۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۴۴۳۲۵۰
آیت الله نظری:

سیره اهل بیت عامل رشد و تکامل معنوی انسان است

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این‌که تنها راه رسیدن به کمال انسانی خداشناسی و عبادت خالصانه معبود است، گفت: بهترین مخلوق خدا انسان است که خداوند به او عقل، اراده، علم و فطرت و آنچه برای تکامل لازم بود را داد تا رشد کند اما انسان در نحوه استفاده از این نعمات الهی به‌ درستی عمل نکرد.
آیت الله نظری

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در ساري، آيت الله نظري خادم الشريعه امروز در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا(ع) در ساری به اهمیت نعمت هدایت پس از نعمت خلقت برای بشریت اشاره کرد و گفت: هدایت به معنای رسیدن به تعادل در سایه تکامل است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه هدایت الهی را عمل کردن به اقتضای عقل و شرع دانست و خاطرنشان کرد: عقل و دین دو چراغ روشن برای هدایت بشریت به سوی کمال و تعالی حقیقی است.

آیت الله نظری خادم الشریعه اظهار داشت: عقل، اراده، علم و فطرت از مسائلي است كه خداوند در تكامل به انسان هديه کرده که متأسفانه انسان در قبول و عمل آنها كوتاهي كرده است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به اينكه اگر انسان بندگی خداوند متعال را به خوبی به جای آورد آنگاه شاهد جهانی تكامل یافته خواهیم بود، گفت: تكامل نتيجه مطلوب و ميوه شيرين در هر عملي است.

آیت الله نظری خادم الشریعه از دروغ، ظلم، ستم و مردم آزاري به عنوان بدترين اعمال انساني ياد كرد و با تأکید بر این که بشر باید مراقب هوای نفس خود باشد، تصریح کرد: هوای نفس انسا را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

وی با بیان این که متأسفانه جامعه اسلامی در عمل آن طور که شایسته است عمل به وظیفه نمی کنند، افزود: در جامعه اسلامی که احکام الهی در آن اجرایی می شود نباید رباخواری، تهمت، افترا، بداخلاقی، دروغ و دیگر رذایل اخلاقی وجود داشته باشد.

آیت الله نظری خادم الشریعه با اشاره به این که تعادل مربوط به استعداد است، ادامه داد: خداوند متعال به همه موجودات عالم استعداد و تکامل داد، اما این استعداد و تکامل برای انسان همه جانبه است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که خداوند در شش جهت جسمی، روحی، فردی، جمعی، دنیوی و اخروی انسان را مورد محبت قرار داد، خاطرنشان کرد: انسان نیز باید قدردان این موهبت های الهی باشد و در جهت رضای خداوند متعال قدم بردارد.

وی نبی، امام و فقیه را سه عامل هدایت بشریت در تاریخ برشمرد و گفت: نبی، امام، پیامبران الهی و جانشینان برحقش در طول تاریخ هستند که متأسفانه به دلیل بی لیاقتی بشریت بسیاری از آنها به شهادت رسیدند.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که اصل هدایت مربوط به نبوت یعنی پیامبر گرامی اسلام است، تصریح کرد: هدایت نعمت عظمای خداوند برای بشریت است که پروردگار عالم به وسیله وحی و عقل انسان را هدایت کرد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این که متأسفانه تعلیمات دینی مردم ما هنوز به جایگاه مطلوب خود نرسیده است، خاطرنشان کرد: انسان باید برای رسیدن به این جایگاه ارزشمند دینی به احکام شریعت محمدی عمل کند نه این که نسبت به آن بی توجه باشد.

آيت الله نظري با تأكيد اينكه اگر انسان قصد تكامل دارد بايد خداشناس باشد، عنوان داشت: دين اسلام به وسيله ائمه معصومين(ع) و آل الله در دنيا تبیین شده است، اما متأسفانه به دلیل وجود حکام زورگو و فاسد در نتیجه کامل خود دست نیافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با مهم ارزیابی کردن مسأله حجاب در جامعه دینی از آن به عنوان سکه اعتبار زن یاد کرد و گفت: حجاب مايه وقار زن است و نباید شاهد بدحجابی بانوان در جامعه دینی باشیم.

آیت الله نظری خادم الشریعه ادامه داد: خداوند مخلوقی کامل به نام انسان آفریده است که فعالیت‌های او از روی جبر نیست و بر مدار اختیار، علم، ادراک و عمل است و خداوند به کمک شریعت این مسائل را به میان مردم رواج داد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه همچنین برضرورت اقامه نماز اول وقت تأكيد كرد و از كسبه و بازاريان خواست تا اول وقت شرعي نماز ظهر و عصر كسب و كار را تعطيل و به اقامه نمازجماعت بپردازند.

وی با بیان اینکه تنها راه رسیدن به کمال انسانی خداشناسی و عبادت خالصانه معبود است، گفت: بهترین مخلوق خدا انسان است که خداوند به او عقل، اراده، علم و فطرت و آنچه برای تکامل لازم بود را داد تا رشد کند اما انسان در نحوه استفاده از این نعمات الهی به‌درستی عمل نکرد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اسلام دین مکمل جهانی است و اگر نقصی که وجود دارد از فعالیت‌های ما است، زیرا انسان با تبعیت از هواهای نفسانی خود را به خاک ذلت می‌کشاند.

آیت الله نظری خادم الشریعه عقل، دین و شهوت را علل تغییر وجود انسان‌ها عنوان کرد و گفت: در اقدامات و فعالیت‌های روزمره اگر خدا حاکم باشد فرد کامل می‌شود و انسان‌ها کلام خدا را از قرآن و ائمه دریافت می‌کنند و اگر هوای نفس حاکم شود او ناقص است./950/202/ب2

ارسال نظرات