۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۴۵۰۳۷۰
معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور:

روحانیت به دنبال هویت منفعت گرایانه صنفی نیست/ سهم ما از پژوهش و تعامل علمی جهان کم است

حجت الاسلام والمسلمین عماد با بیان اینکه یکی از افتخارات جامعه روحانیت این است که دغدغه مند هویت منفعت گرایانه صنفی نیست، گفت: حوزه های علمیه تکلیف گرا است، ما امروز نسبت به قرآن، ولایت و امیرمؤمنان(ع) وظیفه داریم.
حجت الاسلام سیدعلی عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور پیش از ظهر امروز در دومین جشنواره استانی علامه حلی در سالن اجتماعات مرکز مدیریت استان آذربایجان شرقی، با اشاره به عمق علمی و دارایی های عمیق حوزه های علمیه، گفت: نائینی، شهید ثانی و شیخ انصاری از بزرگان حوزه های علمیه هستند.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه از غنای علمی و عمق پژوهشی برخوردار هستند، افزود: چهره های برتر حقوق ایران چند نفر هستند که سرمایه علمی خود را از حوزه های علمیه دارند، تمام حرفهایی که در دانشگاه طرح می شود همه از متن سخنان نائینی، شهید ثانی و شیخ انصاری است.

معاون پژوهش کشور با اشاره به وظیفه انتقال این سرمایه عظیم علمی به جامعه امروزی و جهانی، ادامه داد: این سرمایه عظیم از سوی کدام نسل انتقال خواهد یافت؟ امروز حوزه های علمیه با پژوهش و تحقیق در موضوعات جدید و امروزی باید انتقال دهند این سرمایه عظیم به حوزه های علمیه باشند.

وی با بیان اینکه شهید ثانی، نائینی و شیخ انصاری از بزرگان و قله های حوزه های علمیه هستند، گفت:‌ اگر در جامعه ایران یک نفر جامعه مدنی و دموکراسی را خوب فهمیده باشد آن یک نفر نائینی است، حوزه های علمیه بزرگان و ستارگان علمی بزرگی دارند که که باید الگوی امروز طلاب در پژوهش باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با تأکید بر تولید دانش متناسب با نیاز زمانه و شدت بخشیدن بر آن، ادامه داد: سهم ما امروز در تولید علوم اسلامی در جهان ناچیز است، توصیه می کنم طلاب جوان خوش استعداد در عرصه پژوهش وارد شود، و اساتید حوزه های علمیه کمک حال طلاب باشند.

وی  با بیان اینکه از افتخارات جامعه روحانیت این است که دغدغه مند هویت منفعت گرایانه صنفی نیست، ادامه داد: حوزه های علمیه تکلیف گرا است، ما امروز  نسبت به قرآن، ولایت و امیرمؤمنان(ع) وظیفه داریم، باید با پژوهش در حوزه دین به دنبال ترویج دین اسلام در جامعه امروزی باشیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه کشور ادامه داد: نظام های آموزش، تهذیب، مدیرت و تبلیغ تا پایان سال آماده بهره برداری کامل قرار خواهد گرفت، چشم انداز حوزه علمیه آذربایجان تا ۱۴۰۴ باید مشخص و جایگاه آن مشخص شود و چه نقشی را باید ایفا کند باید طرح ریزی شود، بدون تقسیم کار نمی توان این ظرفیت را به جهان عرضه کرد.

وی با بیان اینکه نخستین دانشگاه علوم انسانی کشور ما در میان ۸۰۰ دانشگاه جهانی بعد از رتبه ۷۰۰ قرار دارد، گفت: ما ابزارها را فراهم نکرده ایم و باید به آن فکر و اندیشه باشیم، باید در حوزه های علمیه فکری برای این امر شود، ظرفیت بزرگ علمی و تولیدات علمی ارزشمند داریم اما قدرت عرضه نداریم و باید فکری در این حوزه شود، تعاملات علمی ما محدود است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد ادامه داد: رقیبان علمی ما در جهان به هیچ چیز جز برتری طلبی وابسته نیستند، ما به عناصر اخلاق پایبند هستیم و باید پایبند بمانیم، دانش و تقوا باید کنار هم باشند تا بتوان به رسالت خود در قبال امیرمؤمنان(ع) عمل کنیم، ما مؤظف به منش و کنش انقلابی هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به نیازها و اقتضائات عرصه پژوهش و زمان شناسی از مهم ترین بایسته های اصحاب پژوهش است./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات