۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۴۶۴۴۴
حجت الاسلام پناهیان در حرم رضوی:

افراد ساده اندیش امتیازات ظاهری غرب را باور می کنند

حجت الاسلام پناهیان در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه سیاست عرصه عقل است، گفت: ولایت مقوله ای عقلانی است که افراد سطحی نگر از درک آن عاجزند و این افراد امتیازات ظاهری غرب را باور می کنند بدون اینکه جنایتهای پشت سر آن را ببینند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در صحن جامع در جمع زائران و مجاوران رضوی با تبیین «عقلانیت و ولایت» اظهار کرد: ائمه اطهار به تعبیرهای مختلف بیان کرده اند که اسلام به هیچ امری به اندازه ولایت تأکید نکرده است و در همین راستا امام باقر(ع) فرموده اند «ارکان دین نماز، روزه، حج و زکات است اما ولایت از همه مهمتر است که مردم همه راگرفته اند و ولایت را رها کرده اند».

وی تصریح کرد: برخی به نماز آنقدر اهمیت می دهند انگار مهمترین امر دین است، در حالیکه با جرأت باید گفت ولایت مهمتر از نماز است نماز بدون ولایت نه قبول می شود و نه بدون ولایت اقامه خواهد شد.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: اگر نماز قبول شود منجر به ولایت پذیری می شود هم اینکه اگر نماز اقامه شود منجر به اقامه ولایت و عدالت روی زمین خواهد شد و علامت صحت نماز و سلامت نمازخوانان اینست که آنها را به سمت حاکمیت ولی الله الاعظم بر روی زمین می کشاند.

صراحت امام رضا در دعوت به ولایت

وی با بیان اینکه ولایت مفهومی کلیدی است، اظهار کرد: حرم امام رضا(ع) در میان حرمهای معصومان مناسبت ترین مکان برای سخن گفتن درباره ولایت است، زیرا این امام بیش از دیگر امامان ما برای ولایت فریاد زده اند.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: در تاریخ زندگی 14 معصوم  امام رضا(ع) صریح تر و گسترده تر از دیگران دعوت به ولایت کرده اند، مردم به هارون ملعون می گفتند تو موسی بن جعفر(ع) را از ترس اینکه تو را به ولایت دعوت کند کشته ای، اما فرزند ایشان علی بن موسی الرضا به سهولت به ولایت دعوت می کند. نفوذ اجتماعی بالایی دارد، چه می کنی با علی بن موسی الرضا(ع)؟

وی ادامه داد: هارون به قدری از شهادت امام موسی کاظم(ع) ضربه خورد با اینکه ایشان را پنهانی و زیرکانه به شهادت رساند، می گفت: شهادت امام موسی کاظم(ع) برای من کافیست و دیگر به فرزندان موسی بن جعفر(ع) کاری ندارم.

حجت الاسلام پناهیان افزود: موقعیتی برای امام رضا(ع) پدید آمد که به سهولت مردم را به ولایت دعوت می کردند، اطرافیان به امام می گفتند خون پدر مظلوم شما از شمشیر هارون می چکد، هنوز مدتی از شهادت ایشان نگذشته است، شما چگونه به صراحت به ولایت دعوت می کنید، امام علی بن موسی الرضا(ع) فرمودند همانطور که رسول خداگفته اند اگر ابولهب توانست یک مو سر از شما کم کند من پیغمبر شما نیستم، من هم به شما می گویم از هارون نترسید اگر هارون بتواند یک مو از سر من کم کند، من امام شما نیستم».

وی با تأکید بر شناخت امام رضا(ع) با واقعیهای مهم تاریخی در سیره ایشان، بیان کرد: شاعرانه و بسیار لطیف امام را ضامن آهو خطاب می کنیم درست است ایشان ضامن آهو بودند ولی از آن مهمتر اینست که امام را با این واقعه های تاریخی بشناسیم.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره اینکه امام رضا(ع) خیلی صریح در نیشابور دعوت به ولایت کردند که در زندگی ائمه هدی بی سابقه است، ابراز کرد: حتی در زندگی امیرمؤمنان(ع) چنین چیزی دیده نشد، ایشان خلیفه شدند اما موضوع ولایت را یا مطرح نکردند یا بسیار رقیق بیان می کردند، ایشان مثل امام علی بن موسی الرضا(ع) به ولایت نپرداختند چون زمینه اجتماعی فراهم نبود، امام رضا(ع) در ایران فریاد زدند «لااله الاالله» شما به شرط من و پذیرش ولایت پذیرفته می شود.

مساعد نبودن شرایط همه ائمه برای دعوت به ولایت

استاد حوزه دانشگاه ادامه داد: امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر(ع) دم در مسجد پیامبر ایستادند و خطاب به مردم فرمودند نماز مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مردم علیه ایشان تظاهرات کردند، امیرمؤمنان علی(ع)  نتوانستند به صراحت از ولایت سخن بگویند، امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) نیز هم همین گونه بودند، اباعبدالله الحسین(ع) در صحرای کربلا نتوانستد از ولایت سخن بگویند اوج سخنان ایشان این بودند که من فرزند دختر پیامبر شما هستم چه گناهی کرده ام که مرا می کشید و به هیچ وجه جای طرح مسأله امامت وجود نداشت.

