ظرفیت حوزه علمیه در تربیت دینی و عقیدتی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجتالاسلام مجتبی ملکی، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، عصر امروز در نشست کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش در اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، خاطرنشان کرد: یکی از اولویتهای اساسی وزارت آموزش و پرورش اجرای طرحها و برنامههای فرهنگی است که در این زمینه طرح امین در بیش از 2 هزار مدرسه کشور اجرا میشود.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح امین در مدارس کشور موفقیتآمیز بوده، افزود: یک روحانی در مدارس کشور به ارائه آموزشهای فرهنگی، پژوهشی و معنوی میپردازد تا بتوانیم نسلی سالم و فرهیخته داشته باشیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بعد از اجرای طرح تحول بنیادین اقدامات خوبی در حوزه برنامههای فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش کشور به وجود آمده است و ما درصدد هستیم امسال نیز برنامههای تربیتی، فرهنگی را در مدارس کشور افزایش دهیم که نیاز است در این زمینه آموزش و پرورش استانها تعامل همهجانبهای با ستاد اقامه نماز، تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه داشته باشند.
حجتالاسلام ملکی بیان کرد: ستاد پژوهشی در استانهای کشور راهاندازی شده است و باید بتوانیم با استفاده از روحانیان در مدارس، گام بزرگی در اجرای برنامههای فرهنگی و قرآنی برداریم که این یک امر اساسی و ضروری است.
وی تصریح کرد: در برنامه ششم یکی از محورهای اصلی، فعالیتهای تربیتی وزارت آموزش و پرورش کشور است که در این زمینه تمام برنامهها و تمهیدات لازم انجام شده است و انتظار میرود بتوانیم گام بزرگی برای پیشرفت برنامههای فرهنگی و تربیتی در برنامه ششم داشته باشیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: یکسانسازی و تولید انبوه از معضلات اساسی آموزش و پرورش است که در این زمینه نیاز است نگاه تربیتی در بین دانشآموزان فراگیر شود تا بتوانیم در شرایط فعلی گامهایی در توسعه برنامههای فرهنگی، قرآنی و تربیتی برداریم.
حجت الاسلام ملکی توجه به خرده نظامهای سند تحول، نقشه راه تحول، نظام راهبردی و مدیریت تحول، برنامه ششم توسعه و گسترش فرهنگ تحولخواهی را مورد تأکید قرار داد و گفت: تحولخواهی باید از سطح وزارت به سطح مدارس فراگیر شود.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به مسؤولیت خطیر صدا و سیما، رسانههای گروهی و خانواده ها در تحقق تحولخواهی، ادامه داد: رویکرد سند تحول بنیادین تربیت اسلامی است و چنین رویکردی میبایست مورد توجه قرار گیرد.
وی به استفاده از ظرفیت نهادهای مختلف تربیتی از جمله حوزه علمیه در تربیت دینی و عقیدتی دانش آموزان تأکید کرد و بیان داشت: به عنوان مثال طرح امین در 2 هزار مدرسه اجرا میشود و لازم است توسعه یابد.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اذعان به اینکه سلسله تغییرات در واقع چرخش از وضع موجود به وضع مطلوب است و این چرخش باید پژوهش بنیان باشد، متذکر شد: جهتگیری مجموعه چرخشهایی که اعمال میشود تبدیل نهاد فعلی به نهادی است که رسالت و وظیفه اصلی آن حیات طیبه است.
حجت الاسلام ملکی به ضرورت اجرای پژوهشهای مشترک تأکید کرد و افزود: جهتدهی به برنامهها و استفاده از ظرفیت خدمت نظاموظیفه طلاب از دیگر اولویتهای همکاری آموزش و پرورش با حوزه علمیه است./937/202/ب2