، از اساتید حوزه ضمن ذکر خاطراتی از دوران تحصیلشان در محضر آیت‌الله رضی شیرازی گفت: بزرگداشت آیت‌الله شیرازی باید هر روز باشد نه اینکه صرفا محدود به یک روز باشد زیرا ایشان زحمت عظیمی در راستای معرف دینیه و علم کشیده است. افلاطون الهی به شاگردش وصیت کرده که با اراده، به خودت زحمت بده آنگاه زنده می مانی، حضرت آقای سید رضی شیرازی هم با اراده به خودش زحمت داده است.

آیت الله شیرازی مرزبان دینی و اعتقادی است

حجت الاسلام محمد علی مهدوی راد از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران و از شاگردان آیت الله شیرازی در ادامه این مراسم ضمن برشمردن ویژگیهای برجسته آیت الله رضی شیرازی گفت: آیت الله شیرازی، مرزبان اعتقادی و دینی ماست. مرزبانی دارای یک سری مؤلفه‌هایی است که یکی از آنها اهلیت است. مؤلفه دوم، زمان شناسی است مؤلفه آخر هم اخلاص است. مجموع این سه مؤلفه موجب می‌شود که مرزبان لوازم را بشناسد و چون شمع بسوزد تا برای دیگران زندگی بسازد.

وی گفت: آیت اله رضی شیرازی، یک ویژگی بزرگی دارد و آن، قرآن فهمی و تفسیر قرآن ایشان است. برای مثال ایشان در تفسیر قرآن به قرآن برای آیه ای از سوره قیامت به 16آیه استناد کرده و پرداخته اند. نگاه آیت الله شیرازی در تفسیر قرآن شان، نگاهی تمدنی است که آیات قرآن را با مسائل روز درگیر می‌کند.

در انتهای این مراسم، دکتر منوچهر صدوقی سها، از اساتید و پژوهشگران فلسفه اسلامی گفت: آیت الله شیرازی امروزه در رأس حوزه فلسفی تهران هستند. قبلا، برای تحصیل از تهران به نجف و حوزه عراق می رفتند اما در دوران ما، از عراق به تهران آمده می آیند برای تحصیل فلسفه مثل دو برادر جزایری.

در انتهای این مراسم، لوح تقدیری به رسم یادبود از جانب مرکز انجمن آثار و مفاخر ایران به آیت الله سید رضی شیرازی اهداء شد.

در این مراسم افزون بر یکی از فرزندان مقام معظم رهبری، افرادی همچون نماینده حضرت آیت الله سیستانی، دکتر حداد عادل، دکتر علی مطهری و دیگر افراد برجسته علمی و کشوری حضور داشتند.

گفتنی است در این مراسم، پیامی تصویری از حضرت آیت الله سید جعفر سبحانی پخش شد. این مرجع تقلید در بخشی از این پیام تصویری ضمن اشاره به آیه 11 سوره مجادله، گفت: خداوند در این آیه، ملاک تکریم و عظمت را دو چیز قرار داده، یکی ایمان و دیگری علم. آیت الله سید رضی شیرازی حاصل شجره پاک و عظیمی است که در رأس آن مرحوم سید حسن شیرازی قرار دارد./201/856/ب1

ارسال نظرات