وی با بیان اینکه از ویژگیهای ممتاز امام رضا(ع) اینست که بالاترین فریاد را برای ولایت و ولایتمداری زدند، خاطرنشان کرد: همه ائمه اطهار(ع) اگر فرصت پیدا می کردند دعوت به ولایت می فرمودند ولی کسی مانند امام رضا(ع) این فرصت را پیدا نکردند، به طوری که مأمون توان مقاومت، انکار و مخالفت با دعوت امام رضا(ع) به ولایت نداشت مجبور شد امام را به ظاهر به عنوان ولیعهد خود معرفی کند.

حجت الاسلام پناهیان افزود: با این وجود مردم قادر نبودند مفهوم ولایت را درک کنند، مانند اوایل انقلاب که مردم ولایت فقیه را آنطور عمیق درک نمی کردند که پس از دفاع مقدس درک می کردند.

وی تصریح کرد: شهیدان محکمترین سند ملت ما برای انقلابی گری است که در وصیتنامه های آنها به طور متوسط چهار مرتبه از امام حسین(ع)، عاشورا و ولایت فقیه یاد شده است، شهیدان معلمان ولایت در این مرز و بوم بودند، ما امام را پذیرفتیم اما شهیدان مردم را دعوت به ولایت کردند، علی رغم همه مشکلات ولایتمداری نسبت به اوایل انقلاب با ثبات تر شده بود.

حجت الاسلام پناهیان بیان کرد: در زمان امام رضا(ع) به احترام ایشان تهییج ولایت صورت گرفت اما تعمیق نیافته بود والا مردم نمی گذاشتند امام در ایران غریب بماند.

ولایت مقوله ای عقلانی است

وی با اشاره به اینکه زیارت با معرفت شناخت امام با مقام امامت و ولایت است، افزود: ولایت در دین ما بسیار حائز اهمیت است حتی اگر دین هم نباشد ولایت مقوله ای کاملا عقلانی است، اگر عقلانی به اداره جامعه بشری بیندیشیم، در می یابیم که بدون دین، ایمان، مذهب و مرام معنوی راه سلامت و از بین رفتن فساد در جامعه پدیده ای به نام ولایت است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه تمام امور معنوی فواید مادی بالایی دارند، خاطرنشان کرد: ممکن است مفهوم ولایت را در زیارتنامه ها و خیلی از امور دینی شنیده باشید اما دلیلی بر این نیست که عقلانی نباشد، نماز شب عبادتی کاملا معنوی است ولی بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص) و اثبات برخی از علوم عصر حاضر برای سلامت جسم مفید است.

حجت الاسلام پناهیان متذکر شد: با اینکه انقلاب ما اسلامی است ولی اسلام را در بسیاری از ابعاد ترویج نکرده ایم، اگر ترویج کرده بودیم لااقل به ابوعلی سینا تأسی می کردیم که گفته است هر گاه نمی توانستم مسأله ای علمی را حل کنم مسجد می رفتم و دو رکعت نماز می خواندم و ذهنم برای حل آن مسأله باز می شد.

وی تصریح کرد: این موضوع به اثر ذهنی نماز و باز کردن فکر اشاره دارد که چنین مواردی در جامعه ما رواج پیدا نکرده است، حیف است ولایت را تنها یک مفهوم دینی بدانیم  که احساس قلبی مثبت به آن پیدا کنیم.

ورود افراد احمق به عرصه سیاست خیانت به ملت است

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: اگر دین و امر خدا را کنار بگذاریم، ولایت با عقلانیت قابل اثبات، ضرورت و فوایدش روشن است، تنها کسانی با ولایت مخالفت می کنند که آدمهای سطحی نگر، نادان و احمقی باشند، موضوعات بسیار پیچیده را احمقها نمی توانند درک کنند.

وی با اشاره به به اینکه عقل یعنی عاقبت اندیشی و آینده دورتر را دیدن، خاطرنشان کرد: اگر کسی منافع فردای خود را دید، ممکن است آدم باهوشی باشد و با زیرکی به منافع فردای خود برسد اما عاقل نیست، عاقل کسی است که صدپله آینده را می بیند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عرصه سیاست عرصه عقل است، ادامه داد: کسانی که عقلشان نمی رسد اگر به عرصه سیاست ورود پیدا کنند، به منافع فردای جامعه می اندیشند نه منافع صدسال آینده و با حسن نیست خیانت به ملت خواهند کرد چون ساده اندیش و سطحی نگرند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از برنامه ریزیها نیاز به عقل دارد نه هوش، متذکر شد: عقلانیت ولایت را به شرطی می توان فهمید که انسان دور نگر باشد و با حرفهای سطحی و احمقانه گول نخورد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه خداوند عبادت انسانهای احمق را قبول نمی کند، اظهار کرد: دعا و دغدغه برای فرج بیانگر عقل است اما دغدغه برای امور پیش پا افتاده از عقل به دور است مثل اینکه بگوییم «اگر همه مردم خوب شوند جامعه گلستان می شود؛ اگر قوه های قضاییه، مجریه و مققنه درست به وظایف خود عمل کنند، مردم هم افراد را درست انتخاب کنند چه قدر عالی می شود چون مردم مواظب منافع خود هستند در نتیجه دنیا گلستان می شود»، این گونه سخن گفتن احمقانه است زیرا امکانپذیر نیست.

