۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۴۹۶۳۴
کارشناس آموزش مؤسسه امام خمینی مطرح کرد؛

لزوم ترویج بیشتر گفتمان ولایت و امامت از سوی نهادهای حوزوی

حجت الاسلام تکیه ای فعالیت نهادهای دینی و حوزوی را در ترویج گفتمان «ولایت و امامت» متوسط ارزیابی کرد و گفت: مراکز فرهنگی و به ویژه حوزوی تا حد توان خود برای ترویج ولایت و امامت تلاش کرده اند ولی آن چه امروز مشاهده می کنیم با هدف نهایی و مطلوب فاصله زیادی دارد و همین مسأله تلاش بیشتری را از سوی نهادهای فرهنگی می طلبد.
حجت الاسلام سید محمدباقر تکیه ای

حجت الاسلام سید محمدباقر تکیه ای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش «مولا» در تحول درونی افراد، اظهار داشت: برای این که نقش ولی یا مولا را بدانیم ابتدا باید معنای ولی و ولایت را بشناسیم تا جایگاه و حق مولا را درک کنیم، همچنانکه شرط قبولی زیارت اهل بیت(ع) معرفت و شناخت دانسته شده است، بنابراین شناخت دقیق حق مولا مسأله ای ضروری برای همه است.

عوامل غفلت در برابر ولی زمان

کارشناس بخش آموزش مؤسسه امام خمینی(ره) در ادامه با بیان این که گاهی انسان در برابر «ولی» زمان خود غفلت می کند، ابراز داشت: عامل نخست و مهم غفلت از ولی زمان نشناختن حق مولا است همچناکه خیلی از افرادی که عشق و علاقه زیادی نیز به امام خود دارند حق او را درک نمی کنند و عامل دوم نشناختن شخص مولا است.

وی افزود: مردم ما چقدر با زندگانی مولای متقیان آشنا هستند؟ آیا اصلا ما از سیره، قول و رفتار امامان خود هیچ آگاهی داریم؛ اگر مولای خود را درست نشناختیم مانع بزرگی به نام هوای نفس جلوی ما را می گیرد و مسیر زندگی ما را مطابق امیال شیطانی تغییر می دهد.

سرپیچی از مولا سبب گرفتاری است

حجت الاسلام تکیه ای مسائل محیطی و بیرونی را عامل سوم غفلت از ولی زمان دانست و یادآور شد: این عامل بیرونی می تواند انسان های دیگر و یا شیاطینی باشد که راه مقابله با مسیر و مکتب اهل بیت(ع) را به خوبی می شناسند و حتی شرایط محیطی و زمانی نیز می تواند عامل مؤثری در این مسأله باشد؛ عامل چهارم کمبود مال و اموال است که سرپیچی از امر مولا را به همراه دارد و باعث گرفتاری فرد می شود.

وی با اشاره به پیامدهای غفلت از ولی زمان، عنوان کرد: مهمترین پیامد سرپیچی است که درپی آن ما راه الهی شدن را از دست می دهیم و در مرتبه بعدی جامعه نیز از یک جامعه آرمانی عقب می ماند و در مراتب بعدی آلودگی روحی یک جامعه را به همراه دارد، بنابراین همانطور که ضمانت پاکی و زیبایی یک جامعه گرایش به مولا است، اعراض از ولی نیز می تواند سبب فساد، تباهی و گمراهی یک جامعه باشد.

کارشناس بخش آموزش مؤسسه امام خمینی(ره) فعالیت نهادهای دینی و حوزوی را در ترویج گفتمان «ولایت و امامت» متوسط ارزیابی و خاطرنشان کرد: مراکز فرهنگی و به ویژه حوزوی تا حد توان خود برای ترویج ولایت و امامت تلاش کرده اند ولی آن چه امروز مشاهده می کنیم با هدف نهایی و مطلوب فاصله زیادی دارد و همین مسأله تلاش بیشتری را از سوی نهادهای فرهنگی می طلبد.

گلایه رهبری از وضعیت فرهنگی کشور

وی افزود: هدف ما صدور انقلاب به جهان بود ولی امروز می بینیم در داخل کشور اسلامی خودمان عده زیادی از معارف اهل بیت(ع) با خبر نیستند، بنابراین راه طولانی برای رسیدن به هدف داریم و هنوز باید کارهای فرهنگی زیادی انجام دهیم، چراکه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند «بنده برخی از اوقات به دلیل تفکر کارهای فرهنگی کشور که باید انجام شود خوابم نمی برد» همچنین از ولنگاری فرهنگی را نیز هشدار دادند./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات