مراکز تخصصی حوزه بر اساس نیازهای مناطق مختلف کشور احداث شود

حجت الاسلام مهدیار زارع مدیر حوزه علمیه رودان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، تولید فکر را از اساسی ترین رسالتهای حوزه های علمیه دانست و گفت: تولید فکر، تبیین و تحکیم مبانی اسلامی، ایستادگی در مقابل شبهه هایی که دشمنان حاکمیت اسلامی بر اذهان عمومی واردمی کنند از اهم وظایف و ماموریتهای حوزه های علمیه است.
وی افزود: این امر محقق نمی شود جز در سایه تحصیلات دینی، فقهی، کلامی و فلسفی، بنابراین نخستین وظیفه طلاب، تقویت بنیه علمی بوده و باید با تمام توان درس بخوانند و در این راستا همت کنند.
مدیر حوزه علمیه رودان گفت: اینکه برخی معتقدند بدون درس خواندن نتیجه می گیرند و می توانند خدمت به خلق کنند سخت در اشتباهند، چرا که خدمت متوقف بر علم است.
حجت الاسلام زارع ادامه داد: در خصوص کتابهای درسی باید گفت که این کتب بسیار عالی بوده و باید در حوزه های علمیه تدریس شود اما به نظر می رسد که این دروس برای طلاب مبتدی که تنها فقه خوانده اند سنگین بوده و تالیف کتب جدید در حد توان حوزه با متد آموزشی مورد نیاز نتایج بهتری خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در حال حاضر فقهای عالم و فاضلی داریم که بعضا از نظر علمی از برخی علمای سابق با تجربه تر هستند، این به آن معنای عوض شدن کتابها و یا تدریس نشدن آنها نیست بلکه منظور این است که حوزه های علمیه با این قدمت و علیرغم وجود این همه عالم وارسته و فقید می تواند کتب جدیدی را تدوین و تهیه کند.
حجت الاسلام زارع بیان داشت: شاید یکی از دلایل و موانع تغییر و تحول در متون آموزشی حوزه این باشد که برخی، این کتب فعلی را فقط عالم پرور و مجتهدپرور می دانند و تغییر در این کتب را موجب ضرر طلاب قلمداد می کنند.
وی ادامه داد: همچنین بنظر می رسد برخی احساس می کنند که علمای ما در حال حاضر نمی توانند کتابهایی در حد رسائل و کتابه تدوین کنند اما همانطور که بیان شد این کتب باید تدریس شود ولی قبل از ورود به این کتب سنگینی که شیخ انصاری ان را دروس خارج خود و برای مجتهدین زمان خود تدریس می کرده، از ظرفیت علمای عصر حاضر در رشته های فقه، اصول و دیگر زمینه ها مورد استفاده قرار گیرد و کتابهای جدیدی نیز تدوین و در مرحله دیگری تدریس شود.
مدیر حوزه علمیه رودان تصریح کرد: یکی از مشکلات بسیار مهم موجود در حوزه های علمیه که باید مورد توجه قرار گیرد نظام آموزشی حوزه است که باید برای جلوگیری از هدر رفتن وقت گرانبهای طلاب و فقها ساماندهی شود.وی گفت: اوقات طلاب باید به گونه ای پر شود که یک طلبه بهترین استفاده را از این مدت زمان ببرد و انسانی شود که آبروی نظام اسلامی باشد و بتواند بواسطه این علوم فراگرفته شده، اسلام را بهتر و بیشتر به جهانیان معرفی و ابعاد مختلف این دین آسمانی را بیش از پیش شفاف سازی کند.
حجت الاسلام زارع اذعان داشت: نظام آموزشی حوزه باید یک نظام کامل باشد تا در همان پنج حوزه ای که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند که تربیت مدرس، انجام تحقیقات برای پیشرفتهای علمی، مسأله فقه و تبلیغ نیرو برای نظام اسلامی تربیت شوند.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی بر اساس نیازهای مهم اعم از نیازهای داخلی و خارجی، استفاده از ابزار و امکاناتی که طلاب در کسب علم موفق تر می سازد از جمله مسائلی است که در نظام آموزش حوزه باید مدنظر قرار گیرد.
حجت الاسلام زارع ادامه داد: توجه به قران نیز امر مهم دیگری است که در دستور کار نظام آموزش حوزه ها باید قرار گیرد، قرآن باید جزء دروس اصلی محسوب شود و در همه سطوح به آن پرداخته شود متاسفانه در حال حاضر قران یکی از دروس جنبی است و غریب واقع شده است.
مدیر حوزه علمیه رودان گفت: طلاب افزون بر تجوید و قرائت قران باید به شیوه های تلاوت قران نیز آشنایی پیدا کنند و علوم قرآنی و تفسیر در حوزه باید همانند سایر دروس تدریس شود، طلاب در هر سطحی به قران نیاز دارند و باید جزء دروی اصلی حوزه های علمیه قرار گیرد.
وی، آشنایی با زبانهای علمی دنیا برای مباحث علمی و پاسخ به شبهات و همچنین آشنایی با زیانهای زنده دنیا حداقل یک زبان برای تبلیغ و تبیین معارف اسلام و اهل بیت(ع) را امری ضروری تلقی کرد و گفت: مراکز تخصصی حوزه های علمیه بر اساس نیازهایی که در مناطق مختلف کشور دارند در استانها و شهرستانها احداث و تاسیس شود.
حجت الاسلام زارع گفت: اهتمام و توجه به استعدادهای طلاب و آشنایی آنان و برنامه ریزی برای این قشر بر اساس استعدادهایشان، قطعا نتایج بسیار خوبی در پی خواهد داشت./302/851/ب1