ساختار ولایت، جامعه بشری را به سامان می رساند

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: تمام کشورهای دموکراتیک زیر سلطه صهیونیستها هستند و هیچ انسان نادانی نیست بگوید در کشورهای دموکراتیک غربی مردم حاکم اند، جامعه بشری با ساختاری مثل ولایت به سامان می رسد و تفکیک قوا دردی را دوا نمی کند چنانکه دموکراسی برای غربیها دردی را درمان نکرده است.

حجت الاسلام پناهیان ابراز کرد: قبول ندارم مردم آمریکا دوست داشته باشند داعش  قتل عام کند، مردم فرانسه آنقدر خبیث و مردم انگلستان آنقدر جنایتکار باشند که حاضرند سیاستمدارشان در جهان تروریسم درست کنند، مردم آنها می گویند سیاستمداران انها ربطی به مردم ندارند بلکه نمایندگان منافع سرمایه داران بزرگ هستند که به خاطر آنها درجهان جنایت می کنند و خود سیاستمداران سازنده رأی مردم هستند.

وی با بیان اینکه برخی احمقانه بیان می کنند اگر مردم بر سرنوشت خود کامل مسلط باشند نیازی به ولایت نیست و همه چیز آباد می شود، ابراز کرد: چطور در صد سال اخیر کشوری آباد نشد. برای اینکه مردم خوب شوند، رأی آنها تأثیرگذار باشد، قوای سه گارنه درست کار کنند، قانون به درستی نوشته و اجرا شود، اسلام طرحی عقلانی دارد که حتی بدون دین قابل پذیرش است.

فساد ناشی از ولایت گریزی است

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه جایگاه ولایت و ولایتمداری در جامعه باید مرتفع و تقویت شود، گفت: همه فسادهای دنیا ناشی از ولایت گریزی است، در کشور دستگاه های نظارتی و آدمهای خوب در این دستگاه ها کم نداریم، قانون خوب و مجریان درستکار هم کم نداریم ولی مشکلات با قانون برطرف نمی شود.

وی افزود: کسانی ولایت را درک می کنند که دور اندیش هستند، در آثار و پیامدهای اعمال بسیار اندیشه می کند و با نگاه عمیق می فهمند شعارهای شدنی و غیر شدنی کدام است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در حرم مطهر خطاب به امام این را میخوانیم که «ولایت شما فساد زندگی ما اصلاح می کند»، زیارت با معرفت درک این موضوع است و پس از زیارت باید این مسأله را برای خود حل کرده باشیم که چگونه ولایت امور دنیای ما درست می کند.

حجت الاسلام پناهیان تأکید کرد: منکر عملکرد دولت نمی شویم و بسیاری از شرایط درست است اما نخ تسبیح همه خوبیها ولایت است این امر عقلانی است و احمقهایی که این سخن را درک نمی کنند آن را امر قدسی و شرعی ساخته ولایتمداران می دانند  ولی آدمهای عاقل و باهوش آن را طرحی ساززنده می دانند.

احزاب توانایی ولایت را در اداره جوامع ندارند

وی با اشاره اینکه نباید با موضوع ولایت صرفا تعبدی برخورد شود، ادامه داد: با فلسفله غدیر هم نباید تنها تعبدی برخورد شود، رسول خدا به مردم زمان خود می گفتند: خدا فرموده است علی(ع) حاکم شما باشد، آنها همین قدر می فهمیدند و ایشان حضرت علی(ع) را همین قدر معرفی می فرمودند.

استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: امروز در آستانه ظهور مردم می فهمند حتی اگر دین و پیامبر(ص) را قبول نداشته باشند برای اداره عالم به چنین افراد پاکباخته، زاهد، دانشمند، قدرتمند و شجاعی نیاز داریم، احزاب نمی توانند جای شخصیتهای وارسته ای که ولات جامعه را به عهده داشته باشند را پر کنند در غرب که نتوانستند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: ما با آیه قرآن با این تفکر سیاسی غرب نمی جنگیم  بلکه می گوییم تجربه موفقتان را اثبات کنید، برخی سطحی نگرند امتیازات ظاهری را می ببیند و جنایتهایی که پشت سراین امتیازات ظاهری است و نمی بییند و فریب غرب را می خورند./200/1308/ب1

ارسال نظرات