۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۴۴۹۶۴۱
استاد حوزه علمیه:

متون درسی حوزه باید سبب تمدن‌سازی و توانمندسازی جامعه شود

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: متون درسی حوزه باید به‌گونه‌ای باشد که سبب تمدن‌سازی و توانمندسازی جامعه اسلامی شود؛ یعنی دانش به علم و تحقیق به تحول در سطح جامعه تبدیل شده تا دروس حوزوی اثر میدانی بیشتری داشته باشند.
حجت الاسلام اسماعیلی

حجت‌الاسلام علی اسماعیلی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به لزوم تحول در متون درسی حوزه علمیه، اظهار کرد: برای تحقق این مهم در وهله نخست اراده جدی مسؤولان و متولیان حوزه ضروری است.

وی با تأکید بر استفاده از تمامی ظرفیتها برای تحول در متون درسی طلاب با دور شدن از جدلها و بحثهای مخرب، ادامه داد: متون درسی جدید طلاب ابتدا بایستی در چند حوزه محدود تجربه و اشکالات موجود برطرف شده و آنگاه در گستره حوزه علمیه استفاده شود.

حجت‌الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه متون درسهای حوزه باید هدفمند بوده و پاسخگوی نیازهای روز جامعه اسلامی باشند، خاطرنشان کرد: همچنین ضروری است متون درسی طلاب متناسب با رشته‌های تخصصی حوزوی تنظیم شده و تحول این متون با برنامه‌ریزی و مدیریت مسؤولان حوزه و موافقت نظر علما و مراجع عظام باشد.

مدیر سابق حوزه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد با اشاره به لزوم گنجاندن آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی مرتبط در دروس حوزه، ادامه داد: همچنین باید متون درسی حوزه به‌گونه‌ای باشند که سبب تمدن‌سازی و توانمندسازی جامعه اسلامی شود؛ یعنی دانش به علم و تحقیق به تحول در سطح جامعه تبدیل شده و دروس حوزوی اثر میدانی بیشتری داشته باشند.

وی با تأکید بر لحاظ کردن اخلاق و تزکیه نفس در متون درسی حوزه، بحث اخلاق و تزکیه نفس را یکی از مقدمات دروس دینی دانست و اظهار کرد: از سوی دیگر باید کتابهای حوزه بینش سیاسی و اجتماعی و معلومات برون‌متنی طلاب و روحانیان را افزایش دهد؛ زیرا در جامعه امروز طلاب باید افزون بر دانسته‌های دینی و تخصصی، اطلاعات عمومی مناسبی هم داشته باشند.

حجت‌الاسلام اسماعیلی در ادامه با اشاره به موانع موجود در برابر تحول در متون درسی حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: واهمه کاهش توان حوزه در تربیت اصولی، ساده و صحیح طلاب و واهمه از بین رفتن معیارهای موجود در حوزه ازئجمله پیچیدگی متون که اکنون کمک زیادی به قوی‌تر شدن طلاب می‌کند، برخی از موانع پیش ‌روی تحول در دروس حوزه است.

وی عمل سلیقه‌ای، نداشتن رویکرد سازمانی و الزامی، حذف بدون کارشناسی برخی از متون درسی و باقی گذاشتن بخش دیگر و متناسب نبودن متون درسی حوزه با سال آموزشی به‌گونه‌ای که استاد نتواند درس را تا پایان سال به اتمام برساند برخی از آفتهای پیش روی تحول در دروس حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به اینکه نباید متون درسی حوزه به‌ صورت بخشنامه‌ای و تحمیلی باشد، خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که متون تحمیلی در حوزه جا نمی‌افتد؛ از این‌ رو در تحول متون حوزه باید این مهم را در نظر داشت که اصالت و عمق دروس حوزوی مخدوش نشود./9314/302/ب2

ارسال نظرات